381
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

دينى ، طرح سؤال و جوابى در باب اصل امامت و نياز به امام در جامعه ، و امامت عامه پرداخته است .

454 . نگرشى تطبيقى بر عزل و نصب مديران در ايران با توجّه به ديدگاه «نهج البلاغه» ،

يداللّه صابرى ، كارشناسى ارشد مديريت آموزشى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر فقيهى ، 1381 ، 120 ص .
ويژگى هاى اخلاقى مديران از ديدگاه امام على عليه السلام چيست؟ ويژگى هاى مديران از بُعد سبك رهبرى (برخورد با زيردستان) از ديدگاه امام على عليه السلام چيست؟ ويژگى هاى فنى و تخصصى مديران از ديدگاه امام على عليه السلام چيست؟ وضعيت موجود عزل و نصب مديران در ايران تا چه اندازه با ويژگى هاى مديران از ديدگاه امام على عليه السلام قابل انطباق است؟ اين رساله ، در پى پاسخ دين پرسش هاست .
نويسنده ، اين مهم را در چهار فصل ارائه نموده است :
در فصل اوّل ، با عنوان كلّيات ، به مسائلى از قبيل تعريف موضوع ، اهمّيّت و ضرورت موضوع ، اهداف تحقيقى ، سؤالات تحقيق ، روش تحقيق ، قلمرو تحقيق ، و تعاريف متغيرها پرداخته است .
در فصل دوم ، با عنوان آشنايى با نهج البلاغه ، به بررسى ويژگى هاى نهج البلاغه و قضاوت اهل ادب در باب كلام امام على عليه السلام پرداخته است .
در فصل سوم ، با عنوان بررسى ادبيات تحقيق ، نخست مقدمه اى بر تاريخ مديريت ذكر مى كند و سپس به تعريف مديريت ، ملاك هاى مديريت ، اهمّيّت مديريت و بحث از فرآيند استخدام و انتخاب نيروى انسانى و تنظيم شرح شغل مى پردازد .
فصل چهارم را نيز به بحث از يافته هاى تحقيق ، تجزيه و تحليل و نتيجه گيرى اختصاص داده است .

455 . نگرشى نوين به مسائل زنان در كتاب و سنّت ،

فاطمه علائى رحمانى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر يد اللّه نصيريان ، بى تا ، 325 ص .
نگارنده ، در اين رساله بر آن است تا برخى از موضوعات مربوط به زنان را كه در فقه اسلامى مورد نقد و نظر قرار مى گيرد ، مورد مطالعه و بررسى قرار دهد .
هدف عمده وى از طرح اين مباحث تبيين ديدگاه واقعى اسلام در زمينه حقوق و


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
380

ويژگى هاى كتب اربعه و اجمالى از محتويات برخى از مسائل اين كتب ، بيان وجه تأليف ، خصوصيات متنى و سندى ، برخى از مسائل بايسته بحث در آنها ، روايات كتب اربعه در نگاه افراط گرايانه ، قطعيت صدور اخبار كتب اربعه ، صحّت و اعتبار تمام اخبار كتب اربعه .
سپس ، به بررسى وجوه و شواهدى كه براى اثبات قطعيت صدور اين اخبار وجود دارد ، و همچنين دعواى قطعيت صدور اخبار و نصوص هر يك از كتب اربعه پرداخته است . پس از آن ، نظريه ها و شيوه هاى تفريط گرايانه در ارزيابى اخبار آحاد شيعه ، همچنين برخى از شبهات مطرح پيرامون اخبار كتب اربعه را در نگاه واقع بينانه تبيين نموده است .

453 . نگرشى بر نظام اجتماعى ـ سياسى در قرآن و حديث ،

سيّد رضا كاظمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : آية اللّه محمّد مهدى آصفى ، 1378 ، 168 ص .
اين نوشتار ، در پى پاسخ به دو سؤال است : آيا از قرآن و سنّت و سيره ، مى توان طرحى براى نظام اجتماعى ـ سياسى اسلام استنباط كرد يا نه؟ در صورت اثبات ، عنوان اين نظام چيست و ماهيّت و شكل آن كدام است؟
نگارنده ، در رساله خود به طور اجمال ، از نظر آيات قرآن و احاديث ، عنوان نظام اجتماعى را «امت» ، و عنوان نظام سياسى را «امامت» قرار داده ، و بر اين عقيده است كه با توجّه به تعريف ويژه اين دو نظام ، آن دو لازم و ملزوم يكديگر هستند .
اين رساله ، از مقدمه و چهار فصل تشكيل يافته است :
فصل اوّل ، سه گفتار دارد : منشأ اجتماع ، بيان معنا و تعاريف جامعه از نظر فلاسفه اجتماعى «نظام اجتماعى» و مقصود از آن در لغت و اصطلاح و عرف و قرآن .
فصل دوم ، از چهارگفتار تشكيل شده : نظام اجتماعى در قرآن ، «امت» ، تعريف امت در بيان صاحب نظران ، پيشينه و تحول در مفهوم امت .
فصل سوم ، با عنوان بافت امت ، در هفت گفتار تنظيم شده : منظور از بافت در اين موضوع ، قرآن اين بافت را با عنوان «ولاء» نسبت به امت و جامعه ايده آل خود ذكر كرده ، ولاء و ولايت و اهمّيّت ولايت در جامعه اسلامى ، «ولاء» و «ولايت» از نظر كتب لغت ، همين واژه در فرهنگ قرآن ، مراد از ولاء و ولايت در قرآن .
فصل چهارم ، با عنوان امت و نظام امامت ، به نظام سياسى امامت از ديدگاه امام خمينى رحمه الله ، اثبات هم ريشه و هم معنا بودن امت و امامت ، معناى امام و امامت در فرهنگ

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340533
صفحه از 407
پرینت  ارسال به