301
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

اين واقعيت است كه چنين اعتقادى در باره فاطمه زهرا عليهاالسلام ، به تمامى جوامع مسلمان ارتباط دارد .
همچنين ، در نگارش اين مجموعه ، ابتدا احاديث و آيات و اقوال مختلف مربوط به يك موضوع را ذكر كرده و در پايان ، به نقد و بررسى بعضى از مطالب و اقوال پرداخته است .

355 . فضيلت هاى اخلاقى از ديدگاه قرآن و حديث ،

فرانك نصراللّهى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : دكتر على قائمى و على اكبر غفارى ، 1374 ، 131 ص .
اخلاق چيست و فضيلت اخلاقى چگونه است؟ آيا اخلاق امرى ثابت است؟ اخلاق در زندگى چه نقش و اهمّيّتى دارد؟ كمال انسان به چه چيز حاصل مى شود؟ چرا بشر دير به مرتبه كمال مى رسد؟
تلاش نگارنده اين نوشتار ، پاسخ به پرسش ها پيرامون فضيلت هاى اخلاقى از ديدگاه قرآن و سنّت است .
در مقدمه ، نكاتى در باب معناى واژه «اخلاق» ارائه نموده ، و پس از بررسى معناى اصطلاحى «اخلاق» و كاربرد آن ، به بررسى مفهوم فضيلت اخلاقى ، رابطه دين و اخلاق ، رابطه فضيلت اخلاقى و وجدان اخلاقى ، اخلاق از نظر فطرت و بحثى در باب خودشناسى پرداخته است .
سپس ، به بررسى مفهوم اخلاق از ديدگاه قدما و معاصران ، از قبيل غزالى ، خواجه نصير ، امام خمينى و علّامه طباطبايى پرداخته و در ادامه ، نقش و اهمّيّت اخلاق در زندگى را بازگو نموده است .
بحث ديگر ، راه هاى كسب فضايل اخلاقى است ، كه ورود به اين راه ها و ادامه دادن آن را از زبان قدما و متأخران توضيح مى دهد ، و با بيان نمونه هايى از فضايل اخلاقى بحث خود را خاتمه مى دهد .

356 . فقر و غنا در قرآن و حديث ،

محمّد كاظم شاكر ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد جعفر سامى الدبونى ، 1370 ، 251 ص .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
300

در فصل سوم ، بحث غيب وشهود را پيگيرى مى كند و اعتقاد مشركان را مبنى بر اين كه ملائكه ، دختران خدايند و يا اين كه تنها ، فرشته بايد پيامبر باشد ، مورد تفحص و بررسى قرار مى دهد .
در فصل چهارم ، صفات و كارهاى فرشتگان در قرآن و روايات را مطرح مى كند ، و به مناسبت ، مكان فرشتگان ، تعداد آنها و امورى ديگر را بررسى مى كند .
در پنجمين فصل ، به معرفى فرشتگان خاص مانند جبرئيل ، ميكائيل ، اسرافيل ، ملك الموت و... و كارهايشان مى پردازد .
در فصل ششم ، به معرفى اجمالى دين زرتشت و فرشتگان آن پرداخته است . عناوين مورد بحث در اين فصل عبارت اند از : معرفى اديان الهى در قرآن ، معرفى اجمالى دين زرتشت ، اهورا مزدا ، مجوس از ديدگاه قرآن و احاديث ، و وجوه تشابه و تفاوت سروش و جبرئيل عليه السلام .
در فصل هفتم ، دين يهود و فرشتگان آن را ، اجمالاً معرفى كرده و در باره كتاب تورات و جايگاه فرشتگان در ميان فرقه هاى يهودى ، مطالبى را بيان كرده است .
در فصل هشتم ، به معرفى اجمالى دين صابئين و فرشتگان آن پرداخته است .
در فصل نهم ، به معرفى اجمالى دين مسيحيت و فرشتگان آن مى پردازد .
در آخرين بخش رساله، با بررسى كلّ مطالب، نتيجه گيرى نهايى را بيان مى كند .

354 . فضائل فاطمه عليهاالسلام از ديدگاه آيات و روايات ،

اكرم ياسينى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : حجة الاسلام على حجّتى كرمانى ، استادان مشاور : على اكبر غفارى و دكتر محمّد غفرانى ، 1374 ، 173 ص .
اين مجموعه ، حاوى امهات مسائل مربوط به تاريخ بانوى اوّل اسلام است ، كه با رجوع به منابع معتبر شيعه و سنّى تنظيم شده است . احاديث گردآورى شده ، از قديمى ترين اسناد و مدارك بوده ، و گاه براى حصول اطمينان بيشتر در خصوص يك مطلب ، چند سند را در پاورقى ارائه نموده است .
در مورد فضائل و مناقب نيز عمدتا از منابع اهل سنّت استفاده نموده ، اما نه به اين دليل كه چنين مطالبى در منابع شيعه وجود ندارد ، بلكه استفاده از مدارك اهل سنّت ، روشنگر

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340648
صفحه از 407
پرینت  ارسال به