99
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

تفحص قرار داده ، و پس از ذكر روايت يا رواياتى در هر عنوان ، ابتدا ترجمه آنها را مطرح كرده و سپس بررسى سندى و دلالتى آنها را بررسى كرده ، و ضعف رجال سند با استفاده از كتب رجالى معتبر اهل سنّت ، يا دلالت آنها را تبيين نموده است .

114 . بررسى سندى و دلالى روايات شيعه در مورد زن ،

سيما عليپور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد تقى ديارى ، استاد مشاور : فتحيه فتاحى زاده ، 1379 ، 188 ص .
معرفى چهره واقعى زنان با استفاده از احاديث مربوط ، و مطابقت اين احاديث با آيات قرآن و سيره معصوم عليهم السلام ، نقد و بررسى سند و محتواى احاديثى كه در ذم زن در كتب روايى وجود دارد ، مشخص كردن مهم ترين وظيفه زن در نظام خلقت ، با توجّه به روايات و آيات قرآن ، روشن نمودن ديدگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام در مورد فعاليت هاى اجتماعى زن ، و آداب و حدود اين فعاليت ها ، از جمله اهداف نگارنده است .
اين رساله ، داراى مقدمه و دو فصل است :
در مقدمه آن ، تعريف موضوع ، بيان اهمّيّت موضوع ، هدف هاى تحقيق ، سؤالات تحقيق ، روش تحقيق ، پيشينه تاريخى موضوع و منابع آن بيان شده است .
در فصل اوّل ، رواياتى كه در كتب معتبر شيعه در مورد شخصيت زن وجود دارد ، و به گونه اى مدح يا ذم زن را مى رساند نقل نموده ، و از حيث سند و دلالت مورد بررسى قرار داده است. كيفيت پيدايش زن با توجّه به روايات شيعه و آيات قرآن ، نقد و بررسى نقصان وجودى زنان در روايات ، بررسى سندى روايات دال بر ذم زن از حيث سند و دلالت ، و بررسى سندى و محتوايى روايات دال بر مدح زن ، از مطالب اين فصل است .
در فصل دوم ـ كه مشتمل بر پنج بخش است ـ مطالب ديگرى عنوان نموده كه عبارت اند از :
نظر بعضى از انديشمندان مسلمان در مورد فعاليت هاى اجتماعى زن و حدود آن ، اصل جواز فعاليت هاى اجتماعى زنان با توجّه به آيات قرآن و روايات ، تبيين انگيزه هاى مشاركت اجتماعى ؛ آداب مشاركت اجتماعى زنان ، بررسى روايات دال بر عدم جواز فعاليت هاى اجتماعى زنان از حيث سند .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
98

در فصل دوم ، پس از بيان تعاريفى از تعليم و تربيت ، ضرورت و اهمّيّت تعليم و تربيت ، و تاريخچه تعليم و تربيت ، به بررسى وضع تعليم و تربيت در بعضى از تمدن هاى مهم دوران باستان پرداخته است .
در فصل سوم ، روش تحقيق را توضيح داده و در چهارمين فصل ، ضمن تجزيه و تحليلى ، كلّياتى از روش تعليم و تربيت و حوزه درسى امام صادق عليه السلام را آورده ، و نظر امام عليه السلام را در باره امر به معروف و نهى از منكر ، به عنوان يك روش تربيتى و الگو مطرح نموده است .
در فصل پنجم ، نتيجه گيرى بحث و ارائه راه كارهاى عملى و پيشنهادهايى را در زمينه تحقيق در اين موضوع ارائه نموده است .

113 . بررسى سندى و دلالى روايات اهل سنّت پيرامون زن در قلمرو مسائل اجتماعى ،

زينت جلالى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد رضا مؤدب ، استاد مشاور : حجة الاسلام على احمد ناصح ، 1378 ، 319 ص .
موقعيت اجتماعى زن از ديدگاه اهل سنّت ، از دو منظر مثبت و منفى ، موضوع اين پژوهش است . نگارنده ، در پنج فصل بدان پرداخته است :
در فصل اوّل پايان نامه ، كلّيات تحقيق ، و اطلاعات آمارى در زمينه ميزان كاربرد الفاظ مربوط به زن از قبيل «المرأة» ، «الإمرأة» ، «النساء» و... در قرآن و كتب حديث معتبر اهل سنّت و شيعه را تبيين نموده است .
فصل دوم را به سير تدوين حديث و اهمّيّت آن ، دليل حجيت حديث ، منع تدوين حديث در عهد ابوبكر و عمر ، تاريخ پيدايش صحاح سته ، اطلاعاتى در باره مؤلّفان كتب اهل سنّت ، عوامل ضعف احاديث صحيحين ، و نيز اصطلاحات حديثى اختصاص داده است .
در فصل سوم ، به ديدگاه اهل تسنّن در مورد منزلت شايسته زن در روايات ، و تعداد رواياتى كه در هر عنوان به كار رفته پرداخته است .
در فصل چهارم ، ديدگاه اهل تسنّن را در روايات مربوط به نقصان شخصيت زن مورد بررسى قرار داده است . وى ، پس از ذكر روايت يا روايات در هر عنوان ، بررسى سندى و دلالتى آنها را انجام داده ، و ضعف آنها را بيان كرده است .
در فصل پنجم ، ديدگاه اهل تسنّن را در روايات مربوط به مذمت و نكوهش زن مورد

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340639
صفحه از 407
پرینت  ارسال به