385
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

واژه هايى را به عنوان نمونه از قرآن آورده و توضيح داده است .
در پايان ، دو ضميمه براى پايان نامه ذكر مى كند : ضميمه اوّل ، كتاب شناسى وجوه و نظاير و غريب قرآن ، و ضميمه دوم ، معجم واژگان وجوه و نظاير و غريب قرآن در آثار اهل بيت عليهم السلام است .

460 . وظايف كارگزاران از ديدگاه امام على عليه السلام ،

زهرا فهميده وطن دوست ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر منصور پهلوان ، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، 1382 ، 240ص .
اهداف نگارنده اين پژوهش ، بازشناسى گوشه اى از ابعاد سيره علوى و ارائه نمونه عينى سياستمدارى امام على عليه السلام ، در ارتباط با كارگزاران در دو بعد فردى و اجتماعى است .
رساله وى ، در بردارنده رهنمودهاى اخلاقى و سياسى حضرت على عليه السلام به كارگزاران مختلف حكومتشان است ، و آن را در دو بخش : كلّياتى در باره كارگزاران و وظايف اجتماعى كارگزاران تدوين نموده است .
در بخش اوّل ، عهده دار روشن نمودن جايگاه كارگزاران از ديدگاه امام على عليه السلام و ويژگى هاى مثبت و منفى است . در اين بخش ، به تبيين جايگاه مديريت در اسلام ، مفهوم وظايف ، كارگزاران و ملاك هاى نصب كارگزاران از منظر امام على عليه السلام پرداخته است. بخشى از دستورات حضرت به كارگزاران كه جنبه محورى داشته و كليه آنان را در بر مى گرفته و همچنين بخش ديگرى از دستورات را كه طبقه خاصى از كارگزاران را شامل مى شده در بخش دوم در پنج فصل ارائه نموده است ، به طور كلى در اين بخش به تبيين و تعريف وظايف كارگزاران در زمينه هاى فرهنگ ، اقتصاد ، امنيت و دفاع ، قضا و حكومت پرداخته است .

461 . وظايف متقابل زن و شوهر در قرآن و حديث ،

پروانه امامى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : دكتر عليرضا فيض و دكتر على مهدى زاده ، 1373 ، 212ص .
در اين رساله ، به عنوان مقدمه ، بحث انتخاب همسر به عنوان يك سنّت الهى مطرح شده ، سپس اهداف ازدواج در اسلام بيان شده است . سپس ، وارد بحث اصلى يعنى


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
384

بخش اوّل ، به معرفى و تشريح عوامل زمينه ساز واپس گرايى ، موانع واپس گرايى يا به عبارتى عوامل صيانت بخش ، پايدارى امت بر پاك زيستى و فضاى مطلوبِ به دست آمده ، تفكيك جبهه خودى از غيرخودى و شناخت دشمن ، پيوند امت با ولى و رهبر ، استقامت و پايدارى امت ، و مطالبى در اين زمينه پرداخته است .
در بخش دوم ، واپس گرايى در امت اسلام را بررسى نموده ، كه عناوينى چون : خلل در رهبرى ، علت اصلى واپس گرايى امت ، علل و عوامل حذف على عليه السلام از مقام خلافت ، آثار و نتايج واپس گرايى امت اسلامى ، مورد بحث قرار گرفته است .
در خاتمه ، نگارنده به نمونه هايى از سفارش هاى پيامبر اسلام به مودت و اطاعت از معصومان عليهم السلام خصوصا على عليه السلام و عملكرد امت بعد از پيامبر را شرح داده است.

459 . وجوه و نظاير و غريب قرآن در آثار اهل بيت عليهم السلام ،

على محمّد انصارى فرد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1383 ، 234 ص .
بررسى اين مسئله ها كه : آيا در آثار اهل بيت عليهم السلام ، وجوه و نظاير و غريب قرآن وجود دارد يا نه و در صورت وجود داشتن تا چه اندازه اى است؟ چه مواردى را مى توان به عنوان مصداق وجوه و نظاير و غريب قرآن در آثار اهل بيت عليهم السلام به دست آورد؟ محور بحث در اين پايان نامه است ، كه در سه فصل به انجام رسيده است :
در فصل اوّل ، مطالبى كلّى همچون بيان مسئله ، بيان جنبه هاى مجهول و مبهم مسئله ، فرضيه هاى بدوى پژوهشگر ، بيان جنبه هاى نوآورى پژوهش ، نتايج علمى و عملى پژوهش ، محدوديت ها ، روش ، ضرورت و پيشينه تحقيق ، و بحث «وجوه» و «نظاير» از ديدگاه لغت و اصطلاح ، و معناى «غريب» در لغت و اصطلاح گنجانده شده است .
فصل دوم ، در باره وجوه و نظاير در آثار اهل بيت عليهم السلام است . در اين فصل ، به علل پيدايش واژه هاى غريب ، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام پرداخته شده ، و اين مطلب از نظر مقتضيات زندگى شهر نشينى ، و روابط بازرگانى و فرهنگى بين ملل مورد تحليل و بررسى قرار گرفته ، و علت تغيير دلالت الفاظ در طول زمان ، و نسبت تفسير با غريب قرآن روشن گرديده است .
در فصل سوم نيز غريب قرآن در آثار اهل بيت عليهم السلام بررسى شده ، كه در اين فصل نيز

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 341667
صفحه از 407
پرینت  ارسال به