مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شرح خطبه حضرت زهرا(ع)
زمان پدیدآورنده: 1299 ـ 1392ش
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : ششم و سوم
تاریخ انتشار : 1379 ـ 1380ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 504 + 342
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شرح خطبه حضرت زهرا(ع)

شرح و تفسیر علمی و مبسوط خطبه حضرت زهرا(س)، معروف به خطبه فدکیه است.

شرح و تفسیر علمی و مبسوط خطبه حضرت زهرا(س)، معروف به خطبه فدک است. نویسنده با بهره گیری از آیات، منابع تاریخی، تفسیری و روایی شیعه و سنی به تفسیر این خطبه پرداخته، و آن را فراتر از یک سخنرانی حماسی و یا اظهار مصیبت و شکایت دانسته است.

وی، بر این باور است که این خطبه و ماجرای فدک، رمز قیام تاریخی برای پایه ریزی حکومت جهانی است، و این موضوع با سیر اجمالی در مضامین خطبه روشن می شود؛ چه اینکه قسمت عمده مطالب این خطبه در معرفی امام علی و فداکاری ها و مقاومت هایی است که وی در دفاع از اسلام به عمل آورده است.

نویسنده در این اثر، ابتدا متن خطبه را ترجمه، سپس مفردات آن را ذکر کرده و آن گاه به شرح آن پرداخته است. وی، در مقدمه، سند خطبه، مسائل مربوط به فدک و حق اهل بیت(ع) را بر رسیده و آنگاه به بیان مضامین بلند معارف اعتقادی این خطبه در زمینه توحید، نبوت، معاد، اسرار احکام و اوامر و نواهی قرآن اهتمام ورزیده و در ادامه، سرفصل های زیر را به بحث گذاشته است:

وضع مردم قبل از بعثت پیامبر، نقش امام علی در تثبیت اسلام، خیانت اهل سقیفه، اتمام حجت زهرا با مردم، افشای سوابق خیانت غاصبان، تأکید فاطمه بر معرفی خود، بیان خدمت های علی(ع)، هشدارهای حضرت در باره جریان های انحرافی، محاکمه خلیفه از سوی فاطمه زهرا(س)، پاسخ خلیفه، جواب زهرا(س)، زهرا و مردم، و فاطمه و علی(ع).