303
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

غالب در «الميزان» پرداخته است .
نه فصل و خاتمه رساله ، بيانگر اثبات مدعاى نگارنده و رد اقوال متناقض در باره اين تفسير است :
در فصل نخست ، با عنوان كلّيات ، موضوع ، اهداف ، پيشينه و منابع تحقيق را بيان نموده است . سپس ، معناى لغوى و اصطلاحى «فقه» و «درايه» ، اهمّيّت فقه الحديث از ديدگاه روايات و پيشينه فقه الحديث را توضيح داده است .
در فصل دوم ، به نقد و بررسى تفاسير روايى و روش آنها پرداخته ، و ضمن مرورى بر تفاسير روايى ، شش تفسير از شيعه و هشت تفسير از اهل سنّت را معرفى و ديدگاه هر يك را در اين باب ، بيان نموده است .
عنوان فصل سوم ، تفسير «الميزان» و جايگاه آن است . قبل از ورود به بحث ، نگارنده گونه هاى تفسير ، روش هاى تفسير ، روش كلّى تفسير «الميزان» ، منابع روايى «الميزان» و ويژگى هاى اين تفسير را بررسى نموده ، سپس به شرح هشت ويژگى اين تفسير پرداخته است .
فصل چهارم رساله ، در باره ديدگاه علّامه طباطبايى در استفاده از روايات تفسيرى است . مرحوم علّامه ، در «الميزان» ، از روايات استفاده زيادى كرده اند ، ولى اين كتاب ، تفسير روايى نيست و جنبه حديثى آن نسبتا كمرنگ است .
در فصل پنجم ، شيوه نقد و تحقيقِ سندى حديث ، در تفسير «الميزان» را توضيح داده است . وى ، ضمن بررسى نمونه هايى از سندهاى روايات ، به رد روايات ضعيف السند و پذيرش روايات صحيح السند پرداخته ، و شيوه جبران ضعف سند به دليل صحّت محتوا ، و خدشه در صحّت سند به دليل ضعف محتوا را شرح داده است .
شيوه نقد و تحقيق متن حديث در «الميزان» ، از ديگر مباحث مطرح شده است ، كه ششمين فصل رساله را تشكيل مى دهد . در اين فصل ، نگارنده ملاك هاى علّامه را در نقد حديث عنوان كرده است .
نگارنده ، در فصل هفتم ، آفات و ضعف هاى تفسير اثرى را توضيح داده و علت اين ضعف را نيز درهم آميختگى روايات صحيح و غيرصحيح ، در اين گونه تفاسير مى داند . وى ، نخست ديدگاه علّامه طباطبايى را در اين باب بيان كرده و سپس ، نظرات ايشان را مورد نقد قرار داده است .
فصل هشتم ، در باره شيوه برخورد علّامه طباطبايى با روايات متعارض است . علّامه ، با


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
302

آنچه نگارنده در اين مقال بدان پرداخته ، بررسى و معرفى چهره ترسيم شده از فقر و غنا در قرآن و حديث است ، كه چشم اندازِ كلّى از نظرگاه اسلام در باره اين موضوع و مسائل ديگرِ مربوط به آن را آورده است .
مطالب اين پايان نامه ، شامل مقدمه و سه فصل است :
نگارنده ، در مقدمه ، اهمّيّت مال و ثروت و درجه اعتبار آن را از نظر اسلام و اقتصاد اسلامى بررسى نموده و با بهره گيرى از آيات قرآن كريم ، شيوه مواجهه اسلام با مال و ثروت را بيان كرده و در ذيل آيات ، به سخن معصومان عليهم السلام نيز تمسّك جسته و در ادامه ، به ريشه يابى فقر پرداخته است.
فصل اوّل اين رساله ، در باره اصول و كلّيات روش استنباط از قرآن و حديث ، در باره پديده هاى اجتماعى ، بويژه فقر و غناست .
فصل دوم ، در باره فقر و غنا در قرآن كريم است. نويسنده ، بر آن است كه نحوه مطرح شدن فقر و غنا در آيات قرآن كريم را بررسى كند .
فصل سوم رساله ، مربوط به فقر و غنا در روايات است. در اين بخش ، تعدادى از روايات منقول در كتب حديث شيعه و سنّى ، در باره فقر و غنا و فقير و غنى ، همراه با اندكى بحث و نظر پيرامون آنها آمده است. وى ، اين احاديث را به دو دسته تقسيم مى كند : دسته اى كه فقر را مذموم شمرده و آثار سوء فقر را بيان كرده اند ؛ دسته اى كه فقر را خزانه اى از خزائن الهى و رحمتى از جانب پروردگار مى دانند و آن را عامل سعادت شمرده اند. نويسنده ، پس از آن ، نظر علما و فقها را در باب جمع بندى اين روايات عنوان كرده و تعارض آنها را به اين شيوه برطرف ساخته است.

357 . فقه الحديث در تفسير «الميزان» ،

منوچهر توكلى ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام دكتر سيّد رضا مؤدب ، استاد مشاور : حجة الاسلام دكتر محمّد تقى ديارى ، 1379 ، 245ص .
هدف نگارنده در اين رساله ، بررسى صحّت و سقم اين گمان است كه نگاه مؤلف تفسير «الميزان» به روايات تفسيرى ، با نگاه ساير علماى اسلام و بويژه مؤلفانِ تفاسير روايى ، تفاوتى بنيادين دارد . وى ، ضمن اين بررسى ، ميزان بهره گيرى علّامه رحمه الله از روايات و نحوه برخورد ايشان با آنها را كاويده است . در كنار اين مسائل ، به مباحثى چون علل ضعف در تفسير روايى ، نسخ و تعارض از ديدگاه علّامه و همچنين روش تفسيرى

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340672
صفحه از 407
پرینت  ارسال به