359 . فلسفه نماز و روزه از ديدگاه قرآن و حديث ،
فرخ صادقى نيك آمال ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، استاد مشاور : دكتر منصور پهلوان ، 1382 ، 197ص .
آيا در قرآن ، آياتى در باره فلسفه نماز و روزه وجود دارد؟ آيا در احاديث ، تبيينى از حكمت اين عبادات صورت گرفته است؟ آيا انجام يك عبادت ، به نحو احسن ما را از ساير عبادات بى نياز نمى كند؟ عبادت در بُعد مادى و دنيوى چه فايده و اثرى دارد ؟ آيا احكام اسلامى بر پايه مصالح و مفاسدى وضع شده اند؟
اين رساله ، تلاشى براى پاسخ به اين سؤال ها است ، كه در سه فصل تدوين شده است :
در فصل اوّل ، بعد از بيان حوزه هاى دين ـ كه عبارت اند از عقائد ، اخلاق و احكام ـ به فلسفه احكام عبادى به نحو كلّى پرداخته است .
در فصل دوم ، با عنوان فلسفه نماز در قرآن و حديث بحث نموده كه نماز ، ياد الهى و كرنشى است در برابر خدا انسان را از بردگى نفس رهايى مى بخشد ، و به اوج آرامش و پايدارى مى رساند و باعث وحدت جامعه اسلامى مى شود .
در فصل سوم ، با عنوان فلسفه روزه در قرآن و حديث ، بررسى نموده كه روزه تمرين تقوا و صبر است . تقوا ، محور كرامت انسان است و بدون صبر ، طى طريق كمال ممكن نيست .
360 . قرآن در روايات «كافى» ،
مرضيه بيريان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : على اكبر غفارى ، 1379 ، 165 ص .
نگارنده اين اثر ، سعى دارد تا در چهار بخش ، جايگاه قرآن در روايات كافى را مشخص كند :
بخش اوّل ، شرح حال كلينى در دو فصل است :
در فصل اوّل ، در باره تولد ، موطن و نَسَب كلينى ، چگونگى تحصيلات و سفرهاى او ، القاب و مشايخ و شاگردان كلينى بحث نموده است . معرفى آثار و تأليفات او ، معرفى مهم ترين اثر وى و وجه تسميه كتاب كافى ، و بيان تاريخ وفات كلينى را ، در ادامه ذكر كرده است .
در فصل دوم ، شخصيت فرهنگى و علمى كلينى را به تصوير كشيده ، و ويژگى علمى