43
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ضعف در تفسير مأثور ، به شكل عمومى ، مانند وضع و اسرائيليات در تفسير ، وتتبع آن در اقوال مفسّران شيعه و سنّى . سپس ، اين فصل را با بررسى دوموضوع مرتبط پايان داده است كه عبارت اند از : غلو و تأويل . هر دو بحث را نيز از نظر لغوى واصطلاحى بررسى نموده است .
در فصل چهارم ، روش هاى برخورد با حديث را مطرح ساخته است و بيشتر ، پيرامون احاديث تفسيرى بحث را بسط داده و روش هاى مختلفى را كه نزد مفسّران شيعه مرسوم است ، توضيح داده است .
در فصل پنج (آخرين فصل) نظرى كلّى بر سير تحول تفسير و تاريخ تدوين آن و طبقات مفسّران شيعه ، از زمان رسول اكرم صلى الله عليه و آله تا امروز داشته و تغييرات هر عصر را در اين زمينه بيان داشته است.

43 . الجناس فى «نهج البلاغه» ،

عليرضا دالوند ، كارشناسى ارشد ادبيات و لغت عرب ، دانشگاه آزاد اسلامى قم ، استاد راهنما : دكتر نادر نظام تهرانى ، استاد مشاور : دكتر فيروز حريرچى ، 1383 ، 135 ص .
از مقوله هاى ارزشمند فن بديع ، جناس است . در واقع ، جناس از يك سو در كلام موسيقى ايجاد مى كند و از سوى ديگر ، سبب تداعى معانى مختلف يك لفظ مى گردد . در كلام امام على عليه السلام نيز جناس جايگاهى ويژه دارد ، و امام عليه السلام با توجّه به موقعيت هاى گوناگون ، مثل خطابه ، از جناس بهره گرفته است . در خطبه هاى نهج البلاغه ، جناس بيش از ديگر قسمت ها ديده مى شود ، و بيشترين جناس از نوع غير تام است .
آنچه نگارنده در اين تحقيق آورده ، به منظور آشنايى بيشتر با گفتار امام است ، كه پس از كلام اعجازگر خداى ـ تعالى ـ نمايشگر زيباترين شيوه هاى گفتار و نوشتار و تصويرگر بديع ترين تصويرپردازى هاست. هفت فصل اين رساله ، بيانگر اين زيبايى و نقش آفرينى است :
آغازگر سخن در اين رساله ، شرحى كوتاه در باره حيات پر بار امام على عليه السلام است ، كه اين دوران پر فراز و نشيب خود به برهه هايى تقسيم مى شود .
در ادامه، بحثى است در باره نهج البلاغه و مؤلف آن، كه به كلمات علما پيرامون نهج البلاغه و مؤلف آن و سپس مقام علمى و ادبى وى در شعر و شاعرى پرداخته است .
سپس ، وارد بحث تاريخ بلاغت و بديع شده ، و ضمن تعريف اين فن و تعريف جنا


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
42

بررسى خطبه هاى نهج البلاغه در دايره معانى و بيان ، و تبيين نكات ادبى در آن ، هدف نگارنده در اين رساله است .
وى ، نخست تشبيه را از نظر علما و ادباى پيشين بررسى نموده ، و فصلى را به نام التشبيه عند القدما باز نموده ، و نظرات يازده تن از آنها را تدوين نموده است .
سپس ، به طور مختصر ، انواع تشبيه و استعاره را با ذكر مثال هايى از دو كتاب جواهر البلاغه و بلاغة الاظهر شرح و توضيح داده ، و در فصلى به نام الاشارة الى التشبيه و الاستعارة قرار داده است .
در متن اصلى ـ كه بيان انواع تشبيهات و استعارات در خطبه هاى نهج البلاغه است ـ كار وى بدين گونه است كه خطبه ها را به دقت مطالعه كرده ، و با كمك منابع اصلى و فرعى ، عباراتى را كه در آنها تشبيه و يا استعاره اى وجود داشته ، انتخاب كرده و ابتدا لغات دشوار آنها را توضيح داده و سپس ، نوع تشبيه و يا استعاره را مشخص نموده ، و خصوصيات كامل آنها را ذكر نموده است .

42 . التفسير بالمأثور عند الشيعة الامامية ،

احسان امين ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر محمّد على آذرشب ، استاد مشاور : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، 1377 ، 293ص ، عربى .
شناخت تفسير ، اثر ، تفسير مأثور ، شيعه ، شيعه اماميه ، بحث از شبهات ذكر شده در زمينه تفسير اثرى واختلاف نظرات موجود ، و سرانجام ، نقد وبررسى نظر شيعه در اين باره ، از مطالبى است كه نگارنده در تحقيق خود بدان پرداخته است .
فصول پنج گانه اين پايان نامه به اين شرح است :
نگارنده ، نخست اصطلاحات متعلق به بحث از قبيل تفسير ، اثر ، تفسير مأثور ، شيعه و شيعه اماميه را توضيح داده و سپس ، به طور مختصر ، شبهات مطرح پيرامون عقايد شيعه را در اين زمينه آورده و بعضا ، جواب هايى را هم ضميمه نموده است . در پايان فصل ، طبق عادت ، عقايد شيعه را در اين زمينه شرح داده است .
در فصل دوم تحقيق ، مصادر تفسير مأثور ، قرآن كريم و سنّت نبوى و مسائل مربوط به آن را توضيح داده ، سپس روايات اهل بيت عليهم السلام و سخنان صحابه و تابعين در باره اين روايات و ارتباط هر يك را در تفسير كلام خداوند متعال بيان كرده است .
در سومين فصل ، اهم موضوعاتى را كه اغلب با آن رو به رو هستند آورده ، از قبيل نقاط

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340562
صفحه از 407
پرینت  ارسال به