درس خود بر نسخه هاى الكافى نشان سماع مى نوشتند و در پايان كتاب هم اجازه نقل روايت به شاگردان خود مى دادند . تعداد نسخه هاى الكافى كه نشان سماع و قرائت و بلاغ دارند ، بسيار زيادند و نسخه هايى از الكافى كه در آنها اجازه نقل روايتْ نوشته شده ، از ده ها نسخه متجاوزند . از جمله ، نسخه هايى از الكافى كه علّامه مجلسى در آنها نشان قرائت و سماع يا اجازه نقل روايت نوشته ، بيش از هفتاد نسخه است .
9/1 . اجازات الكافى
از ميان يكهزار و ششصد نسخه خطى كتاب الكافى ـ كه در بخش دوم معرفى خواهند شد ـ ، بيش از يك سوم آنها داراى اجازه حديثى هستند. متون اين اجازات ـ كه اغلب ، بعد از قرائت و تدريس الكافى نوشته شده اند ـ اطلاعات ارزشمندى در خود دارند ، از قبيل : نام اجازه دهنده ، تاريخ اجازه ، نام اجازه گيرنده ، تصريح به تدريس الكافى و كتاب هاى ديگر ، برخى معاصرت ها و تلمّذها ، سفرهاى علمى محدّثان و ... .
در اين جا نمونه هايى از اجازات حديثى كه اساتيد ، بعد از اتمام درس الكافى براى شاگردانشان نوشته اند ، ارائه مى شود :
اجازه ابو غالب زُرارى (كهن ترين اجازه الكافى)
كهن ترين اجازه اى كه در آن ، اجازه نقل روايات الكافى ، مُجاز (اجازه گيرنده) داده شده ، اجازه شيخ احمد بن محمد بن محمد بن سليمان بن حسن بن جهم بن بُكَير بن اَعيَن شيبانى ، معروف به ابو غالب زُرارى (285 ـ 368 ق) است كه براى فرزندش محمد بن عبد الله ابن ابى غالب احمد ، در ذى قعده سال 356 ، نگاشته و در رجب سال 367 ، آن را تجديد نموده است . ابو غالب ، الكافى را مستقيما از كلينى روايت مى كند . ۱
تقريبا در تمام اجازات حديثى شيعى كه به صورت اجازه عمومى صادر شده اند ، الكافى ، اوّلين كتاب حديثى است كه اجازه نقل آن داده شده است .