93
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در فصل چهارم ، آثار و فعاليت هاى علمى محدّثان شيعه را گزارش كرده ، و آثار آنان از جمله كتب اربعه را معرفى نموده است .

105 . بررسى خصوصيات رجالى كتاب «اختيار معرفة الرجال» ،

سيّد حسن كنعانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : ابوالفضل شكورى ، 1372 ، 192 ص .
اين پايان نامه ، در سه فصل و دو ضميمه ، فراهم آمده و در آن سعى شده با ديدگاهى نو ، شخصيت كَشّى و كتاب او كاويده شود .
در فصل اوّل ، وضعيت فرهنگى ، سياسى ، اجتماعى و تاريخى «كَش» ، زادگاه مؤلف ، بررسى گرديده است .
فصل دوم ، به بررسى شخصيت ابو عمرو كشّى ، طبقه او ، شاگردان و مشايخ او و بررسى شيوه هاى او در حمل حديث اختصاص يافته است. در اين فصل ، شرح حال شاگردان كشّى و مشايخ حديثى او ، به تفصيل آمده است .
در فصل سوم ، به بررسى كتاب رجال الكشّى پرداخته شده و مباحثى همچون :اصالت و تغييرات كتاب ، اهمّيّت كتاب و طريق آن ، شيوه شيخ طوسى در گزينش مباحث و طريق او آمده است و كاستى هايى همچون : فقدان مقدمه ، مُرسَلات ، تعليقات ، حذف مشايخ و مكرّرات ، براى كتاب برشمرده شده است .
در ضميمه اوّل ، كلّيه اسناد كتاب ، بر حسب مشايخ و حروف الفبا مدوّن شده و در پايان ، بخشى با عنوان جدول طبقات اسناد رجال الكشّى انعكاس يافته و در ضميمه دوم ، فهرست كلّيه رجال ذكر شده در كتاب ، آمده است .

106 . بررسى خوف و رجا در قرآن و «نهج البلاغه» و «كافى» ،

زهرا جورابچى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى تهران شمال ، استاد راهنما : دكتر على اصغر باستانى ، استاد مشاور : دكتر محمّد غفرانى ، 1383 ، 142ص .
هدف نگارنده اين تحقيق ، بحث پيرامون دو معناى خوف و رجا ، و نتايج خوف و رجا در انجام واجبات و ترك معاصى و فوايد اين دو است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
92

معتبر اهل سنّت نقل شده است.
در فصل سوم ، سند حديث را بررسى كرده ، به طورى كه اين حديث از 35 نفر صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و 19 نفر از تابعين و راويان زيادى بالغ بر 200 نفر از بزرگان علما و محدّثان اهل سنّت ، از قرن دوم تا قرن پانزدهم نقل شده است .
در فصل چهارم ، متن هاى متعدد حديث از لحاظ صدور ، منابع ، متن و سند را بررسى نموده است .
در فصل پنجم ، دلالت و آثار حديث را بررسى نموده ، كه از آن برترى و افضليت اهل بيت عليهم السلام ، مصونيت قرآن از تحريف و عصمت ، اعلميت اهل بيت عليهم السلام ، لزوم تمسك به كتاب خدا و اهل بيت ، امامت و مرجعيت اهل بيت عليهم السلام ، و بقاى كتاب خدا و اهل بيت تا قيامت استفاده مى شود .

104 . بررسى حديث و محدّثان شيعه در بغداد ،

خديجه تاج بخشيان ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى) ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1383 ، 148ص .
اين رساله ، پژوهشى است تاريخى و علمى به منظور بررسى پيشينه بغداد و محله شيعه نشين كرخ بغداد ، و بررسى آثار و فعاليت هاى علمى محدّثان شيعه در بغداد ، كه با بررسى آثار قدما و متأخران ، اعم از آثار رجالى ، حديثى و تاريخى و بعضا كلامى گردآورى شده است .
اين رساله ، در چهار فصل كلّى تنظيم شده است :
در فصل اوّل ، با بهره جويى از كتب دايرة المعارف و لغت نامه ها و بعضا كتب تاريخى ، به تاريخچه و وجه تسميه و سبقه تاريخى و تاريخ بناى بغداد و علت آن ، و همچنين مراكز علمى و اماكن بغداد و حوادث اين شهر اشاره نموده است .
در فصل دوم ، با استفاده از همين مراجع ، در باره ظهور و حضور شيعيان در بغداد و سبقه تاريخى كرخ به عنوان يكى از مراكز و پايگاه هاى مهم شيعه در بغداد و مراكز علمى شيعه ، سخن به ميان آورده است .
در فصل سوم ، با استفاده از انواع كتب رجالى و حديثى متقدمان و متأخران و معاصران ، گزارشى از حضور محدّثان شيعه در بغداد ارائه كرده ، و بعد از معرفى اجمالى آنان ، افراد تأثيرگذار در هر قرن را به تفصيل معرفى نموده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340617
صفحه از 407
پرینت  ارسال به