59
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

اين پايان نامه ، هفت فصل دارد :
در فصل اوّل ، ضمن بيان معانى واژه يتيم ، در اصطلاح مفسّران ، حقوقدانان ، فقيهان و جامعه شناسان ، اشاره اى به گستره مفهوم يتيم شده است .
فصل دوم ، بررسى تاريخچه حمايت از كودكان بى سرپرست در جهان و ايران ، و ارائه آمارهايى از اين كودكان است .
فصل سوم ، در باره جايگاه ايتام در گذرگاه تاريخ ، تبيين وضع اجتماعى ـ اقتصادى و معيشتى و موقعيت يتيم ، قبل از اسلام ، چگونگى سرپرستى ايتام در اسلام و نحوه برخورد با آنان با نگاهى به سيره پيشوايان است .
در فصل چهارم ، مباحث اجتماعى ايتام ، از قبيل عوامل به وجود آمدن يتيم ، نگرش افراد جامعه نسبت به كودكان بى سرپرست ، معاشرت با ايتام در قرآن و احاديث و اهمّيّت سرپرستى يتيم طرح شده است .
فصل پنجم ، در باره امور نگهدارى و تربيت ايتام است ، كه شامل اين مباحث مى شود : نگاهى به اهمّيّت تربيت در دوران كودكى ، نقش تربيتى پدر و مادر و ديگران در نگهدارى يتيم ، برخورد خويشان و بستگان متكفل يتيم با يتيم ، فرزندخواندگى و مشكلات آن ، وظيفه دولت در امر نگهدارى و تربيت ايتام و مباحثى از اين قبيل .
در فصل ششم ، مسائل عاطفى ايتام ، بررسى شده كه عبارت اند از : محروميت از مهر پدر و عوارض ناشى از آن ، آثار زيان آور محروميت از مهر مادر ، لزوم بذل عواطف و احترام به يتيم و پيامدهاى مثبت آن .
مباحث فصل هفتم ، حول محور اموال ايتام نوشته شده . نهى از جواز تصرف عدوانى و گناه كبيره بودن چنين تصرفى ، تبيين آثار سوء آن بر يتيم و تصرف كننده ، عقوبت دنيوى و اخروى اين تصرف ، لزوم ولايت ولى بر مال يتيم و اجراى تصرفات صحيح با شرايط و كيفيت خاص ، از عناوينى است كه نگارنده ، در اين فصل ، به آنها پرداخته است .

65 . ايمان و عمل از ديدگاه قرآن و حديث ،

معصومه شيخيان شهر بابكى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى كرج ، استاد راهنما : دكتر يد اللّه نصيريان ، استاد مشاور : دكتر محمّد حسن برهانى فر ، 1380 ، 130 ص .
نگارنده ، در اين پايان نامه سعى دارد كه ضمن بررسى و تحقيق پيرامون عمل ، به عمل صالح در قرآن اشاره كند .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
58

تسنّن ، درباره مصداق اولو الامر و نقد آن اقوال ، در آن آمده است .
فصل پنجم، صفات و شرايط اولو الامر را از ديدگاه دو مكتب توضيح داده است.
فصل ششم ، در باره مشروعيت و نقش مردم در حكومت اولو الامر است و در آن ، معنا و حدود مشروعيت ، مبناى مشروعيت در حكومت اسلامى ، بهترين نمونه حكومت مشروع ، مشروعيت ولايت اولو الامر در روايات و از نظر عقل از جمله مباحث اصلى است.

63 . اهمّيّت نيّت از ديدگاه قرآن و حديث ،

محمّد كاشى طرقى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر عليرضا فيض ، 1371 ، 125ص .
اين رساله ، كاوشى است در جهت شناخت بيشتر اهمّيّت نيّت ، كه كليد اعمال انسان است .
نگارنده ، رساله خود را فصل بندى نكرده است . وى ، نخست نيّت را از نظر لغت و اصطلاح ، بررسى نموده است .
سپس ، ضوابط نيّت صحيح و سه ملاك اساسى آن ، فرق نيّت و آرزو ، مراتب نيّت ، طبق نظر علّامه مجلسى در كتاب بحار الأنوار را توضيح داده است .
تأثير نيّت در تكامل و انحطاط شخصيت انسان و وجوه برترى نيّت نسبت به عمل ، از ديگر مطالب رساله است .
راه هاى اصلاح نيّت ، بحث پايانى رساله است .

64 . ايتام در قرآن و حديث (با تأكيد بر مسائل تربيتى) ،

مليحه علم چى ميبدى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجّتى ، 1375 ، 308 ص .
تبيين اهمّيّت بى سرپرستى و عمق توجّه اسلام به يتيم ، با استفاده از قرآن كريم ، احاديث و سيره پيشوايان دين ، و اثبات نقص نبودن يتيمى ، از مطالب بحث شده در اين پايان نامه است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340595
صفحه از 407
پرینت  ارسال به