تاريخ : دوشنبه 1397/12/13
کد خبر: 68409

زیارت نامه عتبات عالیات منتشر شد

کتاب «زیارت عتبات عالیات» با هدف آشنایی زائران با اماکن متبرکه عتبات عالیات توضیحات لازم درباره مساجد معروف، قبور منسوب به شماری از پیامبران، علما، صلحا و همچنین مشاهیر مدفون در نجف، کوفه، کربلا، کاظمین و سامرا تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، در ابتدای کتاب آمده است: تاکنون کتاب های مفید و ارزنده ای درباره زیارت ((عتبات عالیات) و بهره گیری از این مراکز نور وهدایت، نگارش یافته اند اما زیارت عتبات تلاشی است نو که رهنمود های اهل بیت علیهم السلام را با نظمی نوین،برای فرهنگ سازی زیارات آستان های خاندان رسالت، تقدیم علاقه مندان می کند..

ویژگی های این کتاب عبارت اند از:

۱.اعتبار منابع

نخستین ویژگی این کتاب، اعتبار منابع آن است گفتنی است منابع معتبر در حوزه های گوناگون ویژگی های متفاوتی دارند. بدین جهت ارزیابی معتبر منابع احادیث فقهی یا منابع معتبر احادیث اعتقادی، تارخی ، ادعیه و زیارات، تفاوت دارند.همچنین در ادعیه و زیارات مشهور تلاش شده تا از نسخه مطابق با متن مفاتیح الجنان که برای خوانندگان مانوس است استفاده شود و در مواردی برای حفظ همسانی از منابع معتبر دیگری( غیر از منبع اصلی پاورقی) بهره جسته ایم که با کروشه نشان داده شده است.

۲.جامعیت نسبی

در این مجموعه تلاش گردیده تا آنچه برای زائران عتبات عالیات مورد نیاز است گزینش و ارائه شود و ضمنا سوره های یس و الرحمن که معمولا مورد نیاز زائران است در انتهای کتاب ( قبل از فهرست مطالب) آمده است.

۳.آداب و آفات زیارت

فرهنگ سازی زیارت آستان های خاندان رسالت باید مبتنی بر رعایت آداب زیارات و اجتناباز آفات آن باشد و گرنه بهره لازم، نصیب زائر نخواهد شد و چه بسا موجب وهن مذهب می گردد که در این صورت ، نه تنها ثوابی در کار نخواهد بود، بلکه آلودگی به گناه را نیز در پی خواهد داشت.

۴.معرفی اماکن متبرکه

به منظور آشنایی زائران با اماکن متبرکه عتبات عالیات توضیحات لازم درباره مساجد معروف ، قبور منسوب به شماری از پیامبران علما صلحا و همچنین مشاهیر مدفون در نجف ، کوفه ، کربلا ، کاظمین و سامرا به صورت اجمالی ارائه گردیده است.

۵.زندگی نامه مشاهیر

برای آگاهی بیشتر زائران از شخصیت های مدفون در جوار آستانهای مقدس عراق زندگی نامه کوتاه آنان در کتاب آمده است.

۶.نقشه های کاربردی

دیگر ویژگی درج نه نقشه و یک جدول مسافت بین شهر ها در پایان کتاب است که در ان ها، مسجد کوفه مسجد سهلعو اماکن و مقام های موجود در آن دو و منطقه مرکزی شهر نجف و کربلا جانمایی شده است.

این کتاب از شش فصل تشکیل شده که عبارت است از:

فصل اول: نجف

فصل دوم: کوفه

فصل سوم: کربلا

فصل چهارم: بغداد(کاظمین)

فصل پنجم:سامرا

فصل ششم: زیارت های جامع امامان علیهم السلام

کتاب زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر نوشته محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگرانبه دو زبان عربی ـ فارسی، در ۴۲۰ صفحه ، جلد نرم و قطع پالتویی، با قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث زمستان ۹۷ روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :