29
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

بخش سوم رساله ، در باب لوازم تعقل و موانع آن است . روش هاى بارورى تعقل ، توجّه به نشانه هاى الهى ، مطالعه در خلقت انسان و آمد و شدِ شب و روز ، مطالعه آفاق ، توجّه به معاد ، شناخت مظاهر اراده و مشيّت الهى ، شناخت مظاهر و تدابير خداوندى در جهان ، درس گرفتن از مَثَل هاى قرآنى ، عبرت گرفتن از گذشتگان ، پى جويى فلسفه احكام شريعت ، و بررسى عوامل بازدارنده از تعقل از جمله بحث هاى اين بخش است .
بخش چهارم و پايانى رساله ، به بررسى آثار تعقل و عواقب عدم آن پرداخته است . بحث هاى اين بخش ، عبارت اند از : رهاوردهاى تعقل ، پيامدهاى عدم تعقل ، آيين رفتار با غير متعقلان .

25 . استغفار و آثار آن در آيات و روايات ،

جواد نجفى كانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1379 ، 194 ص .
نگارنده ، در طرح تحليلى ـ تحقيقى خود ، بر آن است تا از بعضى غوامض موجود در باب توبه و استغفار ، پرده بردارد .
رساله ، سه فصل دارد كه فصل نخست آن ، به كلّيات پژوهش ، از جمله تعريف مفاهيم اخلاق و استغفار در آيات و روايات ، و شرايط و آداب و مراتب استغفار پرداخته است .
فصل سوم رساله در باره آثار و موانع استغفار مى باشد ، اين فصل نيز از دو بخش تشكيل شده ، بخش اوّل ، در باره آثار استغفار و بخش دوم ، در باره موانع استغفار است .
آثار استغفار نيز به چند دسته تقسيم مى شود :
الف . آثار دنيوى ، از قبيل امنيت ، زياد شدن روزى ، طولانى شدن عمر ، افزايش قوت و نيرو .
ب . آثار اخروى ، مانند استجابت دعا ، قطع شدن دست شيطان ، تبديل سيئات به حسنات ، آمرزش گناهان و كسب رحمت الهى ، رهايى از آتش جهنم و ورود به بهشت ، زدوده شدن زنگارهاى گناه .
بخش دوم ، در باب موانع استغفار است . تعريف «گناه» و واژه هاى مشابه آن ، تقسيم گناه به كبيره و صغيره ، معيار شناخت كبيره از صغيره ، تقسيم گناه به مطلق و نسبى ، و آثار گناه ، شاملِ نفاق ، كفر ، عالمگير شدن فساد ، زيبا ديدن گناه ، بى پروايى ، سلب آرامش روحى و نيامدن باران و بركات الهى ، از موضوعات مطرح شده در اين فصل است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
28

انسان را از حيوان جدا مى كند ، و اين كه همه تعاريف ، در نهايت ، به يك چيز برمى گردد ، گرچه تعاريف ، از نظر عبارت با يكديگر اختلاف دارند ، ولى در واقع ، هر يك به بُعدى از ابعاد آن اشاره دارد .
اين پايان نامه ، داراى سه بخش است :
در بخش نخست ، نگارنده ، ابتدا معانى عقل در لغت ، فلسفه ، كلام ، اخلاق ، قرآن و حديث را بررسى كرده است .
در بخش دوم ، اهمّيّت و ارزش عقل در قرآن كريم را كاويده است . در بخش سوم ، به مقام و ارزش عقل ، از ديدگاه حديث ، توجّه شده ، كه قسمت زيادى از رساله را به خود اختصاص داده است. عناوين اين بخش عبارت اند از : 1. عقل ، قوه و قدرت شناخت ؛ 2. راه شناخت عقل ؛ 3. منابع عقل و انديشه ؛ 4. خاصيت استقلال در شناخت عقل ؛ 5 . عوامل شكوفايى عقل ؛ 6 . موانع رشد و تعالى عقل ؛ 7. ارتباط عقل و علم ؛ 8 . ارتباط عقل و عبادت ؛ 9. تقابل عقل و جهل ؛ 10 . عقل ، ملاك هويّت انسان .

24 . ارزش تعقل و تفكر از ديدگاه كتاب و سنّت ،

هاجر كرمانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، اساتيد مشاور : دكتر عليرضا فيض و دكتر على مهدى زاده ، 1374 ، 245 ص .
در بيشتر مباحث علمى ، نخستين مسئله اى كه با آن روبه رو مى شويم ، مسئله شناخت است . آيا اصولاً در خارج از وجود ما ، جهانى وجود دارد؟ آيا امكان راهيابى به آن وشناخت آن هست؟ طرق ومنابع شناخت كدام است؟ با چه ابزارى بايد جهان را شناخت ؟ بررسى اين سؤالات وپاسخ به آنها ، در اين پايان نامه آمده است .
اين پايان نامه ، داراى چهار بخش و دوازده فصل است :
در بخش اوّل ، نگارنده تعقل و تفكر در بيان قرآن و حديث ، و معانى لغوى و اصطلاحى اين دو را توضيح داده ، و كلمات مترادف و متوازى آن دو را شرح داده است .
بخش دوم ، به اين مباحث پرداخته : واژه «معرفت» ، شناخت منابع معرفت ، رابطه عقل وقلب (با رجوع به قول علّامه طباطبايى رحمه الله ) ، رابطه عقل و ادراك ، جايگاه ادراك حسى و عقلى از ديدگاه دانشمندان روان شناسى اسلامى ، اختلاف نظر فلاسفه در اين موضوع ، مقايسه بين قول فلاسفه و منطقيان ، مراحل علم و جايگاه قلب در اين موضوع ، رابطه سمع و بصر با عقل .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340609
صفحه از 407
پرینت  ارسال به