317
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

موجودى است؟ رسيدن به پاسخ اين سؤالات ، فصول هشت گانه اين رساله را تشكيل مى دهد : بحث از «لغت» جن و مشتقاتش و تعريف «جن» در اصطلاح ، مطالب اولين فصل را تشكيل مى دهد .
در فصل دوم ، به بحث از ماهيّت جن در آيات قرآن پرداخته ، و مطالبى را به استشهاد آيات اثبات كرده كه عبارت اند از : شعور و اختيار و تكليف در جنيان ، شمول رسالت قرآن و پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت به جنيان ، ايمان به قرآن و پذيرش توحيد گروهى از جنيان ، وجود افراد سفيه در جنيان ، وجود دروغ و اشتباه در جنيان و اعتراف آنان به عقايد باطلشان ، استعاذه انسان به جنيان . وى ، در اين فصل ادلّه منكران را نيز بيان كرده است .
در فصل سوم ، ماهيّت و اوصاف جن در احاديث را توضيح داده است . اشاره به دوستى مؤمن انسان با مؤمنى از جن ، تسلط حضرت على عليه السلام بر جنيان و ارادت آنان به آن حضرت ، رفتن جن به نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و گوش دادن به قرآن ، و رواياتى در خصوص ليلة الجن از اين احاديث است .
فصل چهارم ، به ايراد نظر علما و نويسندگان در مورد وجود و ماهيّت جن اختصاص دارد .
در فصل پنجم و ششم ، پس از بحث در اين باره كه ابليس ملك است يا از طايفه جن ، به بحث از اوصاف جنيان پرداخته است .
در فصل هفتم و هشتم هم ضمن بررسى نظرگاه ساير كتب و فرهنگ عامه مردم در اين زمينه ، و نتيجه گيرى كلّى ، رساله را به پايان رسانده است .

375 . ماهيّت عقل از ديدگاه ملاصدرا و علّامه مجلسى (با تأكيد بر شروح آنها بر اصول كافى) ،

عبد الحسين كافى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام دكتر محمّد ذبيحى ، استاد مشاور : حجة الاسلام دكتر رضا برنجكار : 1380 ، 131 ص .
نگارنده ، سعى نموده در نوشتار خود برداشت هاى ملاصدرا و علّامه مجلسى از مفهوم عقل را ، در روايات كتاب العقل و الجهل اصول كافى مورد تحقيق و كاوش قرار دهد ، و ضمن مقايسه و داورى بين اين دو ديدگاه ، تأملى تازه در متون مربوط به عقل داشته باشد .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
316

373 . ليلة القدر از ديدگاه قرآن و روايات معصومان عليهم السلام ،

اشرف هزاوه ، كارشناس ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه آزاد اسلامى اراك، استاد راهنما: حجه الاسلام محمّد على راغبى، استاد مشاور: حجة الاسلام احمد آشتيانى، 1377، 120 ص.
نگارنده ، در تحقيق خود ويژگى هاى ليلة القدر را از ديدگاه قرآن و ائمه معصوم بيان نموده است . اين رساله پنج فصل دارد :
فصل اوّل ، در باب تاريخچه مطالعاتى ، بيان مسئله ، فرضيات ، اهداف مطالعاتى ، حدود مطالعاتى ، اهمّيّت مطالعاتى و تعريف اصطلاحات است .
فصل دوم ، به نقادى تحقيقات فصل قبل پرداخته ، و پژوهش هاى آن فصل را از لحاظ كمى و كيفى ، مورد نقد قرار داده است .
فصل سوم ، رهيافت يا رسش تحقيق ، طرح تحقيق ، فن تحقيق ، طرح تحليلى ، و طرح زمان اجرايى را مطرح مى كند .
فصل چهارم ، به دو بخش تقسيم شده ، كه در بخش اوّل ، ارتباط شب قدر با نزول قرآن را مورد بررسى قرار داده ، و در باب چگونگى نزول قرآن از نظر قرآن و روايات و آراى دانشمندان و مفسّران ، به بحث پرداخته است . وى ، در اين بخش پنج نظريه در باره كيفيت نزول قرآن را مطرح و در باره هر كدام ، شواهدى را ذكر نموده است .
بخش دوم ، پيرامون ويژگى هاى شب قدر است . علت نام گذارى ، عظمت شب قدر ، برترى آن بر هزار ماه ، حكمت عدد هزار ، وجه ناپيدا بودن اين شب ، وجود شب قدر در امت هاى پيشين ، تكرار هر ساله شب قدر ، نشانه هاى شب قدر ، شب قدر و معصومان و علائم ديگر اين شب ، از ديگر مطالب اين بخش است .
فصل پنجم ، مربوط به استنتاجات و پيشنهادهاى نگارنده در اين موضوع است.

374 . ماهيّت جن در قرآن و حديث ،

اعظم پورين وسيه ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى كرج ، استاد راهنما : دكتر يد اللّه نصيريان ، استاد مشاور : دكتر ابوالقاسم امامى ، 1377 ، 153 ص .
جنيان چه موجوداتى هستند : ذى شعور ، مختار يا مكلف؟ نظر معصومان عليهم السلام در باره جنيان چيست؟ علما و نويسندگان در مورد وجود و ماهيّت جن چه عقيده اى دارند؟ قرآن ابليس را ملك مى داند يا جن؟ در فرهنگ و كتب عامه ساير مكاتب ، جن چگونه

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340560
صفحه از 407
پرینت  ارسال به