امام علی علیه السلام
الحَزمُ النَّظَرُ في العَواقِبِ ، و مُشاوَرَةُ ذَوي العُقولِ .
دور انديشى، عاقبت نگرى است و رايزنى با خردمندان .
غرر الحكم : 1915 .
پایگاه حدیث نت: طی قرارداد بين دفتر تبليغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان و دانشکده علوم حدیث از مهر ماه سال ۱۳۸۸ رشته علوم حدیث با ۶ گروه اموزشی از جمله تفسیر اثری، کلام و عقاید و نهج البلاغه، دانشجو پذیرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین «سيد رسول موسوی» مدير اجرايی دورههای علوم حديث دانشكده علوم حدیث اصفهان در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، شعبه دارالحدیث، به نحوه شکل گیری و راه اندازی این دانشکده و مبانی آموزشی آن پرداخت و گفت: طی تحقیقات صورت گرفته از سوی معاونین آموزش دانشکده علوم حدیث، این نتیجه حاصل شد که اصفهان اين توانايی را دارد كه رشتهی علوم حديث با گرايشهای مختلف برگزار شود، و به درخواست دفتر تبليغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان پاسخ مثبت دادند.مدير اجرايی دورههای علوم حديث بیان داشت: از مهر سال ۸۸ دوره های آموزشی آغاز شد و در این سال دو دوره برگزار شد از جمله، گرايش كلام و عقايد و ديگری گرايش تفسير اثری، درسهای ويژهی برادران طلبه، و در سال ۸۹ سه دوره برگزار شد كلام و عقايد و نهج البلاغه ويژهی برادران و تفسير اثری ويژهی خواهران، در سال ۹۰نیز يك دوره برگزار شد و آن كلام و عقايد ويژهی برادران است و مجموعا ۶ گروه میشوند و هر گروه ۱۲ نفر دانشجو در بر دارد.وی از حضور ۷۲ دانشجو در این دانشکده یاد کرد و افزود: ۲۴ نفر، فارغ التحصيل شده اند و به بررسی و دفاع از پایان نامه های خود مشغول هستند.حجت الاسلام موسوی به نقش و اهمیت حدیث در اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: با اينكه حوزهی علميهی اصفهان در يك دوران از تاريخ حديث به خصوص در دوران مرحوم مجلسی دارای نظريههای حديثی بوده است و بعضی از دانشهای حديث در اصفهان تأسيس شد در دوران مرحوم مجلسی، مانند فقه الحديث ولی بعد از اينكه حوزههای علميه در بحث حديث دارای ركودی بودند تا امروز حركت خاصی در جهت احيای حديث و دانشهای حديث در اصفهان صورت نگرفته است، و اين اولين حركتی است كه در اصفهان صورت گرفته است گرچه مركز آموزشهای تخصصی حوزهی علميه نیز دورههای سطح ۲ حديث را برگزار كرده است.وی در ادامه افزود: در قرنهای دهم و يازدهم با توجه به رشد دانشهای اسلامی در حوزهی علميهی اصفهان توجه ويژهای به عالمان اسلامی به حديث داشتند و لذا قرنهای دهم و يازدهم هجری در تاريخ حديث يكی از دورههای سرآمد توجه به دانش حديث شناخته میشود و علت آن نیز وجود محدثين بزرگ و هم جواری دانش حديث با دانشهای ديگری مانند فقه و فلسفه بوده است.مدیر اجرایی دانشکده علوم حدیث اصفهان بیان داشت: در اين دوران علاوه بر نگارش مجموعههای حديثی و جوامع روايی مانند بحارالأنوار مرحوم مجلسی به دانشهای ديگری در جنب حديث از جمله دراية الحديث، فقه الحديث، مختلف الحديث و همچنين دانش رجال كه به شكلی وابسته به دانش حديث است توجه ويژهای شد و ما نگارشها و ميراث ارزشمندی را از اين دوران در اختیار داریم. تنظيم كتاب شريف الوافی مرحوم فيض كاشانی از آثار مهم اين دوره است، رسائل الشيعه شيخ حر عاملی از آثار اين دوره است ولی بعد از آن در دانش حدي ركودی وجود داشته و به شكلی دانش حديث در درون علم اصول و دانش فقه آموزش داده میشده، حركت خاصی از طرف حوزههای علميه تا دوران اخير در جهت احيای دانش حديث صورت نگرفته است تا اينكه رشتهی تخصصی حديث در حوزهی علميهی قم بعد از انقلاب ايجاد شد و يك شاخهای از رشتهی تخصصی حديث نیز در اصفهان ايجاد شد ولی به طبع تأسيس دانشكدهی علوم حديث، دانش حديث به تازگی در اصفهان ايجاد شد.حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: علاوه بر برگزاری رشتهها، از جمله تعامل با مركز مديريت حوزهی علميهی اصفهان داريم، پيشنهاد طرح تدوين دروس درسنامههای حديث را برای آموزش پايهی يك تا ده طلاب حوزهی علميهی اصفهان دادهايم كه حديث به طور رسمی در درون درسهای حوزهی علميه آموزش داده شود، توجه ويژه به دانش حديث در درون حوزه، همچنین برگزاری همايشها و سمينارها، در دستور کار بوده و تا به حال چندين نشست علمی در رابطه با حديث در اصفهان برگزار شده از جمله هندسه دانشهای حديثی، بايستههای پژوهش در حوزهی حديث، منطق فهم حديث و .....یادآوری می شود، دانشکده علوم حدیث اصفهان با همکاری دفتر تبليغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان به نشانی خيابان حافظ، چهار راه كرمانی، ساختمان آموزش با تلفن ۲۲۰۸۰۰۱ الی ۴ با پيش شمارهی ۰۳۱۱ ضمن ایجاد بستری مناسب برای نشر علوم حدیث، پذیرای علاقه مندان به تحصیل در رشته علوم حدیث در استان اصفهان است.