بررسى مصاديق بارز مسرفين و مترفين و انگيزه هاى اسراف و اتراف ، و تحقيق در باره عوامل اجتماعى آن را در بخش سوم بحث نموده است .
در بخش چهارم ، عواقب دنيوى و اخروى اسراف را در پرتو بيان قرآن و حديث مورد بحث قرار داده است .
و سرانجام در بخش پنجم ، به ارائه دستور العمل هاى علاج اسراف از زبان قرآن و حديث پرداخته است .
30 . اسراف در قرآن و روايات ،
احمد خسروى رشتخوارى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، استاد مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد ، 1373 ، 382 ص .
تبيين حقيقت اسراف و حدود ، ريشه ها ، زمينه ها و بيان عواقب اسراف ، با بهره گيرى از الهامات قرآنى و از بُعد اقتصادى و مادى ، از بحث هاى مطرح شده در اين رساله است .
مطالب اين پايان نامه ، در قالب فصل هاى مختلف نوشته نشده ، اما داراى ترتيب منطقى است .
نويسنده ، در پيش گفتار ، به انگيزه هاى مصرف ، هدايت ها و كنترل ها ، دستورات در مصارف حرام ، تبيين مفهوم اسراف ، بحث زهد از جنبه روانى ، حدود تصرف انسان در اموال خود ، و رابطه اسراف و مالكيت ، پرداخته است .
وى ، سپس بحث هايى در باب حدود دينى استفاده از وسايل مورد نياز انسان نموده و ويژگى هاى پوشش لباس ، رابطه تجمل گرايى و تهاجم فرهنگى ، و برخى فتاواى امام خمينى رحمه اللهدر مورد لباس را بيان كرده است .
بحث بعدى نويسنده ، موارد مستثنا از اسراف است كه مستحبات آراستگى و تزيين براى همسر ، در زمره آنهاست . وى ، در ادامه ، به وجوب ساده زيستى رهبران جامعه اسلامى اشاره كرده و نمونه هايى از ساده زيستى معصومان عليهم السلام و برخى از بزرگان دين را به عنوان الگو بيان كرده است .
قناعت ، از ديگر بحث هاى مطرح شده در اين رساله است . قناعت مثبت و منفى ، توجّه به مقتضيات زمان وسع و ظرفيت اشخاص ، و بيان نمونه هايى از احاديث و قضاياى تاريخى در اين باره ، از نكات اين بحث است .