279
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

وى ، براى رسيدن به مقصود خود در شش بخش بدين مطلب پرداخته است :
در بخش نخست ، كلّياتى در باب «غيب» و «شهود» ، از قبيل بحث لغوى ، و اقسام غيب از ديدگاه مفسّران و محدّثان و عرفا ذكر مى كند .
بخش دوم را به بيان محدوده علم غيب اختصاص داده ، به تناسب ، بحث از معجزات و كرامات را پيش كشيده و نگاهى دارد به بحث از ارتباط كارهاى انسان با سرنوشت او در آينده . مقدارى نيز در باره چشم زخم و هيپنوتيزم يا خواب مصنوعى و ساير پديده هاى شگفت مطالبى ارائه مى كند .
در بخش سوم ، در دو بخش مجزا ، به بررسى مسئله غيب در آيات و روايات مى پردازد .
در چهارمين بخش نيز به معرفى آگاهان به غيب پرداخته ، كه نخست پيامبر صلى الله عليه و آله و امام عليه السلام و علم آنها را در روايات بررسى كرده ، و سپس آياتى كه به طور كلّى ، دلالت بر عصمت رسولان و امامان دارند ارائه نموده است . بعد از آن ، فرشتگان و جنيان و در نهايت ، انسان هاى ديگر را به عنوان آگاهان به غيب معرفى كرده است .
در بخش پنجم ، مرز بين غيب و شهود را مشخص نموده ، و سه مرحله براى آن يادآور مى شود كه عبارت است از : احتضار ، مكاشفه و رؤيا .
در ششمين بخش ، به بحث از ايمان به غيب پرداخته و در نهايت ، جمع بندى كلّى ارائه نموده است .

329 . عبوديت از ديدگاه قرآن و حديث ،

فهيمه مشاور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى) ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر غلامحسين تاجرى نسب ، 1380 ، 174 ص .
هدف خداوند از خلقت انسان چه بوده؟ معيار بندگى او در چيست؟ افكار و اعمال آدمى بايد بر چه محورى استوار گردد تا انسان كامل و خليفة اللّه شناخته شود؟ رسيدن به پاسخ اين پرسش ها ، هدف پژوهشگر در اين رساله است .
روش تحقيق وى نيز بر اساس بررسى نظرات مفسّران ، محققان و دانشمندان بوده ، و بر اجتناب از تطويل ، تأكيد كرده است .
در بخش اوّل ، كلّياتى در باره عبوديت ، شامل بررسى معانى «عبد» و «عبوديت» ، بررسى اجمالى عبوديت در قرآن ، معانى عبد و عبوديت در قرآن ، تفاوت عبادت با عبوديت ، توحيد در عبادت ، بررسى موقعيت عبادت و عبوديت در روايات ، و مباحثى چند در باره


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
278

مادى و الهى پيرامون حقيقت انسان ، بررسى علمىِ وجود روح ، بيان وجود روح در قرآن و سنّت ، عناوين بخش هاى فصل اوّل است .
در فصل دوم ، تحقيقى پيرامون مسائل مربوط به قبر در قرآن و احاديث دارد . بررسى معنا و مفهوم قبر در احاديث ، شناخت فشار قبر و علل به وجود آوردن آن و احاديثى كه به اين امر خبر داده اند ، بيان احاديثى پيرامون سؤال و پاسخ در قبر ، علت سؤال و جواب در قبر ، افرادى كه مورد سؤال واقع مى شوند و مسائلى كه از آنها سؤال مى شود ، تحليل رواياتى كه از شنيده شدن صداى ميت خبر مى دهد ، تجسم اعمال در قبر ، عواملى كه عذاب قبر را كاهش مى دهد ، ميزان تعلق روح به جسم پس از مرگ و نتايج آن را نيز در اين فصل شرح داده است .
تحقيق پيرامون چگونگى حيات انسان پس از مرگ ، در بيان قرآن و احاديث ، موضوع مورد بحث نگارنده در فصل سوم رساله است . بيان نظرات دانشمندان اسلامى پيرامون عالم برزخ ، ادلّه اثبات وجود حيات برزخى در قرآن و احاديث ، شناخت كلّى از عالم برزخ در بيان قرآن و احاديث ، آنچه پس از مرگ در حيات برزخى انسان مؤثر است ، تحقيق پيرامون بهشت و دوزخِ برزخى در قرآن و احاديث ، تعلق گرفتن روح انسان به جسم مثالى در عالم برزخ ، بررسى روابط انسان ها در عالم برزخ و چگونگى ارتباط آنها با اهل دنيا ، تكامل نفوس ناقصه در عالم برزخ ، تجسم ملكات نفسانى در آن عالم ، شفاعت در عالم برزخ را نيز در اين فصل مطرح كرده است .
اين محقق ، در فصل پايانى ، تحقيقى پيرامون اعتقاد به حيات پس از مرگ در اديان ديگر دارد كه اين بحث را از نظرگاه آيين يهود و مسيحيت و زرتشت و بودا مورد بررسى قرار داده است .

328 . عالم غيب و شهود و حدود آنها در آيات و روايات ،

فاطمه شيخ الرئيس ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر منصور پهلوان ، 1378 ، 223 ص .
نگارنده ، در پى زدودن اين فكر نادرست است كه عالم غيب ، ماوراى جهان مادى بوده ، هيچ گونه تماسى با عالم طبيعت ندارد ، و اثبات اين كه عالم غيب در درون همين جهان طبيعت و ممزوج با آن است ، و اين كه وجود غيب در جهان جزو بديهيات عقلى و تجربى است ، و آنچه از آيات و روايات در اين باب ذكر شده ، آن اصل بديهى را تصديق مى كند .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340668
صفحه از 407
پرینت  ارسال به