323
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

مى شود؟ بنيان هاى نظرى حضرت على عليه السلام در خصوص آزادى سياسى ، در عرصه عمل ، در عصر زمامدارى اش ، با چه چالش ها و مشكلاتى مواجه گرديد ، و خاستگاه جامعه شناختى اين مشكلات كدام اند؟
وى ، اين رساله را در دو بخش اصلى گرد آورده است :
در بخش اوّل ، كه به تشريح بنيان هاى نظرى آزادى سياسى از منظر حضرت على عليه السلام اختصاص يافته ، ضمن تبيين نگرش آن حضرت به دو مؤلّفه و اصل بنيادين آزادى سياسى : حكومت و مردم ، اين نكته را ثابت مى كند كه حضرت على عليه السلام ، رويكردى الهى و مردمى به حكومت داشته و از ديدگاه ايشان ، مردم داراى نقش تعيين كننده در انتخاب حاكم و اداره جامعه هستند .
بخش دوم ، متكفل اثبات فرضيه جامعه شناختى اين رساله است ، و ميزان حضور مؤلّفه هاى آزادى در عصر حكومت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و خلفاى سه گانه و حضرت على عليه السلام را ، در ساحت هاى عمل و نظر ، مورد بررسى قرار مى دهد .
در پايان ، با تجزيه و تحليل داده ها و اسناد متعدد ، اين نتايج را به دست آورده كه آزادى سياسى در تحولات صدر اسلام ، نقشى كليدى داشته است ؛ به نحوى كه ريشه بخش قابل توجّهى از موانع و مشكلات حكومت حضرت على عليه السلام را ، بايستى در تضعيف تدريجى آزادى سياسى، در دوره زمامدارى خلفاى سه گانه جستجو كرد.

382 . مبانى ولايت ولى اللّه ،

على رضايى بيرجندى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام دكتر على شيخ الاسلامى ، استاد مشاور : حجة الاسلام دكتر احمد بهشتى ، بى تا ، 283 ص .
نگارنده ، در رساله خود بر آن است تا پس از توضيح و تبيين معناى لغوى و اصطلاحى «ولايت» و بيان اقسام آن به صورت جامع ، و با توجّه به مبانى قرآنى ، روايى ، عرفانى و كلامى ، منشأ انواع ولايت را همراه با تفاوتشان بيان نموده ، سپس به خاستگاه هاى انديشه ولايت ولى اللّه ، در دوران هاى مختلف قبل از اسلام و پس از آن ، توجّه كند ، و سير تاريخى و جايگاه آن را در هر دو دوران تبيين نمايد .
اين نوشتار ، از سه بخش عمده و فصل هاى خاص هر بخش تشكيل شده است :
بخش اوّل ، در باره معناى ولايت و اقسام آن است . واژه «ولايت» از ديدگاه زبان شناسان ؛ ولايت در اصطلاح ؛ بررسى اين موضوع از ديدگاه كلامى ، فقهى ، قرآنى ، روايى و


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
322

نگارنده ، اين تحقيق را در پنج فصل تهيه وتدوين نموده است :
در فصل اوّل ، نخست به عنوان مقدمه به بيان اصل مسئله ، اهمّيّت مطالعاتى ، پرسش هاى تحقيقاتى ، تعريف واژه ها واصطلاحات ، و مبانى تربيت پرداخته و سپس ، ماهيّت و ويژگى هاى انسان را ـ كه موضوع تربيت است ـ از ديدگاه نهج البلاغه تبيين كرده است .
در فصل دوم ، خلاصه اى از پژوهش ها ومقالاتى را كه مرتبط با اين تحقيق بوده ، ارائه كرده است .
در فصل سوم ، روش تحقيق وشرايط كشف نظام تربيتى در نهج البلاغه را بيان كرده است .
در فصل چهارم ، بر اساس ماهيّت و ويژگى هاى عمومى انسان در نهج البلاغه ، هشت مبنا و شانزده اصل از مبانى و اصول تربيت اجتماعى را استخراج نموده است . همچنين ، براى ارائه الگوى عملى در اين فصل ، ويژگى هاى مطلوب متربى ، در نظام تربيت اجتماعى از ديدگاه امام على عليه السلام ، و سيماى اجتماعى متقين در نهج البلاغه را ترسيم نموده است .
درفصل پنجم ، امكان پذير بودن استخراج نظام تربيتى از نهج البلاغه ، و برترى نظام تربيت اجتماعى علوى را ـ كه به واسطه متكى بودن به پشتوانه وحى ، برتر از عقل و تجربه بشرى است ـ به اثبات رسانده است . همچنين ، در مقايسه رابطه فرد با جامعه ، از ديدگاه امام على عليه السلام و نظريه هاى اصالت فرد و جامعه ، از مجموعِ بيانات امام ، يك نوع رابطه متقابل فرد و جامعه را استنتاج نموده ، و در پايان ، پيشنهادهاى لازم را به دست اندركاران تعليم و تربيت ارائه نموده است .

381 . مبانى و گستره آزادى سياسى در انديشه و رفتار حضرت على عليه السلام ،

على محسنى ، دكترى علوم سياسى ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، اساتيد راهنما : دكتر ناصر جمال زاده و دكتر احمد پاكتچى ، اساتيد مشاور : دكتر جلال درخشه و دكتر سيّد محمّد رضا احمدى طباطبايى ، 1382 ، 493 ص .
نگارنده ، اين رساله را با دو هدف اساسى سامان داده است : تبيين رهيافت حضرت على عليه السلام به مقوله آزادى سياسى ، به مثابه يكى از مفاهيم محورى در علوم سياسى ؛ تأثير و نقش آزادى سياسى در بروز مشكلات حكومت آن حضرت .
سؤال هايى كه در اين پژوهش به آنها پاسخ داده ، اينهاست : مؤلّفه ها و مقومات آزادى سياسى ، تا چه ميزان در انديشه سياسى و سيره حكومتى حضرت على عليه السلام مشاهده

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340597
صفحه از 407
پرینت  ارسال به