81
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ابى بن كعب و دانش قرآنى او و وجود سوره هاى اضافى در اين مصحف ، مراحل شكل گيرى ترتيب سُوَر مصحف عثمانى و و وجود لحن در اين مصحف شيوه هاى تقويم نزول قرآن و اعتبار آنها ، انواع تقويم نزول قرآن و مشكلات آن ، اسانيد روايات ترتيب نزول و اختلاف آنها و نقد و تأويل اين اختلاف ها ارائه شده است.

91 . بررسى تطبيقى ادلّه عقلى و نقلى امامت عامه از ديدگاه سيّد مرتضى و قاضى عبد الجبار ،

سميه خليلى آشتيانى ، كارشناسى ارشد علوم حديث ، دانشكده علوم حديث ، استاد راهنما : دكتر غلامرضا ذكيانى ، استاد مشاور : دكتر محمّد سعيدى مهر ، 1385 ، 321 ص .
هدف نگارنده در اين تحقيق ، بيان گزارش توصيفى و تحليلى مباحث امامت عامه از كتاب الشافى فى الامامة اثر سيّد مرتضى است كه چون كتاب المغنى قاضى عبد الجبار را در بطن و متن خود دارد ، بالتبع المغنى را نيز در چهار فصل گزارش كرده است :
در فصل اوّل ، اشكالات و شبهات قاضى و پاسخ هاى سيّد مرتضى در باب وجود عقلى امامت ، در دو بخش برهان لطف و حفظ شريعت را طرح نموده است. تعريف لغوى و اصطلاحى «امامت» ، وجوب امامت نزد معتزله ، تقسيم بندى معتزله از اين وجه ، و مجموعه اى از نظرات متكلمان اماميه ، از قرن دوم تا هشتم در باب وجود امامت و تعريف آن و... از مباحث ديگر است .
فصل دوم را به مستندات قاضى در اثبات وجوب نقلى و شرعى امامت اختصاص داده ، و در باب آيات حدود ، روايات پيامبر صلى الله عليه و آله چون : «لا تجتمع امتى على الخطا» ، اجماع امت بر مسئله نصب امام پس از وفات نبى صلى الله عليه و آله و خلفاى او ، مطالبى آورده ، كه در اين فصل ، سيّد مرتضى در رد دلايل او سخن مى گويد .
در فصل سوم ، به تمام صفات امام از ديدگاه اماميه چون عصمت ، علم و افضل بودن او بر امتش ، و شجاعت او پرداخته است .
فصل چهارم را نيز به راه تعيين امام اختصاص داده است . منصوص بودن امام هم از صفات اوست ؛ ولى وجه تمايز او با ديگر افراد امت ، در عهده گيرى منصب امامت است و اين نص ، گاه با صدور معجزه از سوى امام تأييد مى شود . قاضى ، از اين وجه نيز به عنوان يك مخالف ، شبهات و اشكالاتى را عنوان مى سازد و راه هاى ديگرى براى تعيين امام پيشنهاد مى كند .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
80

صورت مجزا ، تجزيه و تحليل كرده ، و ارتباط هر يك را بيان نموده است .
در فصل چهارم ، اهداف تحقيق را بر پايه سه فصل ابتدايى بررسى نموده ، و از منظر كلام حضرت على عليه السلام ، مطالبى استخراج كرده است .
در فصل پايانى ، نتيجه گيرى كلّى بحث ها را آورده ، و نظرات صاحب نظران را در اين باره يادآور شده است .

90 . بررسى ترتيب نزول قرآن در روايات ،

جعفر نكونام ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : سيّد محمّد باقر حجّتى ، استادان مشاور : دكتر صادق آيينه وند ، دكتر محمّد على آذرشب ، 1373 ، 351 ص.
آيا ترتيب مصحف عثمانى ، توقيفى است؟ ترتيب مصحف حضرت على عليه السلام چگونه است؟ آيا ترتيب روائى نزول قرآن ، معتبر است؟ اينها پرسش هايى است كه اين پايان نامه ، در پى پاسخ آنهاست .
اين رساله ، در پنج فصل فراهم شده است :
در فصل نخست ، كلّيات و مقدمات تحقيق ، اهمّيّت و پيشينه موضوع ، و فرضيات و ادعاها بيان شده و تعريف برخى مصطلحات ، مانند قرآن ، مصحف ، مصحف عثمانى ، نزول قرآن ، نزول دفعى و تدريجى ، حضرت جبرئيل ، واحد نزول ، تقويم نزول ، حجيت و حجيت خبر واحد ، و روش تحقيق آمده است .
طرح و نقد ديدگاه هاى مختلف در زمينه توقيفى يا اجتهادى بودن ترتيب سوره هاى قرآن ، و تبيين حدود هر يك و ادله استناد شده در اين ترتيب ، تصريح پيامبر صلى الله عليه و آله به گروه هاى چهارگانه سوره ها ، تخريب سور در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله ، قرائت سوره ها توسط پيامبر صلى الله عليه و آله به ترتيب موجود ، و اجماع صحابه بر مصحف عثمانى ، از مطالب بحث شده در فصل دوم است .
از مباحث مطرح شده در فصل سوم ، دانش قرآنى امام على عليه السلام ، تبيين ادله استناد شده در مصحف ايشان ، سرگذشت گردآورى آن در دوران ائمه عليهم السلام ، ترتيب سُوَر در مصحف حضرت و سرنوشت آن ، است .
نگارنده ، در فصل چهارم ، به بررسى ترتيب نزول قرآن ، به استناد روايات و ملاك هاى نقدِ ترتيب روايات و اعتبار اين ترتيب ها پرداخته است.
در فصل پنجم (پيوست ها) مباحثى همچون : ترتيب سُوَر مصحف ابن مسعود ، مصحف

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340589
صفحه از 407
پرینت  ارسال به