9
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

شيوه كار ، به اين صورت است كه پس از ذكر عنوان هر پايان نامه، نخستْ به موضوع آن و هدف نگارنده از نوشتن پايان نامه اشاره مى گردد . سپس ، گزارش گونه اى از عملكرد وى در پايان نامه و در ضمن آن ، عناوين و موضوعات بخش ها و فصل ها ، به اختصار ، بيان مى شود . پايان نامه هايى كه داراى چكيده يا خلاصه بوده اند، همان چكيده يا خلاصه آنها ، با اندكى بازبينى و تغيير ، آورده شده است .
براى سهولت دسترسى محقّقان به موضوعات و عناوين موجود در پايان نامه ها، گردآورى اين مجموعه ، بر اساس ترتيب الفبايىِ عناوين پايان نامه ها صورت گرفته است و در خاتمه نيز فهرست هاى الفبايىِ : عناوين پايان نامه ها ، نام پديدآورندگان و استادان راه نما و مشاور و نيز نهادهاى آموزشى ـ پژوهشى مربوط ، استفاده از آن را آسان تر نموده است .
چاپ نخست اين كتاب ـ كه در سال 1383 منتشر گرديد ـ ، در بر دارنده چكيده 104 پايان نامه بود ؛ امّا اين چاپ ـ كه با ويرايش و افزايش بسيار ، همراه است ـ ، به معرّفى پانصد پايان نامه مى پردازد (كه 104 نمونه پيشين نيز در ميان آنهاست) .
كار معرّفى اجمالى پايان نامه هاى حديثى ، به يارى خدا و با همكارى و همدلى مديران محترم مؤسسات آموزشى ـ پژوهشى و كتاب خانه ها و نيز اساتيد و دانشجويان گرامى ، و با بهره گيرى از پيشنهاد و نقد اهل نظر ، ادامه خواهد يافت .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
8

وسايل خاص و خدمات پژوهشى مناسب دارد . اطلاع از پايان نامه هاى حديثى ـ كه با كند و كاو در منابع با ارزش حديث و علوم حديثْ فراهم آمده اند ـ و دسترس داشتن به آنها ، از ضرورى ترين مقدّمات پژوهش و خدمات پژوهشى محسوب مى گردد . دانشجويان حديث ، در دوره هاى تحصيلات تكميلى دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالى ، با راه نمايى و مشاوره استادان ورزيده و با سعى و تلاش و پيگيرى مداوم و صَرف اوقات بسيار و حضور در كتاب خانه هاى عمومى و تخصّصى و استفاده از منابع گردآورى شده در اين كتاب خانه ها و غالبا با انگيزه اى قوى و نگرشى علمى و خلّاقانه ، به تحقيق در موضوعات حديثى مى پردازند . در نتيجه ، پايان نامه ها ، ثمره تمامى سال هاى تحصيل دانشجويان و حتّى بازتاب تجربيات علمى اساتيد اين رشته به شمار مى روند و همين ، باعث شده كه بسيارى از آنها ، در زمره آثار با ارزش علمى قرار گيرند و پويندگان عرصه حديث ، براى تحقيقات خود ، از آنها به عنوان راه نما و منبع مطالعاتى استفاده كنند و حتى برخى از آنها به خاطر غنا و استوارى محتوا، از سوى مراكز علمى معتبر، به صورت كتاب، منتشر شده اند .
بدين ترتيب ، امروزه ، گردآورى پايان نامه ها در مراكز پژوهشى و كتاب خانه هاى تخصّصى ، از پيشْ نيازهاى هر گونه تحقيق علمى و روشمند ، شمرده مى شود كه مى تواند علاوه بر سرعت و نيرو بخشيدن به هر پژوهش تازه ، از دوباره كارى ، پيشگيرى نمايد و چشم اندازهاى تازه اى را نيز بر روى جويندگان دانش بگشايد .
مجموعه حاضر ، حاوى اطّلاعات كتاب شناختى و گزارش هايى از پايان نامه هاى حديثى موجود در «كتاب خانه تخصّصى حديثِ» مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث ۱ است كه با همكارى گروهى از اساتيد محترم و برخى مراكز علمى ـ پژوهشى ، تا پايان اسفند ماه 1387 ، فراهم آمده اند .

1.نشانى كتاب خانه تخصّصى حديث ، بدين قرار است : قم ، بلوار پانزده خرداد ، چهار راه نوبهار ، بعد از شهرك جهاد ، مؤسّسه علمى ـ فرهنگى دار الحديث . تلفن : ۱۷ ـ ۷۱۷۶۴۱۵ و نشانى اينترنتى : www.hadith.net .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340681
صفحه از 407
پرینت  ارسال به