مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سنن الامام علی(ع)
پديدآورنده : معهد باقر العلوم
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : نور السجاد
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 544
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

سنن الامام علی(ع)

کتابی در تبیین سیره عملی امام علی(ع) در امور مختلف زندگی.

کتابی در تبیین سیره عملی امام علی(ع) در امور مختلف زندگی. محققان این اثر ضمن بررسی منابع روایی و تاریخی شیعه و برخی از کتاب های اهل سنت، تمامی روایاتی را که به نوعی بیانگر رفتار مستمر و عمل امام علی(ع) در دوران حیاتش بوده جمع آوری و در قالب فصول و ابواب متعددی تنظیم و در این اثر ارائه داده اند. شیوه کتاب به سبک کتاب های حدیثی است که با ذکر مصادر، اسناد و متن احادیث، مطالب مورد نظر، نقل و نسخه بدل های احتمالی الفاظ موجود در احادیث نیز، در پاورقی آورده شده است. روی هم ۱۲۲۹ حدیث در کتاب نقل شده است.

کتاب در پنج فصل تدوین و فصل نخست، به تبیین شمایل و خصایص امام علی پرداخته و در فصل دوم، به اصول و معارف دینی از قبیل توحید، نبوت، امامت و معاد، و فصل سوم در عبادت، قرآن و ذکر است. فصل چهارم، در اخلاق و آداب امام علی(ع) و چگونگی انجام آنهاست که از زبان روایات و اخبار بیان شده است.

در فصل پایانی، رفتار علی(ع) در خصوص احکام مثل طهارت، نماز، روزہ، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، شکار، ازدواج، طلاق و نیز قضاء و شهادات و حدود و قصاص بحث و بررسی شده و روایات مربوط، بیان شده است.