357
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

بخش ششم ، در باره اصناف يارى شوندگان است كه عبارت اند از : پيامبران ، مؤمنان ، رهروان رهبران راستين و فرودستان مؤمن .
بخش هفتم را در باره چگونگى يارى رسانى به خدا تنظيم نموده است ، و سه راه براى اين يارى رسانى پيشنهاد مى كند .
بررسى عوامل بازدارنده نصرت خداوند ، مطالب بخش هشتم را تشكيل مى دهد . عوامل بينشى و عقيدتى ، و عوامل رفتارى ، دو عاملى است كه آن را شرح مى دهد .
در بخش نهم ، به آثار نصرت خداوند ، كه همان پيروزى نهايى حق بر باطل است ، پرداخته ، و حسن ختام رساله ، قبل از نتيجه گيرى ، شرح آيه «جَآءَ الْحَقُّ» در باره قيام حضرت مهدى (عج) است .

423 . نظام حيات اخروى و ويژگى هاى كلّى آن از نگاه قرآن و حديث ،

محمّد رضا شايق ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر محمّد على لسانى فشاركى ، 1381 ، 178 ص .
نگارنده رساله ، بحثى پيرامون قوانين كلّى و ويژگى هاى جهان بعد از مرگ دارد ، و در مجموعه خود تلاش كرده تا آن جا كه ممكن است ، با بيانى استدلالى كه ريشه در آيات قرآن و روايات معتبر دارد ، چهره واقعى جهان پس از مرگ را به تصوير بكشد. اين رساله ، چهار فصل دارد :
در فصل اوّل ، جهان برزخ را مورد بحث قرار داده ، نبودن شفاعت و وجود رنج محض براى عده اى و شادى محض براى جمعى ، وجود رنج و شادىِ آميخته براى افرادى ديگر، و نيز برخى اشتراكات برزخ با اين جهان، از اهم مباحث اين فصل است.
در فصل دوم ، ويژگى هاى بعد از عالم برزخ را بررسى نموده است . نبودن تكليف و تزاحم و هيچ گونه رنج در بهشت ، عدم كهنگى و فرسودگى در بهشت و دوزخ ، شعور داشتن اجزاى بهشت و دوزخ ، آزادى بى حد و مرز و رسيدن به نهايت آرزوها براى صالحان ، و عظمت شگفت آور نعمت هاى بهشت يا عذاب دوزخ ، از مباحث اين فصل است، كه تفاوت هاى بنيادين آن حيات ابدى را با اين زندگى موقت روشن مى سازد.
فصل سوم ، بحثى است در اين موضوع كه كمال آدمى در آخرت به كجا ختم مى شود ؟


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
356

و نصيحت در تربيت انسان ، و الگوها و نمونه هايى از مصاديق اين الگوها را در اين بخش آورده است .
بخش پايانى (محور اصلى اين رساله) در باره شمه اى از اهمّ نصايح پدران به فرزندان در قرآن و حديث است . در فصل اوّل ، توصيه هاى اعتقادى از قبيل اعتقاد به توحيد ، استعانت از پروردگار و توكل بر او ، رزاقيت پروردگار ، پذيرش دين و عمل به دستورات آن را بيان كرده است .
در فصل دوم هم به توصيه هاى عبادى ، اخلاقى و اجتماعى پرداخته است .

422 . نصرت الهى و شرايط آن در قرآن و حديث ،

فاطمه شريفى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر كاظم عسكرى ، 1380 ، 227 ص .
هدف از نگارش اين رساله ، بررسى مفهوم نصرت خداوند در آيات و روايات ، و آشنايى با شرايط به دست آوردن اين نصرت است .
نويسنده ، رساله خود را در نه بخش تدوين كرده است :
بخش اوّل ، كلّياتى در دو فصل ، شامل بررسى معانى لغوى و اصطلاحى واژه «نصرت»، و نگاهى به موضوع نصرت خداوند و ديدگاه هاى موجود در اين باب است.
در بخش دوم ، نصرت را به عنوان سنّت خداوند مطرح كرده ، و شرايط تداوم آن را مورد بحث قرار داده است . وى ، به تناسب بحث ، نخست به بررسى معنا و مفهوم سنّت پرداخته و سپس ، در اين بحث وارد شده كه آيا اين سنن و قوانين ، در بين اقوام پيشين نيز حاكم بوده يا نه ؟
در بخش سوم ، جايگاه نصرت خداوند ، شيوه هاى يارى خداوند ، جلوه گاه هاى نصرت در دنيا ، چگونگى اين نصرت در اديان سابق ، و نمونه هايى از نصرت خداوند در دنيا را تشريح نموده است.
بخش چهارم ، در مورد جايگاه نصرت خداوند در آخرت است كه نويسنده ، پيرامون مسئله شفاعت به طور مفصّل سخن گفته است . مفهوم شفاعت ، شفيعان خيالى و حقيقى ، و شرايط شفاعت شوندگان ، از مباحث اين بخش است .
در بخش پنجم ، از شرايط حصول نصرت بحث مى كند و به مقدمات دستيابى اين نعمت، و عوامل پديدآورنده آن، مانند صبر، تقوا، توبه، جهاد، توكل و دعا مى پردازد.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340549
صفحه از 407
پرینت  ارسال به