295
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

تأثيرگذار بر رفتار انسان ، از منظر نهج البلاغه اختصاص داده است .
بخش دوم اين فصل را با عنوان عوامل فكرى ـ عقيدتى انحراف انسان ، به موضوع تأثير پيشينه هاى ذهنى و باورها و اعتقادات بر رفتارهاى انسانى اختصاص داده است .
در بخش سوم اين فصل ، كه داراى عنوان عوامل اجتماعى انحراف انسان است ، عوامل و محرك هاى اجتماعىِ تأثيرگذار بررفتار انسان را مورد تجزيه و تحليل قرار داده است .
در بخش چهارم ، عوامل سياسى انحراف را بررسى كرده است .
در بخش پنجم ، عوامل اقتصادى مؤثر در انحراف انسان ، با استناد به احاديث نهج البلاغه مورد اشاره قرار گرفته است .
در قسمت پايانى اين تحقيق ، همانند ساير گزارش هاى تحقيقى ، بحثى با عنوان جمع بندى و نتيجه گيرى را گنجانده است .

348 . عوامل انقراض امت ها در قرآن و «نهج البلاغه» ،

نصرت اللّه جمالى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : آية اللّه مصطفى محقق داماد ، استاد مشاور : دكتر عبد اللّه محمّدى ، 1378 ، 216 ص .
اين تحقيق ، يك بحث جامعه شناختى و روان شناختى اجتماعى ، براى مسائل حكومتى است كه در آن ، راه هاى مبارزه با سقوط و فروپاشى امت اسلامى را تفسير مى نمايد .
نگارنده ، بحث خود را در دو بخش عمده تدوين نموده است :
بخش نخست را پيرامون واژه هاى «عوامل» ، «امت» ، و «انقراض» و واژه هاى جايگزين آنها آورده است .
در بخش دوم ، سيزده عامل فروپاشى و سقوط حكومت ها و جوامع را بيان مى كند و هر عامل را با ارائه نظريه و استنساخ نهايى همراه كرده ، در ضمن آيات و روايات ، مورد تحليل وبررسى قرار داده و هر كجا لازم به برداشت جداگانه بوده ، ذكر كرده است. عوامل مذكور عبارت اند از : عدم اطاعت از رهبرى ، ظلم و بى عدالتى ، ترك جهاد ، تفرقه و اختلاف ، استبداد به رأى ، دنيا گرايى سران امت ، عبرت نگرفتن از انقراض امت هاى پيشين ، فقر و تهيدستى ، برخورد ناشايسته ، انداختن بارسنگين بر دوش مردم ، جلوگيرى از حق وگرايش به باطل ، عدم شناخت حق ازباطل ، و دورشدن از رحمت خداوند .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
294

تعريف علوم قرآنى از ديدگاه هاى گوناگون و سير تدوين آن بعد از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله ؛ نگاهى گذرا به شناخت نهج البلاغه ؛ دور نمايى كوتاه از شخصيت امام على عليه السلام با عناوينى چون : مولود كعبه ، نام و القاب آن حضرت ، فضايل و مناقب على عليه السلام ، على عليه السلام در قرآن ، على عليه السلام در احاديث نبوى ، على عليه السلام از زبان على عليه السلام ، امام على عليه السلام از ديدگاه دانشمندان شيعه ، امام على عليه السلام از ديدگاه دانشمندان اهل سنّت ، از بحث هاى اين بخش است .
در بخش دوم ، شامل نه فصل ، نگارنده در هر فصل ، به يكى از مفاهيم علوم قرآنى ، از ديدگاه امام على عليه السلام پرداخته ، كه در پايان هر فصل ، ديدگاه بعضى از صاحب نظران علوم قرآن را نيز به عنوان مقايسه و بررسى مباحث گفته شده ، مطرح نموده است .
در خاتمه و نتيجه ، به اين رهيافت رسيده كه چون قرآن مشتمل بر آيات ناسخ و منسوخ ، محكم و متشابه ، عام و خاص ، مطلق و مقيد ، مجمل و مبين ،... است ، سخنان امام على عليه السلام و ديگر ائمه عليهم السلام نيز طبق روايات رسيده ، مشتمل بر اين گونه مفاهيم است ، و چون على عليه السلام ناطق قرآن و ممثل قرآن است ، در كتاب نهج البلاغه ، به تقسيم علوم قرآن و توضيح آنها پرداخته است .

347 . عوامل انحراف انسان ازديدگاه «نهج البلاغه» ،

سميه شاهرخى شهركى ، كارشناسى علوم قرآنى ، دانشكده علوم قرآنى قم ، استاد راهنما : آقاى اسماعيل جهان بين ، 1383 ، 166 ص .
محقق رساله ، در نظر دارد تا از طريق بررسى سخنان مولاى متقيان ، حضرت على عليه السلام ، به اين سؤال پاسخ دهد كه از ديدگاه نهج البلاغه ، چه عواملى بر انحراف انسان ازمسير هدايت ، مؤثر است؟
نگارنده ، تحقيق خود را در دو فصل كلّى تنظيم كرده است :
در بخش اوّل از فصل اوّل ، با عنوان انسان شناسى از ديدگاه مكاتب مختلف جامعه شناسى ، آرا وانديشه هاى ساير مكاتب را در باره انسان مورد بررسى قرار مى دهد . در بخش دوم اين فصل ، با عنوان انسان شناسى از منظر اسلام ، ديدگاه هاى انديشمندان اسلامى را بررسى مى كند .
فصل دوم اين تحقيق ، با عنوان عوامل انحراف انسان از ديدگاه نهج البلاغه ، مشتمل بر پنج بخش است :
بخش اوّل را با عنوان عوامل فرهنگى انحرافِ انسان ، به بررسى عوامل فرهنگى

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340603
صفحه از 407
پرینت  ارسال به