بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 124

این مقاله درصدد نقد گمانه پیش‏گفته با تکیه بر مطالعه و دقت در شخصیت اثرگذار محمد بن خالد برقی است.

برقی از جمله سرشاخه‏های انتقال میراث حدیثی اصحاب کوفی به قم به شمار می‏رود. تنوع آثار و حجم گسترده روایاتی که او در اختیار داشته است، وی را سرسلسه این جریان در کنار حسین بن سعید ـ و البته بعدها ابراهیم بن هاشم ـ قرار داده است. برقی در جایگاه حدیث‏شناسی صاحب اندیشه، برخلاف جریان غالب آن روز مدرسه قم که هیچ تعاملی با ضعفا را برنمی‏تابیدند، ممیزی آثار ایشان و پذیرش بخشی از میراث آنها را که از انتسابش به معصوم اطمینان دارد، گفتمانی منطقی و عقلانی می‏شمارد و آن را رهبری می‏کند. وی و فرزندش احمد، اگرچه به روایت از ضعفا و اعتماد بر مراسیل متهم شده‏اند، میزبانی و دریافت احادیث ضعیفان و حتی غالیان و پالایش آن را کمکی در جهت تقویت میراث حدیثی شیعه معرفی می‏کنند. ایشان مطابق جریان عمومی از پذیرش و نقل مضامین عقیدتی منحرف جریان‏های ضعیف و غالی سرباز زده‏اند و انعکاسی از آن در میراث حدیثی ایشان دیده نمی‏شود، ولی برای رد بقیه میراث که خالی از شوب ضعف و غلو است، دلیل موجهی نمی‏بینند. شواهدی از این ادعا در این مقاله بررسی شده است.

۱. هویت‌شناسی

او محمد بن خالد بن عبدالرحمن بن محمد بن علی البرقی۱ است. خاندان او کوفی‏تبار بودند و داستان انتقال پدر وی از کوفه به قم و سکونت در برقه‏رود در منابع متعددی ذکر شده است.۲ خاندان برقی به‏عنوان «بیت علم و فقه و حدیث» شناخته شده و برادران او حسن و فضل، نواده و برادرزاده او نیز از روات و عالمان شیعه معرفی شده‏اند.۳ درک دوره سه امام شیعه یعنی امام کاظم، امام رضا و امام جوادعلیهم السلام۴ از توفیقات اوست. رشد و نمو علمی او در قم رقم خورده است. البته گزارش دقیقی از سفرهای علمی او ارائه نشده، اما روایت مستقیم از مشایخ مهم کوفی، از

1.. نجاشی، رجال، ص۳۳۵، شمارۀ ۸۹۸.

2.. ر.ک: نجاشی، رجال، ص ۷۶، شمارۀ ۱۸۲، شرح حال احمد بن محمد بن خالد برقی.

3.. تفرشی، نقد رجال، ج۴، ص۳۱۷، شمارۀ ۶۵۸؛ اردبیلی، جامع الرواة، ج۲، ص۱۰۸؛ بحرالعلوم، الفوائد الرجالیة، ج۱، ص۳۳۱؛ حائری، منتهی المقال، ج۶، ص۳۹، شمارۀ ۲۶۱۰.

4.. طوسی، رجال، ص۳۶۳، شمارۀ ۵۳۹۱، ۳۷۷ و شمارۀ ۵۵۸۵؛ برقی، رجال، ص۵۰، ۵۴ و ۵۵.

صفحه از 154