353
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در بخش چهارم ، كه به بررسى مواضع اهل بيت عليهم السلام در مقابل اصحاب حديث و تفاوت هاى تفسيرى اين دو اختصاص يافته است ، پس از معرفى بزرگان اصحاب حديثِ معاصرِ هر يك از امامان شيعه عليهم السلام ، تفاوت هاى موجود در منابع و روش هاى تفسيرى اين دو جريان را بررسى كرده ، و مباحث اعتقادى محورهاى اصلى اختلافات تفسيرى را معرفى نموده است .

418 . موعظه و اندرز در «نهج البلاغه» ،

معصومه عباسى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر منصور پهلوان ، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، 1382 ، 228 ص .
آيا هر كس حق موعظه دارد و از او پذيرفته مى شود؟ صفات و شرايط واعظ چيست؟ آيا نهج البلاغه مواعظ جامعى براى آحاد مختلف اجتماع دارد؟ آيا مواعظ نهج البلاغه ، مسائل دنيوى و اخروى و فردى و اجتماعى را دربرمى گيرد؟ آيا گوينده اين مواعظ به آن عمل مى كرده است ؟
اين رساله ، در دو بخش كلّى ، به پاسخ اين پرسش ها پرداخته است :
در بخش اوّل ، ضمن بيان كلّياتى در باب موعظه و تعريف آن ، فراق موعظه را با حكمت و خطابه و تعليم بيان نموده ، و سيماى موعظه را از ديدگاه قرآن و روايات و از ديد نهج البلاغه (خصوصا) بررسى نموده است .
در بخش دوم ، وارد بحث مواعظ نهج البلاغه شده است . نخست ، به بررسى معناى كلمه «ذكر» پرداخته و پس از بيان اقسام و مراتب ذكر ، آثار ذكر ، موانع ياد خدا و سيماى اهل ذكر ، به توضيح واژه «تقوا» و مراتب آن ، و همچنين تقوا از ديدگاه امام على عليه السلام در نهج البلاغه پرداخته است .
از ديگر مطالب مورد بحث وى در اين بخش ، مفهوم تفكر ، زهد و پرهيز از دنياپرستى ، توكل، پرهيز از هواپرستى،ياد مرگ، صبر و استقامت وعبرت از سرگذشت پيشينيان است، كه ضمن توضيح هر يك از اينها، ديدگاه امام على عليه السلام را در باب آنها متذكر شده است.

419 . مهدى موعود(عج) در قرآن و احاديث ،

شهربانو فرّخى نژاد ناصرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات دانشگاه آزاد اسلامى تهران شمال ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استادان مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و عدنان طهماسبى ، 1375 ، 204 ص.


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
352

فقه و حديث شيعه و عصر تدوين جوامع اوليه است ـ و معرفى جوامع حديثى شيعه .
فصل دوم را به معرفى شيخ حر و حيات علمى و فرهنگى او اختصاص داده ، و مشايخ ، شاگردان ، تأليفات و سخنان علمى ايشان پرداخته است .
فصل سوم را به آشنايى با وسائل الشيعه اختصاص داده ، كه شامل مطالبى از اين قبيل است : موضوع ، ارزش و اعتبار ، انگيزه نگارش ، شيوه نگارش ، مدت نگارش ، ويژگى هاى كتاب آثارى كه پيرامون وسائل الشيعه نوشته شده ، و معرفى مصادر وسائل الشيعه .
فصل چهارم ، به مبانى و روش هاى حديثى شيخ حر در كتاب وسائل الشيعه اختصاص يافته ، كه در اين چهار بخش تنظيم شده است : مبانى و روش هاى فقه الحديثى ، مبانى و روش هاى درايى ، مبانى و روش هاى رجالى ، روش هاى شيخ حر در ذكر اسناد . در آخرين فصل ، به بيان و بررسى اشكالات و انتقادات مطرح شده در خصوص كتاب وسائل الشيعه پرداخته است .

417 . مواجهه اهل بيت عليهم السلام با اهل حديث دربرداشت از قرآن كريم ،

هادى حجّت ، دكترى (Ph.d) علوم قرآن و حديث ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، اساتيد مشاور : آية اللّه محمّد هادى معرفت و دكتر محمّد كاظم شاكر ، [ 1385 ] ، 341 ص .
پاسخ به سؤالاتى از اين قبيل : ديدگاه اصحاب حديث در باب تأويل آيات چيست؟ موضع امامان شيعه عليهم السلام در برابر مستندات روايى اهل حديث در تفسير آيات چه بود؟ اصولاً اصحاب حديث به چه گروه هايى گفته مى شود و آرا و انديشه هاى آنان چه بود؟ هدف نگارنده از تأليف اين پايان نامه را تشكيل مى دهد.
نگارنده ، در اين نوشتار پس از بيان كلّيات ، در بخش دوم ، كاربرد اصطلاح اهل حديث را در حوزه هاى فقهى و كلامى شيعه و اهل سنّت بررسى كرده ، و معناى مورد نظر خود در اين تحقيق را مشخص كرده است .
در بخش سوم ، ضمن نگاهى به فعاليت هاى تفسيرى اصحاب حديثِ اهل سنّت ، به بررسى مهم ترين نمودهاى شيوه تفسيرى ايشان ، همچون مخالفت شديد با تأويل آيات ، حديث زدگى و كم رنگ ساختن نقش عقل در تفسير پرداخته است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340605
صفحه از 407
پرینت  ارسال به