در قسمت ديگر اين بخش ، هفت مورد از موانع استجابت دعا را بر شمرده ، و آنها را توضيح داده است.
بخش سوم ، با عنوان دعا و ذكر آغاز مى شود . تعريف لغوى و اصطلاحى «دعا» ، شرايط مقدماتى تحقق نيايش از نظر آيات و روايات ، تعريف لغوى «ذكر» ، مراتب ذكر ، فوايد و نتايج اصلى و فروعى دعا و ذكر ، از ديگر مباحث اين بخش است .
در بخش چهارم ، نمونه هايى از مضامين دعاها و جنبه هاى تربيتى آن را توضيح مى دهد ، و ضمن بيان اسما و صفات الهى و تقسيم اين اسما به حقيقى و مجازى ، فرق بين صفات جماليه و جلاليه را بيان مى دارد . در ادامه ، آثار بيدارى يا شناخت حيات برتر را توضيح مى دهد .
446 . نقش عقل در تربيت از ديدگاه قرآن و حديث ،
فرح آقا محسنى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1384 ، 184ص .
نگارنده ، در اين پژوهش نامه تنها به اين مسئله پرداخته كه آيا از ديد كتاب و سنّت ، عقل در تربيت نقش دارد يا خير؟ و اثبات كرده كه نقش دارد ، اما به اين كه نقش عقل چگونه است ، نپرداخته است . وى ، شئون عقل را نيز مورد بررسى قرار داده ، تا روشن شود كه نقش تربيتى عقل از كدام قدرت عقل منشعب شده است .
وى ، در پنج فصل به تبيين اين مسئله پرداخته است :
كلّيات بحث ، شامل تعريف موضوع تحقيق ، اهمّيّت موضوع ، اهداف تحقيق ، سابقه تحقيق ، فرضيه هاى تحقيق و روش تحقيق ، مطالب فصل اوّل را تشكيل مى دهد .
در فصل دوم ، نقش عقل در تربيت ، از منظر برون دينى را بررسى نموده است ، مفهوم عاقل بودن انسان ، معناى تربيت پذيرى انسان ، و اين كه آيا عقل نقشى در تربيت دارد يا نه؟ از مطالب مورد بحث نگارنده در اين فصل است .
موضوع عقل وتربيت در فضاى دينى را در فصل سوم آورده ، و پس از تفسير «عقل» در اين چارچوب ، از نظر لغت و اصطلاح كلامى و اخلاقى ، عقل در قرآن و تفسير ، و عقل در حديث را با ويژگى ها و ماهيّت عقل و ويژگى هاى عاقل بيان كرده و در آخر اين فصل ، به تبيين معناى «تربيت» از ديدگاه لغت ودين اسلام پرداخته است .
در فصل چهارم ، وارد بحث تربيت پذيرى عقل شده و در اين جهت ، عنايت قرآن و سنّت را به اصل پرورش عقل ، عوامل مؤثر در سقوط عقل ، و همچنين ابعاد اين موضوع