319
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

جامعه و انجام مسئوليت هاى دينى است بيان مى كند .
در فصل سوم ، اصول روابط خارجى دولت اسلامى را مورد توجّه قرار داده ، و اصل همزيستى را ، به طور گسترده ، با دسته بندى آيات قرآن و با اشاره به سيره رسول خدا صلى الله عليه و آله بررسى كرده و سپس ، به شش نتيجه عمده مى رسد .
در فصل چهارم ، مصالح ملى را به عنوان معيار روابط خارجى دولت اسلامى معرفى مى كند ، كه با پيگيرى اهداف در چارچوب اصول ، و با انتخاب راهبرد مناسب تحقق مى يابد ، و تصميم سازى ها و رفتارها نيز بر اين مبنا شكل مى گيرد .

377 . مبانى شيخ طوسى در رفع تعارض اخبار در «استبصار» ،

سيّد على دلبرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه علوم اسلامى رضوى ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : آية اللّه مهدى مرواريد ، 1380 ، 307 ص .
اين پژوهش ، با بررسى ديدگاه هاى شيخ طوسى در استبصار ، به چند پرسش بنيادين پاسخ مى دهد :
اسباب و عوامل پيدايش تعارض در روايات چيست؟ مراحل عمليات رفع تعارض، از ديدگاه شيخ چگونه است؟ به نظر شيخ ، مرجحات و وجوه جمع كدام است ؟
نگارنده، در نوشتار خود سعى نموده بحث هاى نظرى و انتزاعى اصوليان، بويژه شيخ طوسى را در تعارض اخبار ، با بحث هاى تطبيقى و عينى شيخ در استبصار تلفيق نمايد ، و علل و اسباب تعارض اخبار ، با تكيه بر استبصار ، شناسايى و استقرا شود .
وى ، نوشتار خود را در مقدمه و پنج فصل تنظيم كرده است :
در فصل نخست ، به بيان كلّيات و مبادى بحث ، به عنوان پيش درآمد پرداخته ، كه خودْ شامل سه بخش است : جايگاه حديث و ضرورت حديث پژوهى ، انواع دانش هاى حديثى ، پيشينه بحث و سير تطور دانش مختلف الحديث .
فصل دوم ، دربردارنده دو بخش است : شيخ طوسى و حديث پژوهى ، استبصار شناسى. شرح حال و تحصيلات شيخ ، بررسى جايگاه كتاب استبصار و هدف از تأليف آن ، رابطه كتاب تهذيب الأحكام با استبصار و مشتركات و تفاوت هاى اين دو ، محتواى متن اصلى ، مشيخه ، بيان ويژگى ها و نكاتى در باره استبصار و معرفى شروحى كه بر آن نگاشته شده ، و نقدهايى كه در مورد اين كتاب وجود دارد ، از ديگر مطالب اين دو بخش است .
در فصل سوم ، علل پيدايش تعارض اخبار را بيان كرده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
318

وى ، مطالب رساله خود را در مقدمه و دو بخش تنظيم نموده است :
مقدمه رساله ، شامل بحث هايى نظير تبيين موضوع و اهمّيّت آن ، پيشينه تحقيق ، اهداف و چشم اندازهاى تحقيق ، پرسش هاى اصلى و فرعى ، روش تحقيق ، محدوديت هاى تحقيق ، جايگاه عقل و كاستى هاى آن ، و زندگى نامه هاى ملاصدرا و علّامه مجلسى است.
فصل اوّل ، در باره تبيين و توضيح معناى «عقل» از نظر لغت و اصطلاح ، و بيان معناى عقل از ديدگاه فلاسفه و حكما و انديشمندان مانند ملاصدرا و علّامه مجلسى ، و مقايسه نگارنده بين نظرهاى ملاصدرا و علّامه مجلسى است . وى ، پس از نقل ديدگاه ملاصدرا و علّامه مجلسى در باره معناى عقل ، نقاط اشتراك و افتراق نظر اين دو انديشمند را ذكر كرده و سپس ، به نقد و بررسى هر يك پرداخته است .
فصل دوم ، در باره تطبيق ديدگاه ملاصدرا و علّامه مجلسى بر روايات است . در اين بخش ، ديدگاه هاى آنها در باره مقصود از عقل در تك تك روايات اصول كافى ، همراه نقد آنها آورده شده است .

376 . مبانى روابط و سياست خارجى دولت اسلامى در قرآن و سنّت ،

مهدى عباسى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمود سريع القلم ، استاد مشاور : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، 1379 ،181ص .
اين پژوهش ، در پى پاسخ به اين پرسش است كه مبانى روابط خارجىِ دولت اسلامى چيست؟
فرضيه هاى پژوهش اين نگارنده ، هدف اساسى پيامبر صلى الله عليه و آله را تبليغ وحى و تبيين عملى آن ، با شيوه همزيستىِ مسالمت آميز و مدارا ، و نيز تصميم سازى هاى منطقى ايشان را با رعايت مصالح همه ملل و نسل هاى آينده مى داند .
در فصل نخست ، به بيان مفاهيم اساسى پژوهش ، مانند دولت اسلامى ، مشروعيت دينى و عملكرد آن از نگاه آيات مى پردازد ؛ ولايت را با استناد به آيات ، تعهد دوستانه و يارى متقابل مى داند ؛ حكومت با اين وصف را ، مصداق ولايت دوستانه مى انگارد ؛ و مشروعيت دينى چنين حكومتى را در ايفاى دو نقشِ برپايى نماز و پرداخت زكات ـ كه نمادهاى رفع نياز مادى و معنوى انسان اند ـ ، مى داند .
در فصل دوم ، اهداف برون مرزى دولت اسلامى را ، كه ناشى از تعهدات عرفى در برابر

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340534
صفحه از 407
پرینت  ارسال به