تاريخ : چهارشنبه 1390/12/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6822
كتاب «ضياء الشهاب فی شرح شهاب الاخبار» شايسته تقدير شناخته شد

كتاب «ضياء الشهاب فی شرح شهاب الاخبار» شايسته تقدير شناخته شد

چهار شنبه ۳/۱۲/۹۰

پایگاه حدیث نت: كتاب «ضياء الشهاب فی شرح شهاب الاخبار»، در بخش تصحيح و تحقيق، تصحيح و تحقيق«مهدی سليمانی آشتيانی» در سيزدهمين همايش كتاب سال حوزه شايسته تقدير شناخته شد.

مصحح و محقق این کتاب در گفتگو با پایگاه حدیث نت، گفت: كتاب «ضياء الشهاب فی شرح شهاب الاخبار» تأليف قطب‌الدين راوندی (متوفی ۵۷۳) از برجسته‌ترين دانشمندان و محققان قرن ششم هجری است.
«مهدی سليمانی آشتيانی» در ادامه افزود: در مقدمه تحقيق به صورت مبسوط به شرح حال مؤلف شهاب الاخبار و همچنين قطب‌الدين راوندی شارح اين اثر پرداخته شده است و از ديگر موارد اشاره شده در اين مقدمه بيان شرح‌هايی هستند كه بر شهاب الاخبار نگاشته شده است.
آشتیانی در خصوص اهمیت این کتاب اظهار داشت: شهاب الأخبار، کتابی است فراهم آمده از حدود هزار و دویست سخن حکمت آمیز و حکمت آموز از رسول خدا در نصایح و سفارش های اخلاقی، و خاتمه¬ای مشتمل بر دعاهایی از آن حضرت.
مؤلّف، در گزینش و گردآوری سخنان رسول خدا، این شیوه را در پیش گرفته که اسناد احادیث را حذف، و در صحّت آنها به بلاغت کلام، اکتفا کرده، سپس بر اساس تقارب الفاظ و تناسب معانی به تبویب احادیث پرداخته است.
این کتاب، فارغ از شیعه یا سنّی بودن گردآورندۀ آن، از همان آغاز، مورد توجّه عالمان بوده است و حدیث پژوهان و حدیث شناسان شیعه و اهل سنّت با دیدۀ عنایت به آن نگریسته اند.
علاّمۀ مجلسی دربارۀ این کتاب می گوید: «اگر چه کتاب شهاب از تألیفات عالمان اهل سنّت است، امّا بیشتر فقرات آن در کتب و اخبار محدّثان شیعه آمده است».
وی درباره روش تحقیق ضیاء الشهاب بیان داشت: این کتاب هم مثل همۀ کارهای احیایی و تراثی کار شده است. البته به خاطر تک نسخه بودن کتاب و اینکه فقط یک دسته نوشته از ضیاء الشهاب به دست ما رسیده است، مقداری کار مشکل می شد، خوب گاهی کاتب اشتباه می کند و گاهی خط ناخوانا است ویا به جهت کهنه و مندرس بودن، قابل خواندن نیست و مثل اینها که باعث می شود محقق به زحمت بیفتد. بعد از مراحل مربوط به متن و تقویم آن همه روایاتِ متن شهاب الاخبار از منابع اولیه عامه و منابع شیعی ـ اگر وجود داشته ـ استخراج شده است. و پس از آن روایات موجود در شرح قطب نیز مصدر یابی شده که عرض کردم حجم روایاتی که مصدر و منبعی برای آن پیدا نشده نسبت به کارهای مشابه زیاد است.
وی در ادامه افزود: البته سعی من در این بوده است که با کمک دوستان و محققان عزیزی که از محضر آنها استفاده کرده¬ام یک متن پاک و منّقحی را ارائه کنم. البته ممکن هم هست که کاستی هایی داشته باشد که به عهده من است.
گفتنی است، سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه، پنج شنبه، ۲۷ بهمن ماه با حضور آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت الله استادی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس و جمع زیادی از بزرگان حوزوی با معرفی نفرات برگزیده در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد.
علاقه مندان برای ارسال آثار به چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه می توانند به نشانی اینترنتیwww.ketabehowzeh.irمراجعه نمایند.
مهلت ارسال آثار پایان تیرماه ۱۳۹۱ اعلام شده است.

كتاب «ضياء الشهاب فی شرح شهاب الاخبار» تأليف قطب‌الدين راوندی (متوفی ۵۷۳) از برجسته‌ترين دانشمندان و محققان قرن ششم هجری است.
::.مطالعه کتاب.::

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :