بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 129

فرزندش میراث حدیثی او را انتقال نداده است.

پذیرش این روش و اصل مورد قبول و عمل راویان نشان می‏دهد مخالفت با این جریان عواقب سنگینی در پی خواهد داشت.

رصد مجموع تراث برقی نشان می‏دهد در مقابل این مشی، وی نگاهی توسعه‏ای به روایت مشایخ دارد و به جای مصلحت‏اندیشی ـ که ثمره آن، حفظ و تقویت شخصیت راوی است ـ حفظ میراث و پی‏جویی قرائن پذیرش و نقل روایات را در اولویت قرار می‏دهد.

باورمندی راویان آثار بر صحت انتساب مفاد احادیث به امام معصوم، اساسی‏ترین عنصر در اعتماد به یک راوی و انتقال میراث حدیثی و مکتوب او به شمار می‏رود. این امری مسلّم و پذیرفته‏شده است که راویان در نقل بر مدار وثوق به صدور حرکت می‏کنند، و گاه پس از وثوق به صدور روایت، از برنتابیدن فضای عمومی جامعه به جهت ضعف یا کژ اعتقادی راوی چشم‏پوشی می‏کنند.

این روال آشکارا در گزارش نجاشی از موضع ابراهیم بن محمد بن سعید ثقفی و برخورد کوفیان با کتاب المعرفة او که مشتمل بر مناقب معروف و البته مثالب است، دیده می‏شود. بر پایه این گزارش، کوفیان انتشار این کتاب را بزرگ خواندند و او را از آن منع کردند. وی به انتشار این کتاب در اصفهان ـ که دورترین نقطه از مرکز اعتقادی شیعیان به شمار می‏رفت ـ۱ کمر همت می‏بندد. به جان خریدن مخاطرات سفر و انتشار کتاب از جانب ابراهیم ثقفی تنها به یک علت است و آن «ثقة منه بصحة ما رواه فیه». باور او بر صحت مفاد کتاب است و انتساب آن را تمام می‏داند، پس به انتشار آن همت می‏گمارد.۲

نیز برخورد عیاشی با اسحاق بن محمد بصری مؤید همین نکته است. او با آنکه ابویعقوب اسحاق بن محمد بصری را غالی می‏خواند و احادیثی را که او از مفضل بن عمر در تفویض بر وی عرضه می‏کند برنمی‏تابد، هنگامی که احادیث استنساخ شده او از ثقات را می‏بیند، به اخذ و روایت آن می‏پردازد و در نهایت گزارش او را «احفظ من لقیته» می‏خواند.۳

1.. طبیعی است که انتشار چنین کتابی که مشتمل بر مثالب است، به تهدید جامعۀ شیعی و آسیب رساندن به آن می‏انجامد. از رهگذر این نکته، احساس خطر جامعۀ کوفه از طرفی، و انتخاب شهر اصفهان توسط ابراهیم ثقفی آشکار می‏شود.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۷، شمارۀ۱۹.

3.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۵۳۰، شمارۀ۱۰۱۴.

صفحه از 154