355
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

اين رساله ، از مقدمه و دو بخش تشكيل شده است :
بخش اوّل، شامل پنج فصل است: در فصل اوّل، به معناى «نسيان» (لغوى و اصطلاحى)، و تبيين مرز ميان نسيان سهوى و عمدى ، و نسيان از منظر آيات و روايات ، اشاره كرده است .
در فصل دوم ، به زير مجموعه هاى نسيان عمدى ، يعنى نسيان ممدوح و مذموم ، و موارد هر كدام پرداخته است .
در فصل سوم ، به نسيان انبيا اشاره كرده ، و آيات وارده در اين زمينه را مورد بررسى قرار داده است .
در فصل چهارم ، به ريشه يابى نسيان پرداخته ، و علل و عوامل نسيان از ديدگاه قرآن وروايات را مورد بررسى قرار داده است .
در فصل پايانى از بخش اوّل نيز به عوامل نسيان زدا و راه هاى مقابله با نسيان و درمان آن پرداخته است. اما در بخش دوم ، اين رساله ، به آثار نسيان وتبعات آن اشاره نموده ، كه براى هر كدام از انواع نسيان طى فصل هاى جداگانه ، آثارى برشمرده و در نهايت ، به جمع بندى مطالب و نتيجه گيرى اشاره نموده است.

421 . نصايح پدران به فرزندان در قرآن و حديث ،

خديجه فلسفى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، 1381 ، 143 ص .
معرفى روش موعظه و نصيحت ، به عنوان يكى از روش هاى تربيتى در دعوت انسان ها به دين ، بررسى جنبه هاى مختلف موعظه و نصيحت ، و بازشناسى اهمّ نصايح پدران به فرزندان در قرآن و حديث ، اهداف كلّى اين تحقيق را دربردارد .
نگارنده ، مطالب اين پايان نامه را در چهار بخش تنظيم نموده است :
در بخش اوّل ، كلّياتى درباب مفاهيم كليدى تحقيق ، از قبيل «نصيحت» از نظر لغوى وكاربرد قرآنى ، «موعظه» از نظر لغوى وكاربرد قرآنى ، «وصيت» از نظر لغوى وكاربرد قرآنى ، «اَب» از نظر لغوى وكاربرد قرآنى ، و «ابن» از نظر لغوى وكاربرد قرآنى را مطرح نموده است .
بخش دوم را در دو فصل، به عوامل، اركان و ويژگى هاى موعظه پرداخته است .
بخش سوم ، در باب جايگاه نصيحت در نظام تربيتى اسلام است . نقش موعظه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
354

اين پايان نامه ، ترجمه كتاب البرهان فى علامات مهدىّ آخر الزمان ، تأليف متقى هندى است. متن اصلى كتاب ، كه توسط على اكبر غفارى تصحيح و تحقيق شده ، براى ترجمه در اختيار پديدآورنده اين پايان نامه قرار گرفته است.
در اين كتاب ، پس از معرفى حضرت مهدى (عج) ، فتنه ها و جنگ هايى كه پيش از قيام ايشان يا به عنوان مقدمه ظهور ، و نيز مقارن ظهور آن حضرت اتفاق خواهد افتاد ، به تفصيلْ بيان شده است.
فصول و ابواب اين پايان نامه ـ كه همان فصول و ابواب كتاب است ـ عبارت اند از : كرامات حضرت مهدى (عج) ، بيان نَسَب آن حضرت ، جمال و خصوصيات ظاهرى حضرت ، به دنيا آمدن وى در مدينه منوره ، مهاجرت او به بيت المقدس و يارى او از سوى خداوند با سه هزار فرشته ، حوادثى كه قبل از قيام مهدى به وقوع مى پيوندد (شامل دو فصل : فصل اوّل ، فتنه ها و حوادثى كه قبل از قيام آن حضرت به وقوع مى پيوندد ؛ فصل دوم ، حوادثى كه مقارن قيام حضرت مهدى (عج) است) ، نشانه هاى كلّى ظهور حضرت كه شامل سى 35 نشانه است ، چگونگى بيعت با حضرت و تعداد بيعت كنندگان ، ياران حضرت (فرشتگان و مردان صالح و ...) فتح سرزمين هاى بزرگ در روزگار حكومت ايشان ، همراهى حضرت عيسى و كشتن دجال به دست وى ، مدت حكومت آن حضرت ، شهادت حضرت مهدى (عج) و بيان وقايعى كه بعد از وى اتفاق مى افتد ، احوال اشخاصى كه بر آنها گمان رفته كه مهدى اند ، نظريات علماى مذاهب چهارگانه در باره حضرت مهدى (عج)، و سرانجام، بررسى عمر جهان .
مترجم ، در فصلى جداگانه ، با ارائه مباحثى همچون : سيماى كلّى ظهور ، زمينه ها و علايم ظهور ، اعتقاد به مهدويت از ديدگاه شيعه ، و تفسير پاره اى از آيات مربوط به حضرت مهدى (عج) ، بخش هايى از متن كتاب را نقد و بررسى نموده است.

420 . نسيان و آثار آن از منظر قرآن و حديث ،

سيّد حسين سجادى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر ناصر رفيعى ، استاد مشاور : دكتر عبد الرضا زاهدى ، 1383 ، 188ص .
در اين رساله ، نگارنده بر آن است تا اولاً ، رابطه خدافراموشى و خودفراموشى را كشف كرده ، دلايل منجر شدن آن را به فسق تبيين نمايد و سپس ، ثمره نسيان در روز قيامت و آثار دنيوى و اخروى آن را مورد بررسى قرار دهد .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340579
صفحه از 407
پرینت  ارسال به