33
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

بررسى مصاديق بارز مسرفين و مترفين و انگيزه هاى اسراف و اتراف ، و تحقيق در باره عوامل اجتماعى آن را در بخش سوم بحث نموده است .
در بخش چهارم ، عواقب دنيوى و اخروى اسراف را در پرتو بيان قرآن و حديث مورد بحث قرار داده است .
و سرانجام در بخش پنجم ، به ارائه دستور العمل هاى علاج اسراف از زبان قرآن و حديث پرداخته است .

30 . اسراف در قرآن و روايات ،

احمد خسروى رشتخوارى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، استاد مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد ، 1373 ، 382 ص .
تبيين حقيقت اسراف و حدود ، ريشه ها ، زمينه ها و بيان عواقب اسراف ، با بهره گيرى از الهامات قرآنى و از بُعد اقتصادى و مادى ، از بحث هاى مطرح شده در اين رساله است .
مطالب اين پايان نامه ، در قالب فصل هاى مختلف نوشته نشده ، اما داراى ترتيب منطقى است .
نويسنده ، در پيش گفتار ، به انگيزه هاى مصرف ، هدايت ها و كنترل ها ، دستورات در مصارف حرام ، تبيين مفهوم اسراف ، بحث زهد از جنبه روانى ، حدود تصرف انسان در اموال خود ، و رابطه اسراف و مالكيت ، پرداخته است .
وى ، سپس بحث هايى در باب حدود دينى استفاده از وسايل مورد نياز انسان نموده و ويژگى هاى پوشش لباس ، رابطه تجمل گرايى و تهاجم فرهنگى ، و برخى فتاواى امام خمينى رحمه اللهدر مورد لباس را بيان كرده است .
بحث بعدى نويسنده ، موارد مستثنا از اسراف است كه مستحبات آراستگى و تزيين براى همسر ، در زمره آنهاست . وى ، در ادامه ، به وجوب ساده زيستى رهبران جامعه اسلامى اشاره كرده و نمونه هايى از ساده زيستى معصومان عليهم السلام و برخى از بزرگان دين را به عنوان الگو بيان كرده است .
قناعت ، از ديگر بحث هاى مطرح شده در اين رساله است . قناعت مثبت و منفى ، توجّه به مقتضيات زمان وسع و ظرفيت اشخاص ، و بيان نمونه هايى از احاديث و قضاياى تاريخى در اين باره ، از نكات اين بحث است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
32

اين تحقيق ، بر آن است كه با پاسخ به اين پرسش ها ، اسرار سجود را به عنوان يكى از برترين عبادات ، با تكيه بر آيات قرآن و نظرات مفسّران و با عنايت به ديدگاه عرفا ، بررسى نمايد .
اين رساله ، پنج فصل دارد .
در فصل اوّل ، پس از ذكر مقدمه ، منابع اين تحقيق ، مورد ارزيابى قرار گرفته و در قسمت بعد ، در باره اصل موضوع مطالبى عنوان شده و سپس ، پرسش هاى تحقيق و اهداف و اهمّيّت اين مطالعه روشن گرديده و در پايان فصل ، به تعريف اصطلاحات پرداخته شده است .
در فصل دوم ، نويسنده ، سه منبع را با عنوان مرور مطالعاتى ، مورد نقد و بررسى قرار داده است .
در فصل سوم ، وى روش تحقيق و طرح و فنّ آن را مشخص كرده و سپس در قسمت طرح تحليلى ، اصول و موازين تحقيق را روشن گردانيده است .
فصل چهارم ، شامل ارائه و تجزيه و تحليل اطلاعات در باره پنج پرسش تحقيق است كه در آن ، اهمّيّت ويژه سجود ، برخى از اسرار فقهى سجود ، انواع سجود در قرآن، اسرار سجود از ديدگاه عرفا، و موضوع تسبيح موجودات مطرح گرديده است.
فصل پنجم، به استنتاج از مباحث فصل چهارم و ارائه توصيه ها اختصاص دارد.

29 . اسراف از ديدگاه كتاب و سنّت، طيبه اكبرى راد ،

كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر على كرمانى ، استادان مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجّتى و على اكبر غفارى ، 1374 ، 143 ص .
اسرافى كه خداوند انسان را از آن نهى كرده عبارت از چيست؟ فرق اسراف با تبذير چيست؟ مترفين چه كسانى هستند و رابطه آنها با اسراف چگونه است؟ در قرآن و احاديث ، محدوده مصرف چگونه معين گشته است؟
براى پاسخ به اين سؤالات ، نگارنده با مراجعه به قرآن مجيد ، سى آيه و در كتاب هاى مجاميع حديثى معتبر ، احاديث فراوانى در باب اسراف و مصاديق آن يافته و پايان نامه خود را در پنج بخش تنظيم نموده است :
در بخش اوّل ، معانى لغوى و اصطلاحى «اسراف» و واژه هاى مترادف آن را توضيح داده است .
در بخش دوم، به اشكال و انواع اسراف در قرآن و احاديث اختصاص داده است.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340552
صفحه از 407
پرینت  ارسال به