احادیث داستانی زندگی فقیرانه حضرت فاطمه(س)

دختر پیامبر اسلام(ص) لباسی پشمین کهنه که دوازده جای آن با برگ درخت خرما دوخته شده بود و...

الدروع الواقیة ـ فی حَدیثٍ ـ:

لَبِسَت فاطِمَةُ(ع) شَملَةً مِن صوفٍ خلقانا، قَد خیطَت بِاثنَی عَشَرَ مَکانا مِن سَعَفِ النَّخلِ، فَلَمّا خَرَجَت فاطِمَةُ(ع) نَظَرَ إلَیها سَلمانُ رضی الله عنه فَوَضَعَ یدَهُ عَلی رَأسِهِ وهُوَ ینادی: وا حُزناه، إنَّ قَیصَرَ وکسری لَفِی السُّندُسِ وَالحَریرِ وَابنَةُ مُحَمَّدٍ عَلَیها شَملَةٌ مِن صوفٍ قَد خیطَت بِاثنَی عَشَرَ مَکانا بِسَعَفِ النَّخلِ!!

فَلَمّا دَخَلَت فاطِمَةُ(ع) عَلی رَسولِ اللّهِ(ص) قالَت: یا رَسولَ اللّهِ، إنَّ سَلمانَ تَعَجَّبَ مِن لِباسی، فَوَالَّذی بَعَثَک بِالحَقِّ نَبِیا، ما لی ولِعَلِی مُنذُ خَمسِ سِنینَ إلّا مَسک کبشٍ نَعلِفُ عَلَیهِ بِالنَّهارِ بَعیرَنا، فَإِذا کانَ اللَّیلُ افتَرَشناهُ، وإنَّ مِرفَقَتَنالَمِن أدَمٍ حَشوُها لِیفُ النَّخلِ!

قالَ النَّبِی(ص): یا سَلمانُ، وَیحَ ابنَتی فاطِمَةَ، لَعَلَّها تَکونُ فِی الخَیلِ السَّوابِقِ.[۱]

الدروع الواقیة ـ در حدیثی ـ:

فاطمه(ع) با ردایی پشمین و کهنه ـ که دوازده جای آن، با برگ درخت خرما دوخته شده بود ـ، از خانه بیرون آمد. سلمان، چون ایشان را دید، دستش را بر سرش نهاد و فریاد زد: وا اندوها! قیصر و کسرا، جامه های سُندُس و حریر می پوشند و دختر محمّد، ردایی پشمین بر تن دارد که دوازده جای آن، با برگ درخت خرما دوخته شده است!

فاطمه(ع) چون نزد پیامبر خدا(ص) رسید، فرمود: «ای پیامبر خدا! سلمان از جامه من تعجّب کرد. سوگند به آن که تو را به حقْ پیامبر کرد، پنج سال است که من و علی، چیزی جز یک پوست قوچ نداریم که روز، شتر خود را بر روی آن علوفه می دهیم، و شب هنگام، آن را بستر خویش می سازیم، و بالینمان هم چرمی است که با لیف درخت خرما پُر شده است!».

پیامبر(ص) فرمود: «ای سلمان! زهی دخترم فاطمه! شاید که در زمره سواران پیشتاز [به سوی بهشت] باشد».


[۱]. الدروع الواقیة: ص ۲۷۵، دانشنامه قرآن و حدیث ج ۳ ص ۴۱۴.