277
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

باطن قرآن است ـ افزون بر اثبات باطن ، با گزارش و بررسى احاديث مختلف ، اصطلاحاتى را كه در اين احاديث به كار رفته ، تبيين نموده است . پس از نقد و بررسى احاديث ، در نهايت ، مراد از ظاهر و باطن قرآن را با دلايل كافى اثبات و آشكار كرده است .
فصل دوم را به تعريف ظاهر و باطن و جايگاه آن دو ، در فهم و تفسير قرآن اختصاص داده است . برگزيده اى از افكار و انديشه هاى انديشمندان سلف و معاصر در باره ظاهر و باطن قرآن ، وحدت يا كثرت ظاهر و باطن قرآن و رابطه آن دو با يكديگر با استفاده از احاديث و تعابير مفسّران ، جايگاه ظاهر و باطن در تفسير قرآن كريم ، از مطالب اين فصل است .
فصل سوم پايان نامه ، اين مطلب را مورد بررسى قرار داده كه واژه هاى «تنزيل» و «تأويل» كه در روايات به چشم مى خورند ، چه رابطه اى با ظاهر و باطن دارند ؟ معانى لغوى و اصطلاحى «تنزيل» و «تأويل» ، بررسى تنزيل و تأويل در بستر قرآن ، و تعابير مفسّرانى كه در باره هم معنايىِ ظهر و بطن با تنزيل و تأويل مطالبى گفته اند را در پايان اين فصل بررسى نموده است .

327 . عالم برزخ از ديدگاه قرآن و سنّت ،

على ملك زاده ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، اساتيد مشاور : حجة الاسلام سيّد حسن مصطفوى و حجة الاسلام عبد اللّه نورانى ، 1371 ، 231 ص .
نگارنده ، در اين رساله با نگاه درون دينى ، به عالم برزخ توجّه نموده ، و در پى آن بوده تا با كمك آيات و روايات موجود در اين موضوع ، جوانب مختلف حيات انسان را ، پس از مرگ تا قيامت كبرى ، توضيح دهد ، و آن را با مباحث علمى جديد در علم روح شناسى مقايسه نموده است .
چهار فصل اين پايان نامه ، در پى بررسى اين موضوع به طور مستقل و جدا از مباحث دنيا و قيامت است ، و اين جريان را به عنوان عالمى غير از دنيا و آخرت معرفى مى كند ؛ عالمى با ويژگى ها و خصوصيات خود ، كه يكى از مراحل سير حيات انسان است .
در فصل اوّل ، بحثى را پيرامون شناخت حقيقت انسان عنوان مى كند . آراى دانشمندان


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
276

نگارنده ، نخست به عنوان مقدمه ، اصطلاح سوره را تعريف كرده و سپس ، نام هاى سوره هاى قرآن را توضيح مى دهد . وى ، سپس اشاره اى به طبقه بندى سور و نام هاى نامشهور سوره ها نموده ، و سابقه و ضرورت انجام تحقيق خود را شرح مى دهد .
فرضيات موجود در باره اساس و مستند روايىِ نام سوره ها ، بررسى وجه تسميه سوره ها (مبانى و مبادى «اسماء السور» ) در احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله و صحابه و امامان ، از مسائل مطرح در فصل اوّل است.
فصل دوم رساله ، در باره شناسايى ، كند و كاو در مبادى و طبقه بندىِ عناوين و نام هاى نامشهور سوره هاست . وى ، در اين فصل ، نام ها و عناوين نامشهور سوره ها را در بيست و چهارلايه طبقه بندى كرده، كه البته احتمال افزايش آن را نيز داده است.
در فصل سوم ، طبقه بندى عناوين سوره هاى قرآن كريم را توضيح داده ، كه خود داراى پنج فصل است . عنوان هر سوره ، حداقل بر يكى از لايه هاى هفت گانه طبقاتِ مفاهيمِ موجود در قرآن، دلالت و انطباق دارد و در يكى از طبقات رده بندى مى شود.
طبقه بندى مفهومى اسما و سور ، شرح طبقه بندى مفهومى واژگان قرآن ، طبقه بندى عناوين سوره ها بر مبناى مبادى آنها در قرآن كريم ، اشاره اى به طبقات بيست و هشت گانه نام ها و عناوين سوره هاى قرآن كريم ، مطالب مورد بحث فصل چهارم است .

326 . ظاهر و باطن كلام الهى از ديدگاه قرآن و سنّت ،

محمّد نادرى جهرمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر احمد بادكوبه هزاوه ، استاد مشاور : دكتر محمّد على لسانى فشاركى ، 1380 ، 206 ص .
اين تحقيق ، كوششى است در تأييد اين فرضيه كه ظاهر آيات قرآن ، عبارت از معناى آيات و سور قرآن كريم ، و باطن قرآن مقاصد آيات و سور آن است . همچنين ، بيان اين مطلب كه ظاهر و باطن قرآن ، دو ويژگى قرآن كريم است ؛ بنا بر اين ، همسو و هماهنگ با آيات قرآن و روح كلّى حاكم بر آن است و ظاهر و باطن ، در طول يكديگر و مكمل همديگر و هر دو ، مراد خداوند متعال هستند .
اين پايان نامه داراى سه فصل است :
نخست ، به عنوان مقدمه ، به بررسى معناى دو واژه «ظاهر» و «باطن» در بيان قرآن كريم و احاديث پرداخته است .
در فصل اوّل ـ كه اساس پايان نامه را تشكيل داده و عهده دار شناخت حقيقت ظاهر و

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340548
صفحه از 407
پرینت  ارسال به