299
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

فصل دوم ، در باره كاربرد معناى فتنه در قرآن است . فتنه در قرآن با لغت هاى مترادفى استعمال شده ، كه از اين قبيل است لغت هاى «ابتلا» ، «امتحان» ، و امثال آن. در قسمت دوم اين فصل ، ديدگاه مفسّران در اين باب بررسى شده ، كه تقريبا بيشترِ اين فصل را ذكر آيات قرآن كريم و نظرات تفسيرى در بر مى گيرد .
فصل سوم ، در باره اسلام و فتنه بنى اميه است . در اين فصل ، مصنف با اشاره به آيات مربوط به پيشگويى هاى قرآن در باره فتنه امويان ، نظر مفسّران را در باب تفسير اين آيات بيان مى كند .
در فصل چهارم، مسئله آينده نگرى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و هشدار آن وجود مقدس را در اين باب بيانگر مى شود و در يك نگاه ، نمادهاى فتنه در عرصه عمل را معرفى مى كند .
فصل پنجم ، در زمينه خاستگاه هاى فتنه و راه هاى رهايى از تنگناى فتنه هاست . اين فصل ، از بخش هاى متعددى تشكيل شده ، مانند شناخت خاستگاه هاى فتنه ، پيروى از خواهش هاى نفسانى ، بدعت ها و نوآورى هاى بى بنياد ، راه هاى نجات از تنگناى فتنه ها .

353 . فرشتگان در آينه قرآن و حديث و اديان الهى ديگر ،

سيّد مرتضى موسوى گرمارودى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد علوم و تحقيقات / تهران) ، استادان راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر على مهدى زاده ، استاد مشاور : دكتر عليرضا فيض ، 1381 ، 271ص .
تبيين واژه «مَلَك» در زبان و متون دينى مختلف ، توضيح ماهيّت فرشتگان ، بحث ايمان يا عدم ايمان فرشتگان ، و جايگاه اين موجودات الهى در قرآن و حديث ، از جمله مطالب مورد تحقيق نگارنده در اين پايان نامه است .
نگارنده ، پايان نامه خود را با مقدمه و نه فصل و خاتمه تنظيم نموده است :
پژوهش ، با بررسى واژه «مَلَك» و ساختارهاى ديگر آن آغاز مى شود . چون واژه «فرشته» ترجمه فارسى واژه «مَلَك» است ، نظر لغت شناسان متقدم و معاصر را نيز در اين باب بيان داشته و اين واژه را در مذاهب غربى ، بويژه مسيحيت ، و در دين صابئين مورد بحث و بررسى قرار مى دهد . در فصل دوم ، ماهيّت فرشتگان را ، از جنبه هاى مختلف ، خصوصا قرآن و حديث ، مورد بررسى قرار مى دهد ، و آراى مفسّران ، متكلمان ، فلاسفه و اديان الهى را ، به تفكيك ، مورد پژوهش قرار مى دهد .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
298

در فصل دوم ، به بررسى غلات در تاريخ پرداخته ، تعريف غلات و فرقه هاى آنان در كتب ملل و نحل ، تحليل و تعداد فرقه هاى شيعه و غلات ، از بحث هايى است كه در اين فصل به آنها پرداخته است .
در فصل سوم ، با عنوان غلات در آينه عقيده و عمل ، به بررسى عقايد غلات پرداخته ، كه از جمله اين اعتقادات ، اعتقاد به الوهيت اشخاص ، اعتقاد به نبوت ائمه عليهم السلام يا اشخاص ديگر ، عقيده به حلول ، اعتقاد به تناسخ ، عقيده به تشبيه و عقيده به تفويض است .
وى ، در آخرين فصل ، تأثيرات غلات بر تاريخ شيعه را توضيح مى دهد . تأثير در تخريب چهره ائمه عليهم السلام ، تخريب وجه اصحاب ائمه عليهم السلام ، و تأثير غلات در آلوده كردن قيام ها و شورش هاى اهل بيت عليهم السلام و طرفدارانشان را توضيح داده است .
آخرين بحث رساله ، در باب غلات و حديث سازى است . نگارنده ، نخست چگونگى تدوين حديث در شيعه را توضيح داده و سپس ، چگونگى حديث سازى غلات و چگونگى مبارزه شيعه با حديث سازى غلات و نتيجه آن را شرح و بسط داده است .
به لحاظ ارتباط نزديك اين بحث با علم رجال ، نگارنده نقش غلات در علم رجال را نيز به ميان آورده ، و ضمن بيان اختلاف در معناى غلو و درجات غلو ميان علماى رجال، نزاع قمى ها و بغدادى ها و راه يافتن اجتهاد در علم رجال را بيان نموده است.

352 . فتنه از نگاه قرآن و حديث ،

على اصغر يساقى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1379 ، 194 ص .
بيان ديدگاه هاى مفسّران در باره فتنه ، تبيين درستى و نادرستى آنها ، تحقيق در مراد خداوند از بيان فتنه با توجّه به قرآن و حديث ؟ بيان ابزارها و لوازم فتنه و پيامدهاى آن ، و نشان دادن موضع مؤمن در رويارويى با فتنه و جريان هاى برخاسته از آن ، هدف نگارنده پايان نامه است .
اين پژوهش ، در پنج فصل سامان يافته است :
نگارنده ، نخست كلّيات بحث را مطرح كرده ، وسپس به تبيين معناى فتنه پرداخته و آن را در ميان مفاهيم قرآنى و بحث هاى فرهنگى از اهمّيّت خاصى برخوردار دانسته است . وى ، با بيان فرضيات و كاربرد اصطلاحى اين واژه و بيان ويژگى هاى آن ، هدف از تحقيق در اين مورد و روش تحقيق خود را بيان كرده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340600
صفحه از 407
پرینت  ارسال به