375
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در قسمت ديگر اين بخش ، هفت مورد از موانع استجابت دعا را بر شمرده ، و آنها را توضيح داده است.
بخش سوم ، با عنوان دعا و ذكر آغاز مى شود . تعريف لغوى و اصطلاحى «دعا» ، شرايط مقدماتى تحقق نيايش از نظر آيات و روايات ، تعريف لغوى «ذكر» ، مراتب ذكر ، فوايد و نتايج اصلى و فروعى دعا و ذكر ، از ديگر مباحث اين بخش است .
در بخش چهارم ، نمونه هايى از مضامين دعاها و جنبه هاى تربيتى آن را توضيح مى دهد ، و ضمن بيان اسما و صفات الهى و تقسيم اين اسما به حقيقى و مجازى ، فرق بين صفات جماليه و جلاليه را بيان مى دارد . در ادامه ، آثار بيدارى يا شناخت حيات برتر را توضيح مى دهد .

446 . نقش عقل در تربيت از ديدگاه قرآن و حديث ،

فرح آقا محسنى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1384 ، 184ص .
نگارنده ، در اين پژوهش نامه تنها به اين مسئله پرداخته كه آيا از ديد كتاب و سنّت ، عقل در تربيت نقش دارد يا خير؟ و اثبات كرده كه نقش دارد ، اما به اين كه نقش عقل چگونه است ، نپرداخته است . وى ، شئون عقل را نيز مورد بررسى قرار داده ، تا روشن شود كه نقش تربيتى عقل از كدام قدرت عقل منشعب شده است .
وى ، در پنج فصل به تبيين اين مسئله پرداخته است :
كلّيات بحث ، شامل تعريف موضوع تحقيق ، اهمّيّت موضوع ، اهداف تحقيق ، سابقه تحقيق ، فرضيه هاى تحقيق و روش تحقيق ، مطالب فصل اوّل را تشكيل مى دهد .
در فصل دوم ، نقش عقل در تربيت ، از منظر برون دينى را بررسى نموده است ، مفهوم عاقل بودن انسان ، معناى تربيت پذيرى انسان ، و اين كه آيا عقل نقشى در تربيت دارد يا نه؟ از مطالب مورد بحث نگارنده در اين فصل است .
موضوع عقل وتربيت در فضاى دينى را در فصل سوم آورده ، و پس از تفسير «عقل» در اين چارچوب ، از نظر لغت و اصطلاح كلامى و اخلاقى ، عقل در قرآن و تفسير ، و عقل در حديث را با ويژگى ها و ماهيّت عقل و ويژگى هاى عاقل بيان كرده و در آخر اين فصل ، به تبيين معناى «تربيت» از ديدگاه لغت ودين اسلام پرداخته است .
در فصل چهارم ، وارد بحث تربيت پذيرى عقل شده و در اين جهت ، عنايت قرآن و سنّت را به اصل پرورش عقل ، عوامل مؤثر در سقوط عقل ، و همچنين ابعاد اين موضوع


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
374

فصل نخست ، كلّيات
فصل دوم ، دانش رجال و مسائل مربوط به نزول قرآن
در فصل سوم ، دانش رجال و شبهه تحريف قرآن
در فصل چهارم ، دانش رجال و مسائل مربوط به تلاوت قرآن
در فصل پنجم ، دانش رجال و احاديث تفسيرى
درفصل ششم ، دانش رجال و اسرائيليات
در فصل هفتم ، احاديث تفسيرى و پديده وضع را توضيح داده است .

445 . نقش دعا و ذكر در تربيت روان ،

حسنعلى نوبهار ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : دكتر غلامرضا اعوانى ، 1371 ، 265 ص .
اين رساله تحقيق در موضوع نقش دعا و ذكر در تربيت روان ، در ابعاد مختلف و ديدگاه هاى متفاوت است . از آن جا كه بررسى نقش تربيتى دعا ، احتياج به تحقيق در مسائل تربيتى دارد ، ابتدا موضوع تربيت را مورد توجّه قرار داده و پس از آن ، به مباحث مختلف و ضرورى در مورد تربيت پرداخته است .
بخش هاى چهارگانه اين رساله ، گوياى اين مطالب است :
بخش اوّل ، در باره فلسفه تربيت يا پرورش روح است كه خودْ از دو فصل تشكيل يافته است . شناخت روح يا حقيقت انسان ، لزوم خودشناسى در آيات و روايات ، مراتب و مراحل روح ، تربيت و مبانى و هدف هاى تربيتى ، تشابه بين واژه هاى مترادف آن ، مطالب اين دو فصل است. بحث ديگر اين فصل ، در باره امكان تربيت روح آدمى است كه در اين باب ، به استناد آيات و روايات و نظر حكما و فلاسفه و استدلال ، به نتايج علمى تربيت تمسك جسته است.
بخش دوم رساله (بحث اصلى) ، فلسفه دعا يا پرورش در پرتو نيايش نام دارد . در اين بخش ، ضمن تعريف واژه هاى «نيايش» و «پرستش» و «عرفان» ، نظرات مختلف در مورد منشأ پيدايش مذهب را بازگو نموده است . سپس ، مقدارى در باره فطرت ، طبيعت و غريزه ، خصوصيات فطرت ، رابطه فطرت و نيايش ، فطرت ادراكى در آيات و روايات ، فطرت احساسى يا نيايش در قرآن و روايات ، قلم زده و در ادامه ، نكاتى را در مورد فلسفه دعا تذكر داده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340554
صفحه از 407
پرینت  ارسال به