251
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

تعارض بين روايات متفاوت از جهت متن ومضمون را نيز مشخص كرده است .
اين پايان نامه ، از چهار بخش اصلى با فصل هاى خاص خود تشكيل يافته است :
دربخش مقدماتى ، روايات و منابع تفسيرى فريقين را آورده ، و بحثى دارد در باره روايات و ارزش گذارى آن ، كه ضمن بررسى مصادر تفسيرى صحابه و تابعين ، به بررسى ارزشى روايات تفسيرى شيعه و اهل سنّت مى پردازد و مقايسه اى بين منابع روايى شيعه با اهل سنّت مى كند .
بخش اوّل رساله ، در مورد ولادت حضرت ابراهيم عليه السلام است . بررسى ولادت و سير رشد حضرت ، نگاهى به اوضاع جامعه بابل و حوادث قبل از ولادت ، معرفى و شناسايى نَسَب حضرت ابراهيم عليه السلام ، روايات فريقين در باره پدر حضرت ، نقد وتحليلى برروايات و رجوع به كتب لغت در باره لفظ «اب» و بيان علت ذكر نشدن نام پدر ايشان در قرآن ، از ساير مطالب اين فصل است .
فصل دوم را به معرفى و شناسايى نسب حضرت ابراهيم عليه السلام اختصاص داده و در اين زمينه نقطه نظرات فريقين را در باره پدر حضرت متذكر مى شود و ضمن نقد و تحليلى بر روايات و رجوع به كتب لغت در باره لفظ «أب» علت ذكر نشدن نام پدر ايشان را در قرآن يادآور مى شود .
در فصل سوم ، نام ، اوصاف و فضايل حضرت ابراهيم عليه السلام را ، با استناد به روايات و تفاسير فريقين بيان كرده ، مقامات و ملكات حضرت ابراهيم عليه السلام ، و بحثى با عنوان رؤيت ملكوت آسمان ها و زمين و رويت احياى مردگان ، روايات وارده در هر دو عنوان ، بعثت و دعوت حضرت ابراهيم عليه السلام ، مراحل دعوات حضرت و مواعظ هدايتى وى و واكنش هاى متفاوت جامعه در مقابل دعوت ايشان ، واكنش و اقدامات عملى حضرت در مقابل مشركان و عواقب دعوت وى از قبيل محاكمه و در آتش افكندن ، فرق هاى اساسى بين نقل هاى مختلف در اين زمينه ، خاندان ابراهيم عليه السلام و ابتلائات او ـ كه مهم ترين آنها دستور ذبح اسماعيل است ـ و همچنين به امامت رسيدن حضرت و تجديد بناى كعبه ، فصول چهارگانه آخرين بخش اين رساله را تشكيل مى دهد .

296 . سعى و تلاش در قرآن و حديث ،

نجيمه رحيمى پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، 1382 ، 174 ص .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
250

موردى بودن خطبه را ثابت مى كند .
در فصل دوم ، در باره واقعيت و عدم واقعيت نقص ايمان زن ، و نظرات شارحان نهج البلاغه در اين زمينه ، و رسالت مادرىِ زن توضيحاتى داده است ، كه در فصل سوم نيز با ايراد بخش دوم خطبه در باره نقص عقل زن ، به بررسى معانى اصطلاحى و لغوى «عقل» و تعريف عقل از ديدگاه قرآن و احاديث پرداخته و نقصان عقل زن را در نظر بعضى از شارحان نهج البلاغه بررسى نموده است .
در فصل چهارم ـ كه در باب نقصان حظ و بهره زن است ـ اين مطلب را از نظر تاريخچه فقهى آن بررسى نموده و چگونگى پيدايش و تقسيم ارث در ميان ملل مختلف را شرح داده و رواياتى در زمينه علت نقصان ارث زن نسبت به مرد ، به عنوان استشهاد آورده است .
در فصل پنجم ، نتيجه گيرى امام على عليه السلام از مقدمات مذكور در خطبه را با عناوينى چون : آسيب پذيرى زن در مسائل سياسى ، معنى ترس از زنان شر و احتياط از خوبانشان و مسائلى از اين قبيل را مى كند .
در فصل ششم ، به بررسى تطبيقى خطبه 80 پرداخته و آن را به موردى خاص و شخصى خاص نسبت مى دهد .
فصل هفتم ، مربوط به ساير عناوينى است كه براى زن در نهج البلاغه ياد شده . وى ، اين عناوين را در لابه لاى حكمت ها ، نامه ها و خطبه هاى نهج البلاغه جستجو نموده ، شرح مى دهد .
در فصل هشتم ، به نمونه هايى از شخصيت هاى عالى انسانى در جامعه زنان ، در طول تاريخ اشاره مى كند و در فصل نهم (آخرين فصل رساله) به بررسى صفات نيك زن در احاديث پرداخته است .

295 . زندگى حضرت ابراهيم عليه السلام در روايات مدرستين ،

مليحه السادات سيّد رضا ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر منصور پهلوان ، 1380 ، 232 ص .
نگارنده ، در رساله خود بر آن است كه با بررسى آيات قرآنى ، روايات اهل بيت عليهم السلام ، روايات اهل سنّت ، و برخى كتب تاريخى ، و همچنين درپاره اى موارد با استفاده از تورات ، تصويرى از زندگى حضرت ابراهيم عليه السلام را تبيين نمايد ، كه در اين جهت ،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340635
صفحه از 407
پرینت  ارسال به