363
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

بخش دوم، شامل دو فصل است و هر كدام از اين فصول ، به ترتيب در باره نقد و بررسى اسرائيليات در سرگذشت حضرت شعيب عليه السلام و حضرت موسى عليه السلام است.
بخش سوم ، شامل دو فصل است و هر كدام از اين فصول ، به ترتيب در باره نقد و بررسى اسرائيليات در سرگذشت حضرت يوشع عليه السلام و حضرت يونس عليه السلام نوشته شده است .

431 . نقد و بررسى تفسير قرآن به قرآن و سير تاريخى آن ،

حميد رضا حاجى بابايى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى(واحد علوم و تحقيقات / تهران) ، استاد راهنما : آية اللّه ابوالقاسم خزعلى ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1377 ، 200 ص .
پاسخ به سؤالاتى از اين قبيل كه : آيا قرآن نياز به تفسير دارد؟ سِرّ اين كه اولياى الهى (معصومان) ، ترجمان قرآن اند و به وسيله آنان ، بهره علوم قرآنى به ديگران مى رسد چيست؟ و سؤالات ديگرى از اين قبيل ، محور بحث در اين رساله را تشكيل مى دهد .
در اين نوشتار ، در هفت فصل به موضوع پرداخته شده است :
در فصل اوّل ، تاريخ تفسير از آغاز تا پيدايش ، مراحل مختلف تفسير و مشهورترين مفسّران هر دوره ، و خصوصيات تفسير در اين ادوار را مورد بحث قرار داده است .
در فصل دوم ، روش هاى تفسيرى ، علل پيدايش اين روش ها ، خصوصيات روش هاى تفسيرى عقلى و نقلى و رمزى و تفسير به رأى ، و معايب و محاسن هر يك مطرح شده است .
در فصل سوم ، پيرامون معناى لغوى و اصطلاحى و نيز معناى كلمه «تفسير» در قرآن و حديث بحث كرده ، و براى جلوگيرى از ابهام ، در معناى لغوى و اصطلاحى «تأويل» و تفاوت بين تعبير و تفسير بحث نموده است .
در فصل چهارم ، تفسير قرآن به قرآن ، ريشه هاى قرآنى آن ، ريشه هاى اين تفسير در نهج البلاغه و حديث را مورد نقد و تحليل قرار داده ، و قرآن را مقياس صحّت و سقم احاديث معرفى نموده است .
در فصل پنجم ، ويژگى هاى سيره پيامبر صلى الله عليه و آله و روش ائمه عليهم السلام در تفسير قرآن ، نقش سنّت در تفسير قرآن به قرآن ، روش انحرافى در تفسير قرآن به قرآن ، و حديث «ضرب القرآن بعضه ببعض» را مورد نقد و بررسى قرار داده است .
در فصل ششم ، سير تاريخى تفسير قرآن به قرآن در ادوار مختلف ، و جايگاه تفسير قرآن به قرآن نزد شيخ طوسى رحمه الله را تشريح نموده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
362

اين رساله ، داراى چهار فصل است :
در فصل اوّل ، نگاهى گذرا بر زندگى محمّد بن اسماعيل بخارى و كتاب وى ، الجامع الصحيح دارد ، كه قسم اوّل ، شامل نَسَب ، دوران كودكى و نوجوانى ، سفرها ، شيوخ و اساتيد ، شاگردان و روات ، تأليفات ، و زمان وفات بخارى است .
قسم دوم ، شامل بحث پيرامون موضوع و ويژگى هاى كتاب ، شرط بخارى در انتخاب احاديث صحيح ، عناوين ابواب كتاب ، علت تكرار احاديث ، تقطيع احاديث و شمار احاديث ، است .
فصل دوم ، ناظر به نقد و بررسى روايات تفسيرى در صحيح بخارى است .
فصل سوم ، به نقد و بررسى روايات اسباب نزول آيات ، در صحيح بخارى اختصاص يافته است .
در فصل چهارم ، نگارنده به نقد و بررسى احاديث تاريخ قرآن و علوم قرآنى در صحيح بخارى پرداخته كه اين عنوان ، دربرگيرنده مطالبى چون آغاز وحى ، نام سوره ها و روايات آن ، پيامبر صلى الله عليه و آله و نسبت فراموشى قرآن ، ابوبكر و جمع قرآن ، عثمان و جمع قرآن ، بسم اللّه و جايگاه آن در نماز، روايات تحريف و روايات سجده است.

430 . نقد و بررسى اسرائيليات در قصص الأنبياء در باره چهار پيامبر ، با توجّه به تفاسير «الدر المنثور» و «نور الثقلين» ،

فهيمه كلباسى اصفهانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، 1383 ، 411ص .
اين رساله ، پژوهشى است پيرامون نقد و بررسى اسرائيليات در قصص الأنبياء . نگارنده ، نوعى از اسرائيليات را مورد بررسى قرار داده ، كه علاوه بر ايجاد تصوراتى نامأنوس با پندارهاى دينى ، به هتك حرمت انبيا عليهم السلام پرداخته و مروّجان آن ، براى اشاعه مطالب ساختگى خود ، از هيچ تلاشى فروگذار نكرده اند .
در بخش نخست اين پايان نامه ، به ذكر چگونگى شكل گيرى اسرائيليات در چهار فصل مى پردازد ، كه عبارت اند از : عوامل پيدايش اسرائيليات در تفاسير ، معروف ترين افراد در ترويج اسرائيليات ، شناخت جايگاه اسرائيليات ، اسرائيليات و وظايف مسلمين در قبال آن .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340671
صفحه از 407
پرینت  ارسال به