361
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

428 . نقد و بررسى احاديث ضعيف در باره حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام ،

فرشته بصراوى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر يد اللّه نصيريان ، 1373 ، 129ص .
نگارنده ، در اين گفتار رواياتى را كه با دو اصل مسلّم از وجود مطهر زهراى مرضيه عليهاالسلامتعارض دارد و به الگو بودن آن حضرت خدشه وارد مى سازد ، را نقد و بررسى كرده و مهم ترين دليلى كه بر صحيح نبودن آنها بيان كرده ، همين معارضه با دو اصل بشر بودن و مقام عصمت ايشان است .
وى ، اين مهم را در پنج فصل تبيين نموده است :
در فصل اوّل ، به نقد و بررسى احاديث مربوط به ولادت زهراى اطهر عليهاالسلامپرداخته است.
درفصل دوم ، نقد و بررسى حديثى را كه با يكسان بودن خلقت نورى زهراى اطهر عليهاالسلام و ديگر معصومان عليهم السلام تعارض دارد ، انجام داده است .
در فصل سوم ، به نقد و بررسى احاديث مربوط به طهر جسمانى زهراى اطهر عليهاالسلامپرداخته است .
فصل چهارم را نيز به نقد و بررسى احاديثى كه سيّدة النساء العالمين بودن زهراى اطهر عليهاالسلام را محدود مى كند ، اختصاص داده است .
و فصل پنجم را ، به نقد و بررسى احاديث حاكى از دو موضوع معارض با مقام عصمت زهراى اطهر عليهاالسلام : ناراحتى از مهريه كم ، نزاع با على عليه السلام ، مخصوص گردانده است .

429 . نقد و بررسى احاديث مربوط به قرآن در «صحيح» بخارى ،

رضيه سادات سجادى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، اساتيد مشاور : دكتر سيّد اسعد شيخ الاسلامى و دكتر محمّد على مهدوى راد ، 1382 ، 256ص .
نگارنده در اين رساله ، احاديث مربوط به قرآن در كتاب صحيح بخارى را مورد نقد و بررسى قرار داده ، كه شامل سه بخشِ احاديث تفسيرى ، احاديث مربوط به اسباب نزول آيات ، و احاديث تاريخ قرآن و علوم قرآنى است . در اين زمينه ، معيارهاى قرآن، سنّت صحيح، عقل و مسلمات تاريخى بيشتر مد نظر وى بوده است.


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
360

احاديث ، راه هاى مبارزه با آن ، موانع رشد نفس ، هواپرستى و عواقب دردناك آن ، مبارزه با هواپرستى ، ياد مرگ ، توبه ، صبر ، و عمل به مستحبات را بيان مى كند .
در پايان نيز نفس از ديدگاه فلاسفه و عرفا را بررسى نموده است .

427 . نقد حديث با تكيه بر كتاب ،

مهدى احمدى ، دكترى الهيات (قرآن و حديث) ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، اساتيد مشاور : دكتر مجيد معارف و دكتر كامران ايزدى ، 1385 ، 292 ص .
نگارنده ، در پى پاسخگويى به سؤالاتى از اين قبيل است : نقد حديث با قرآن بر چه مبانى و دلايلى استوار است؟ هدف از اين نقد ، اثبات صدور است يا حجيت آن ؟ مدلول قرآن بايد قطعى باشد ، يا ظن و احتمال نيز بسنده است؟
اين تحقيق پنج فصل دارد :
فصل اوّل را به تعريف و بيان مفاهيم اساسى اختصاص داده است . سنّت ، خبر ، اثر و روايت ، ارتباط مفهوم حديث با مفاهيم ياد شده ، تعريف مختار از حديث ، مفهوم قرآن يا كتاب اللّه ، مفهوم دلايل قول به عدم اعتبار ، ويژگى هاى قرآن و حديث از مطالب اين فصل است .
فصل دوم بررسى مبانى قاعده نقد قرآن محور را تشكيل مى دهد ، در بحث مبانى به سه مبناى مهم پرداخته است : تأخر رتبه سنت از قرآن ، فهم پذيرى قرآن و فهم متعارف آن ، تحريف ناپذيرى قرآن .
در فصل سوم هم دلايل قاعده عرض را پردازش نموده است ، عناوين اين فصل عبارتند از : احاديث عرض از طريق شيعه و اهل سنت ، اعتبار احاديث عرض در حوزه شيعه و اهل سنت ، دلايل قول به عدم اعتبار نقل ، ويژگى هاى قرآن و حديث .
فصل چهارم را به مدلول نقد قرآن محور اختصاص داده است . مدلول قرآن از جهت نص ، ظاهر ، روح كلّى و عام ، يا حاصل نگاه مجموعى ، و از زاويه ميزان دلالت آن بر مراد ، در اين فصل آمده است .
فصل پنجم ، به جايگاه اين قاعده مى پردازد . اين جايگاه را از چهار منظر بررسى كرده است : از منظر رتبه و ارزش آن نسبت به ساير معيارهاى نقد محتوايى ، از منظر جايگاه آن نسبت به معيارهاى نقد اسنادى ، از منظر تعامل با آن در مقام نظر و تطبيق ، و سرانجام ، عواملى كه در پديد آمدن نحوه تعامل ياد شده مؤثر بوده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340634
صفحه از 407
پرینت  ارسال به