37
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

قصه را به گونه اى پذيرا نقل كرده اند مانند جار اللّه زمخشرى ، ابوالحسن واحدى ، احمد بن سهل بلخى ، يونس بن بكير ، سعد واقدى ، ابن جرير طبرى ، المحلّى ، جلال الدين سيوطى ، ابن اثير جزرى ، و نيز شرق شناسانى همچون رژى بلاشر ، مونتگمرى وات ، كنستانت ديرژيل ، ادمونت رابت ، موريس گدمُرى ، كارل بروكلمان بوهل ، و نيز گفتار صاحب نظرانى همچون ابن حبّان ، ابوالفتوح رازى ، بيضاوى ، عبد الرحمن بن احمد سهيلى ، فخر الدين رازى ، شوكانى ، آلوسى ، عمر فرّوخ و سيّد قطب در ردّ اين افسانه ، و همچنين آراى عده اى كه قائل به توجيه و تأويل قصه شده اند ، مانند ابن حجر عسقلانى ، با استناد به ادله عقلى و نقلى به تفصيل ارائه شده است .

35 . افسردگى و حزن در آيات، روايات و روان شناسى (بررسى تطبيقى) ،

محمّد تقديرى ، كارشناسى ارشد روان شناسى ، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : دكتر على شريعتمدارى ، 1374 ، 273 ص.
اين تحقيق ، به دنبال دستيابى به پاسخ چهار سؤال است :1 . ماهيت افسردگى چيست و رابطه آن با حزن و اندوه چگونه است؟ ؛ 2 . زمينه هاى پيدايش و عوامل تشديد و گسترش افسردگى چيست؟ ؛ 3 . جايگاه حزن و اندوه در آيات و روايات كجاست؟ آيا حزن ممدوح است يا مذموم؟ ؛ 4. نگرش اسلام نسبت به پيشگيرى و درمان افسردگى چيست؟
اين پايان نامه ، در پنج بخش فراهم آمده است. در بخش نخست ، نگارنده تعريف افسردگى و ارتباط آن با حزن و ديدگاه هاى مختلف در باره ماهيت افسردگى و حزن ، و ارتباط ميان آنها را ارائه نموده است .
در بخش دوم ، وى پس از برشمردن ارضاى نيازهاى اساسى ، به عنوان زمينه پيدايش افسردگى ، نيازهاى اصلى انسانى را به نيازهاى زيستى ، روحى ، شناختى و ساير نيازها تقسيم كرده است .
در بخش سوم ، عوامل پيدايش حزن و افسردگى را بررسى نموده است . وى ، عوامل جسمانى ، شناختى و روانى را عمده ترين عوامل پيدايش افسردگى دانسته است.
بخش چهارم، بررسى آثار افسردگى، همچون پيرى زودرس و خودكشى است.
در بخش پنجم ، روش هاى درمان افسردگى ، بررسى شده است. مؤلف ، درمان هاى جسمى ، از طريق غذا و دارودرمانى ، درمان از راه اصلاح بينش نظرى و عملى ، درمان از


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
36

اين اثر ، بر آن است تا نظرات قرآن كريم و روايات معصومان عليهم السلام را در باره پندآموزى بيان كرده، و فوايد آن را در زندگى فردى واجتماعى مردم بررسى نمايد.
فصل اوّل ، شامل پيشينه و دلايل اهمّيّت تحقيق ، و بيان فرضيات تحقيق است . نگارنده ، سعى كرده ضمن شناخت عبرت گرفتن ومعتبِر ، تأثير اعتبار و فوايد آن را درسلامت اخلاق فرد و اجتماع ، وهمچنين آفات غفلت از آن را مورد پژوهش قرار دهد.
در فصل دوم وى به معرفى منابع تحقيق پرداخته است .
در فصل سوم ، روش تحقيق را بيان كرده و با توجّه به اين كه نياز به بررسى منابع تفسيرى و حديثى و تاريخى بوده ، پرسش تاريخى را انتخاب نموده است .
درفصل چهارم ، اطلاعات وداده هاى جمع آورى شده را با بهره گيرى از آيات قرآن و احاديث معصومان عليهم السلام و نظر انديشمندان اسلامى ، بررسى كرده و اعتبار هر پرسش را با استفاده از آن ، منابع به اثبات رسانده است .
در فصل پنجم ، وى با بهره گيرى از نتايج تحليل هاى به عمل آمده ، استنتاجى را ارائه مى دهد كه شامل پاسخ به فرضيات تحقيق است و سپس ، پيش نهادهايى در مورد اهمّيّت اين موضوع در جامعه اسلامى ارائه داده است .

34 . افسانه غرانيق ،

فاطمه تهامى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : على دوانى ، 1369 ، 142 ص ، دست نويس .
اين پايان نامه ، به بررسى افسانه غرانيق و اثبات ساختگى بودن آن پرداخته است . اين رساله در سه فصل ، بدين شرح تنظيم شده است :
نخست ، بحث لغوى در باره واژه «غرانيق» است ، و اين كه عربى بودن اين لفظ يا معرّب بودنش مورد ترديد است .
عبارت هاى نقل شده اين افسانه ، در 53 منبع تاريخى و تفسيرى همچون : سيرة ابن اسحاق ، تاريخ الطبرى و تفسير الطبرى ، تفسير القمى ، دلائل النبوة بيهقى و... ، در فصل دوم ارائه شده است .
ديدگاه مفسّران و مورّخان در باره اين افسانه ، در فصل سوم انعكاس يافته است. مؤلف ، اين ديدگاه ها را به سه دسته اصلى تقسيم كرده است :1) پذيرش صحّت اين افسانه ؛ 2) تأويل و توجيه افسانه ؛ 3) انكار و ردّ افسانه . در همين فصل ، اقوال مشاهيرى كه اين

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340688
صفحه از 407
پرینت  ارسال به