باطن قرآن است ـ افزون بر اثبات باطن ، با گزارش و بررسى احاديث مختلف ، اصطلاحاتى را كه در اين احاديث به كار رفته ، تبيين نموده است . پس از نقد و بررسى احاديث ، در نهايت ، مراد از ظاهر و باطن قرآن را با دلايل كافى اثبات و آشكار كرده است .
فصل دوم را به تعريف ظاهر و باطن و جايگاه آن دو ، در فهم و تفسير قرآن اختصاص داده است . برگزيده اى از افكار و انديشه هاى انديشمندان سلف و معاصر در باره ظاهر و باطن قرآن ، وحدت يا كثرت ظاهر و باطن قرآن و رابطه آن دو با يكديگر با استفاده از احاديث و تعابير مفسّران ، جايگاه ظاهر و باطن در تفسير قرآن كريم ، از مطالب اين فصل است .
فصل سوم پايان نامه ، اين مطلب را مورد بررسى قرار داده كه واژه هاى «تنزيل» و «تأويل» كه در روايات به چشم مى خورند ، چه رابطه اى با ظاهر و باطن دارند ؟ معانى لغوى و اصطلاحى «تنزيل» و «تأويل» ، بررسى تنزيل و تأويل در بستر قرآن ، و تعابير مفسّرانى كه در باره هم معنايىِ ظهر و بطن با تنزيل و تأويل مطالبى گفته اند را در پايان اين فصل بررسى نموده است .
327 . عالم برزخ از ديدگاه قرآن و سنّت ،
على ملك زاده ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، اساتيد مشاور : حجة الاسلام سيّد حسن مصطفوى و حجة الاسلام عبد اللّه نورانى ، 1371 ، 231 ص .
نگارنده ، در اين رساله با نگاه درون دينى ، به عالم برزخ توجّه نموده ، و در پى آن بوده تا با كمك آيات و روايات موجود در اين موضوع ، جوانب مختلف حيات انسان را ، پس از مرگ تا قيامت كبرى ، توضيح دهد ، و آن را با مباحث علمى جديد در علم روح شناسى مقايسه نموده است .
چهار فصل اين پايان نامه ، در پى بررسى اين موضوع به طور مستقل و جدا از مباحث دنيا و قيامت است ، و اين جريان را به عنوان عالمى غير از دنيا و آخرت معرفى مى كند ؛ عالمى با ويژگى ها و خصوصيات خود ، كه يكى از مراحل سير حيات انسان است .
در فصل اوّل ، بحثى را پيرامون شناخت حقيقت انسان عنوان مى كند . آراى دانشمندان