تاريخ : شنبه 1390/12/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6836
حج فرصتی بی‌نظیر برای اثرگذاری دینی است

حج فرصتی بی‌نظیر برای اثرگذاری دینی است

شنبه ۲۰/۱۲/۹۰

پایگاه حدیث نت: حجت‌الاسلام صادقی، با تاكيد بر اهميت جايگاه حج در تبليغ گفت: ظرفيت‌های حج گسترده و جامع است و بايد تلاش كنيم از تمام اين ظرفيت استفاده كنيم.

به گزارش پایگاه حدیث نت، رئيس دانشكده علوم حديث، در مراسم افتتاحيه نخستين دوره كارشناسی ارشد رشته ارتباطات گرايش حج و زيارت، كه با حضور نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی، پنجشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ در دانشكده علوم حديث قم برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: دانشجویان این رشته بیش از سایر رشته‌ها فرصت دارند، تکلیف خود را در تبلیغ معارف اسلامی ادا کنند.
حجت‌الاسلام صادقی اظهار کرد: دوره‌های آموزشی ـ تلفیقی حوزه و دانشگاه، سال‌ها است که در کشور برگزار می‌شود اما در زمینه حج و زیارت با وجود نیازی که احساس می‌شد، تا به حال حرکتی صورت نگرفته بود.
وی ادامه داد: این رشته که امروز به‌صورت رسمی در دانشکده علوم حدیث افتتاح می‌شود، با زحمات زیادی تدوین و تصویب شد و امروز در ابتدای راه تکامل خود به سر می‌برد.
رئیس دانشکده علوم حدیث قم اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی مقوله حج و زیارت جهش بزرگی پیدا کرد و مورد توجه مسئولین قرار گرفت و خدماتی که امروز در این زمینه به مردم داده می‌شود قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.
وی افزود: امروز مقوله حج و زیارت به یکی از فرصت‌های اثرگذاری دینی بر مردم و به ویژه نسل جوان تبدیل شده است.
حجت‌الاسلام صادقی گفت: اگر افراد در جریان سفر حج، آداب و موارد معرفتی این فریضه را اجرا کنند و روحانیون به این حجاج تفکر عمیق دینی در سایه حج را آموزش دهند، فرصت یک‌ماهه و یا ۱۵ روزه حج می‌تواند به اندازه یک عمر بر رفتار و روان افراد تاثیرگذار باشد.
وی گفت: همین فرصت و ظرفیت عظیم است که امروز وظیفه روحانیون و مسئولین حج را چند برابر کرده و نیاز به پشتیبانی فکری برای مبلغین را به وجود آورده است.
رئیس دانشکده علوم حدیث قم ادامه داد: برای اینکه در این زمینه بتوانیم به اثرگذاری مطلوب برسیم، نیاز به افراد زبده و عالمی داریم که ظرفیت‌های حج را شناخته و با تهدیدات آن نیز آشنا باشند.
وی افزود: رشته ارتباطات با گرایش حج و زیارت به منظور تربیت همین افراد در دانشکده علوم حدیث قم راه‌اندازی شده و برای این منظور مجموعه این دانشکده و بعثه مقام معظم رهبری به مدت چهار سال مطالعه و فعالیت کرده‌اند.
حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: امروز که این همکاری به نتیجه رسیده امیدواریم نیازهای مبلغین در امر حج در این رشته پاسخ داده شده باشد و دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، مبلغانی توانا در امر حج باشند.
رئیس دانشکده علوم حدیث قم اضافه کرد: دانشجویان این رشته باید تلاش کنند در کنار افزایش معلومات دینی، مهارت‌های ارتباطی خود را نیز افزایش دهند تا بتوانند از این معلومات در عرصه تبلیغ استفاده کنند.
وی افزود: یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای روحانیونی که در زمینه حج می‌خواهند اثر گذار باشند، تسلط به زبان‌های خارجی است که یک فاکتور اساسی برقراری ارتباط در امر تبلیغ در خارج از کشور محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام صادقی گفت: امروز معضل عدم تسلط بر زبان سبب شده تا پیام‌رسانی دینی ما در بسیاری از نقاط جهان به‌صورت ناقص اتفاق بیفتد.
رئيس دانشكده علوم حديث اظهار کرد: این نقص در برقراری ارتباط سبب شده در بسیاری از کشورهای جهان که تعداد زیادی مسلمان و شیعه دارند، هیچ مبلغی که بتواند تاثیرگذار باشد، حضور نداشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سرزمین حج و در جریان انجام مناسک، دل‌ها آنچنان مشتاق و آماده برای پذیرش معارف الهی است که تبلیغ با استفاده از این ظرفیت، می‌تواند تاثیری صد چندان در قیاس با موقعیت‌های دیگر داشته باشد.
در این راستا این دانشکده با مشارکت سازمان حج و زیارت، در سال ۹۰ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات با گرایش حج و زیارت کرده است.
در این راستا در آبان ‌ماه سال جاری از ۴۴۰ داوطلب شرکت در این دوره آزمونی به عمل آمده و طی دو مرحله کتبی و شفاهی، ۲۰ دانشجو پذیرفته شده‌اند.
طلاب پذیرفته شده در این آزمون، دارای مدرک سطح دو حوزوی بوده و به دروسی مانند احکام حج، ارتباطات، کلام و عقاید، تاریخ اسلام و زبان انگلیسی تسلط داشته‌اند.
افتتاحیه این دوره کارشناسی ارشد پیش از ظهر امروز در تالار شیخ صدوق موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با حضور رئیس و معاونان بعثه مقام معظم رهبری، رئیس و معاونان دانشکده علوم حدیث و دانشجویان این رشته تحصیلی برگزار شد.
در پایان این مراسم، معاون پژوهش دانشکده دارالحدیث، معاون فرهنگی و روحانیون بعثه مقام معظم رهبری و معاون آموزشی بعثه مقام معظم رهبری به سئوالات دانشجویان این رشته پاسخ دادند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :