وى ، براى رسيدن به مقصود خود در شش بخش بدين مطلب پرداخته است :
در بخش نخست ، كلّياتى در باب «غيب» و «شهود» ، از قبيل بحث لغوى ، و اقسام غيب از ديدگاه مفسّران و محدّثان و عرفا ذكر مى كند .
بخش دوم را به بيان محدوده علم غيب اختصاص داده ، به تناسب ، بحث از معجزات و كرامات را پيش كشيده و نگاهى دارد به بحث از ارتباط كارهاى انسان با سرنوشت او در آينده . مقدارى نيز در باره چشم زخم و هيپنوتيزم يا خواب مصنوعى و ساير پديده هاى شگفت مطالبى ارائه مى كند .
در بخش سوم ، در دو بخش مجزا ، به بررسى مسئله غيب در آيات و روايات مى پردازد .
در چهارمين بخش نيز به معرفى آگاهان به غيب پرداخته ، كه نخست پيامبر صلى الله عليه و آله و امام عليه السلام و علم آنها را در روايات بررسى كرده ، و سپس آياتى كه به طور كلّى ، دلالت بر عصمت رسولان و امامان دارند ارائه نموده است . بعد از آن ، فرشتگان و جنيان و در نهايت ، انسان هاى ديگر را به عنوان آگاهان به غيب معرفى كرده است .
در بخش پنجم ، مرز بين غيب و شهود را مشخص نموده ، و سه مرحله براى آن يادآور مى شود كه عبارت است از : احتضار ، مكاشفه و رؤيا .
در ششمين بخش ، به بحث از ايمان به غيب پرداخته و در نهايت ، جمع بندى كلّى ارائه نموده است .
329 . عبوديت از ديدگاه قرآن و حديث ،
فهيمه مشاور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى) ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر غلامحسين تاجرى نسب ، 1380 ، 174 ص .
هدف خداوند از خلقت انسان چه بوده؟ معيار بندگى او در چيست؟ افكار و اعمال آدمى بايد بر چه محورى استوار گردد تا انسان كامل و خليفة اللّه شناخته شود؟ رسيدن به پاسخ اين پرسش ها ، هدف پژوهشگر در اين رساله است .
روش تحقيق وى نيز بر اساس بررسى نظرات مفسّران ، محققان و دانشمندان بوده ، و بر اجتناب از تطويل ، تأكيد كرده است .
در بخش اوّل ، كلّياتى در باره عبوديت ، شامل بررسى معانى «عبد» و «عبوديت» ، بررسى اجمالى عبوديت در قرآن ، معانى عبد و عبوديت در قرآن ، تفاوت عبادت با عبوديت ، توحيد در عبادت ، بررسى موقعيت عبادت و عبوديت در روايات ، و مباحثى چند در باره