305
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

359 . فلسفه نماز و روزه از ديدگاه قرآن و حديث ،

فرخ صادقى نيك آمال ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، استاد مشاور : دكتر منصور پهلوان ، 1382 ، 197ص .
آيا در قرآن ، آياتى در باره فلسفه نماز و روزه وجود دارد؟ آيا در احاديث ، تبيينى از حكمت اين عبادات صورت گرفته است؟ آيا انجام يك عبادت ، به نحو احسن ما را از ساير عبادات بى نياز نمى كند؟ عبادت در بُعد مادى و دنيوى چه فايده و اثرى دارد ؟ آيا احكام اسلامى بر پايه مصالح و مفاسدى وضع شده اند؟
اين رساله ، تلاشى براى پاسخ به اين سؤال ها است ، كه در سه فصل تدوين شده است :
در فصل اوّل ، بعد از بيان حوزه هاى دين ـ كه عبارت اند از عقائد ، اخلاق و احكام ـ به فلسفه احكام عبادى به نحو كلّى پرداخته است .
در فصل دوم ، با عنوان فلسفه نماز در قرآن و حديث بحث نموده كه نماز ، ياد الهى و كرنشى است در برابر خدا انسان را از بردگى نفس رهايى مى بخشد ، و به اوج آرامش و پايدارى مى رساند و باعث وحدت جامعه اسلامى مى شود .
در فصل سوم ، با عنوان فلسفه روزه در قرآن و حديث ، بررسى نموده كه روزه تمرين تقوا و صبر است . تقوا ، محور كرامت انسان است و بدون صبر ، طى طريق كمال ممكن نيست .

360 . قرآن در روايات «كافى» ،

مرضيه بيريان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : على اكبر غفارى ، 1379 ، 165 ص .
نگارنده اين اثر ، سعى دارد تا در چهار بخش ، جايگاه قرآن در روايات كافى را مشخص كند :
بخش اوّل ، شرح حال كلينى در دو فصل است :
در فصل اوّل ، در باره تولد ، موطن و نَسَب كلينى ، چگونگى تحصيلات و سفرهاى او ، القاب و مشايخ و شاگردان كلينى بحث نموده است . معرفى آثار و تأليفات او ، معرفى مهم ترين اثر وى و وجه تسميه كتاب كافى ، و بيان تاريخ وفات كلينى را ، در ادامه ذكر كرده است .
در فصل دوم ، شخصيت فرهنگى و علمى كلينى را به تصوير كشيده ، و ويژگى علمى


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
304

توجّه به مسئله ، در هر مورد كه با روايات متعارض مواجه شده ، برخوردى مناسب با آن مورد داشته است .
در فصل نهم رساله ، ديدگاه علّامه را در مورد دو مسئله روشن نموده است : اوّل ، جواز نسخ آيه با روايت ؛ دوم نقد رواياتى كه آيه را ناسخ آيه ديگر معرفى مى كنند . وى به مسائلى مانند تعريف نسخ و نقل برخى اقوال نيز اشاره دارد .

358 . فلاح و فوز در قرآن و حديث ،

على اكبر شايسته نژاد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، 1372 ، 244 ص .
بررسى مفاهيم لغوى واژه هاى «فلاح» و «فوز» ، مقايسه اى ميان آن دو ، عوامل فلاح ، تبيين فوز و امتيازات فائزان و موجبات و نتايج آن ، مقايسه ميان فلاح و فوز ، بحث مختصرى پيرامون عوامل سعادت آفرين در كشمكش انسان با دنياى فناورى ، لزوم بهره گيرى از قرآن و ائمه عليهم السلام براى رستن از هر نوع بند اسارت و ضرورت انطباق صورت انسانى با سيرت و ظاهر با باطن ، از مطالب اين پايان نامه است .
پايان نامه در چهار فصل تنظيم شده است :
فصل اوّل ، به فلسفه اخلاق و تفسير آيات اين موضوع مى پردازد ، و شيوه محوريابى در آيات و دستيابى به عناوين نو را يادآور مى شود .
فصل دوم ، از دو بخش تشكيل يافته است : بخش اوّل ، به عوامل رستگارى مى پردازد ، كه عبارت اند از : تكامل اعتقادى در توحيد و نبوت و معاد ، كه با ضعف در هر كدام از اينها ، فلاح و فوز متزلزل مى گردد . بخش دوم ، نماى كاربرد «فلاح» در قرآن است. اين نما ، جدول بندى شده و به صورت موضوعى ، در دو موضوع اصلى و فرعى ، با يادآورى نام سوره و شماره آيه عرضه شده است.
فصل سوم پايان نامه نيز در دو بخش تأليف شده است : بخش اوّل ، تبيين «فوز» و مقايسه دو واژه «فوز» و «فلاح» و كاربرد اين دو در قرآن است. فوز از ديدگاه ما ديگران و مال پرستان ، فوز در سايه تلاش و كوشش ، اثر گريز از دنيا در رسيدن به فلاح و فوز ، امتيازات فائزان و موجبات فوز ، عناوين اين بخش اند. بخش دوم نيز به نماى كاربردى آيات فوز در قرآن ، به همراه نماى موضوعى مطالب اين قسمت مى پردازد.
نويسنده ، در فصل چهارم ، به طور مختصر ، رابطه فلاح و فوز را بررسى كرده و مباحث خود را با جمع بندى كوتاه پايان داده است.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340571
صفحه از 407
پرینت  ارسال به