341
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

نگارنده ، رساله خود را در شش فصل تنظيم نموده است :
در فصل اوّل ، به كلّيات پرداخته ، و ضمن بيان مقدمه اى ، با طرح اصل مسئله و اشاره به فرضيه هاى موجود ، بايسته شادى را توضيح داده است .
در فصل دوم ، «شادى» را از دو جنبه واژگانى و اصطلاحى مورد بررسى قرار داده ، و تقسيم هايى را براى شادى ارائه مى كند ، و موارد ستايش و نكوهش شادى ، و جلوه هاى مثبت و منفى آن را در آيات و روايات بيان مى كند .
بيان منشأ شادى ، و بررسى آن از زمينه هاى ايجابى و سلبى ، و بحث از عوامل مادى و معنوى شادمانى ، سخن فصل سوم پايان نامه است .
در فصل چهارم، به آثار وپيامدهاى شادمانى (مثبت ومنفى) پرداخته، و تفاوت هاى فرد شادمان و ناشادمان را در سه حيطه شناختى ، عاطفى و رفتارى بيان مى كند .
وى ، در فصل پنجم ، گزاره هاى منفى نگرِ دينى را كه در باره شادى وارد شده است ، مورد كاوش قرار داده ، و دو نمونه از جلوه ها و عوامل شادى را ، به تفصيل ، بررسى كرده و جايگاه حزن و اندوه را مشخص مى كند .
در فصل ششم ، الگوهاى شادمانى را مطرح نموده ، و در بخش دوم آن ، به آسيب هاى احتمالىِ فرد شادمان پرداخته است .

404 . مفهوم و ملاك هاى لهو با توجّه به مصاديق قرآنى و روايى آن ،

رضا طلايى اردكانى ، كارشناسى ارشد مبانى فقه و حقوق ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد باقر باقرى كنى ، استاد مشاور : اصغر مهدوى ، 1379 ، 143 ص .
مشخص كردن مفهوم و ملاك هاى لهو ، با توجّه به مصاديق قرآنى و روايى آن ، هدف نگارنده از اين تحقيق است . وى ، در اين تحقيق نخست مصاديق لهو را كه در قرآن و روايات موجود است ، مورد بحث و بررسى قرار داده ، و در پايان بحث ، از هر مصداق ملاك گيرى نموده است ؛ بدين شكل كه ابتدا عوامل صدق عنوان لهو بر يك مصداق و سپس ، عوامل خروج يك مصداق از عنوان لهو را شناسايى كرده است . طنز ، شعر ، موسيقى ، قمار ، أمل و دنيا ، از جمله اين مصاديق هستند .
نگارنده ، در ابتداى رساله مفهوم «لهو» و تفاوت آن را با واژه هاى مشابه ، مورد بحث و بررسى قرار داده است . وى ، سپس وارد بحث مصاديق شده ، و در آخر ، نتيجه گيرى كلّى را كه برآمده از نتيجه گيرى هاى موجود در پايان هر مبحث است ، ارائه نموده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
340

زمينه تحقيق در اين رساله ، تدبر و دقت در آيات و روايات مربوط به قرض الحسنه ، و استخراج يك تعريف جامع و مانع قرآنى ـ حديثى از قرض الحسنه است . اهداف كلّى نگارنده در اين رساله ، در پاسخ به دو پرسش خلاصه مى شود : تعريف قرض الحسنه در بيان قرآن و حديث چيست و جايگاه آن كدام است؟ آيا فرهنگ قرض الحسنه در جامعه كنونى ، با مفهوم قرآنى ـ حديثى آن سازگار است؟
اين پژوهش ، در دو فصل با بخش هاى مختلف تأليف يافته است :
در فصل اوّل ، ضمن بررسى معناى لغوى و اصطلاحى «قرض الحسنه» ، رابطه قرض با دِين ، و تفاوت عقد قرض با ساير عقود ، به موضوع قرض الحسنه در قرآن كريم و احاديث ، و در نظام اخلاقى اسلام پرداخته ، و برخى از دستاوردهاى تربيتى ـ روانى آن را توضيح داده است .
عنوان فصل دوم ، تفاوت هاى مفهوم قرآنى ـ حديثى قرض الحسنه با مفهوم رايج آن در جامعه اسلامى است . مفهوم قرض الحسنه از ديدگاه قرآن و حديث و فوايد و آثار آن ، مفهوم رايج قرض الحسنه در جامعه اسلامى ، عملكرد بانك ها در اين خصوص و شيوه پرداخت وام قرض در صندوق هاى قرض الحسنه و تاريخ تشكيلات مربوط به آن را ، در اين فصل توضيح داده است .
بررسى موانع و راه هاى ترويج فرهنگ قرض الحسنه ، از بحث هاى پايانى اين رساله است . ضميمه هاى رساله نيز عبارت اند از : بيانات امام خمينى رحمه الله در جمع مديران صندوق هاى قرض الحسنه ، نظرسنجى از مردم تهران در باره فرهنگ قرض الحسنه و صندوق هاى قرض الحسنه خصوصى .

403 . مفهوم و جايگاه شادمانى در بيان قرآن و حديث ،

محمّد قادرى بانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر نهله غروى نايينى ، 1381 ، 276 ص .
رد اين ديدگاه كه شادمانى ، مساوى با لذت گرايى است ، اثبات اين كه شادى ، نه تنها ضدّ ارزش نيست بلكه خود نيز يك ارزش مى باشد و هيچ يك از انواع ظهور و بروز شادى هاى در چهارچوب شرع توسط شرع ممنوع نشده ، موضوع هاى مورد بحث اين پايان نامه است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340654
صفحه از 407
پرینت  ارسال به