موجودى است؟ رسيدن به پاسخ اين سؤالات ، فصول هشت گانه اين رساله را تشكيل مى دهد : بحث از «لغت» جن و مشتقاتش و تعريف «جن» در اصطلاح ، مطالب اولين فصل را تشكيل مى دهد .
در فصل دوم ، به بحث از ماهيّت جن در آيات قرآن پرداخته ، و مطالبى را به استشهاد آيات اثبات كرده كه عبارت اند از : شعور و اختيار و تكليف در جنيان ، شمول رسالت قرآن و پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت به جنيان ، ايمان به قرآن و پذيرش توحيد گروهى از جنيان ، وجود افراد سفيه در جنيان ، وجود دروغ و اشتباه در جنيان و اعتراف آنان به عقايد باطلشان ، استعاذه انسان به جنيان . وى ، در اين فصل ادلّه منكران را نيز بيان كرده است .
در فصل سوم ، ماهيّت و اوصاف جن در احاديث را توضيح داده است . اشاره به دوستى مؤمن انسان با مؤمنى از جن ، تسلط حضرت على عليه السلام بر جنيان و ارادت آنان به آن حضرت ، رفتن جن به نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و گوش دادن به قرآن ، و رواياتى در خصوص ليلة الجن از اين احاديث است .
فصل چهارم ، به ايراد نظر علما و نويسندگان در مورد وجود و ماهيّت جن اختصاص دارد .
در فصل پنجم و ششم ، پس از بحث در اين باره كه ابليس ملك است يا از طايفه جن ، به بحث از اوصاف جنيان پرداخته است .
در فصل هفتم و هشتم هم ضمن بررسى نظرگاه ساير كتب و فرهنگ عامه مردم در اين زمينه ، و نتيجه گيرى كلّى ، رساله را به پايان رسانده است .
375 . ماهيّت عقل از ديدگاه ملاصدرا و علّامه مجلسى (با تأكيد بر شروح آنها بر اصول كافى) ،
عبد الحسين كافى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام دكتر محمّد ذبيحى ، استاد مشاور : حجة الاسلام دكتر رضا برنجكار : 1380 ، 131 ص .
نگارنده ، سعى نموده در نوشتار خود برداشت هاى ملاصدرا و علّامه مجلسى از مفهوم عقل را ، در روايات كتاب العقل و الجهل اصول كافى مورد تحقيق و كاوش قرار دهد ، و ضمن مقايسه و داورى بين اين دو ديدگاه ، تأملى تازه در متون مربوط به عقل داشته باشد .