بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 126

غیر آن نیافته است.۱ این در حالی است که مرحوم خویی فقط دو روایت را به نقل مستقیم او از امام در کتب اربعه منتسب می‏داند.۲ روایت دیگری نیز از حضرت جوادعلیه السلام در کتاب عیون اخبار الرضاعلیه السلام به چشم می‏خورد. پس مجموع روایات مستقیم او از امام به عدد ۳ می‏رسد. با توجه به آنکه روایات وی در کتب اربعه مکاتبه است، تنها یک احتمال در توجیه فرمایش مرحوم تستری در مورد نبود روایات او در کتب اربعه در ذهن باقی می‏ماند و آن، نقل مستقیم شفاهی است. لکن اشکال بر ایشان نسبت به سایر منابع به قوت خود باقی است. این روایات را در پی می‏آوریم:

روایت اول

محمد بن یحیی عن احمد بن محمد عن محمد بن خالد البرقی، قال: کتبت إلی ابی‏جعفر الثانیعلیه السلام: هل یجوز أن یخرج عما یجب فی الحرث من الحنطة و الشعیر و ما یجب علی الذهب دراهم بقیمة ما یَسوی ام لایجوز الا أن یخرج من کل شیء ما فیه؟ فأجابعلیه السلام: «أیما تیسّر یُخرج».۳

روایت دوم

احمد بن محمد بن عیسی عن ابی‏عبداللّٰه البرقی، قال: کتبت الی ابی‏جعفرعلیه السلام: أیجوز ـ جعلت فداک ـ الصلاة خلف من وقف علی ابیک و جدک ـ صلوات اللّٰه علیهما ـ فأجابعلیه السلام: «لاتصلّ».۴

روایت سوم

حدثنا محمد بن عمر الحافظ البغدادی، قال: حدثنا أبومحمد الحسن بن علی الممتع، قال: حدثنا حمدان بن المختار، قال: حدثنا محمد بن خالد البرقی، قال: حدثنی سیدی أبوجعفر محمد بن علیعلیه السلام عن ابیه علی بن موسی الرضاعلیه السلام عن ابیه موسی بن جعفرعلیه السلام، قال: حدثنی الأجلح

1.. تستری، قاموس الرجال، ج۹، ص۲۴۹ ـ ۲۵۲، شمارۀ ۶۶۷۹.

2.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۶، ص۶۷، شمارۀ ۱۰۶۸۸.

3.. کلینی، الکافی، ج۳، ص۵۵۹، ح ۱؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۴، ص۹۵؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۳۲، ح۵۲.

4.. طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۲۸، ح۱۰؛ صدوق، همان، ج۱، ص۳۷۹، ح۱۱۱۲.

صفحه از 154