بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 132

وهب بن وهب که دارای منصب قضاوت از طرف هارون الرشید بوده با عباراتی چون «کان کذّاباً و له احادیث مع الرشید فی الکذب»،۱ و «ضعیف لایعوّل علی ما ینفرد به»،۲ «کذّاب عامی الّا ان له عن جعفر بن محمدعلیهما السلام احادیث کلها لایوثق بها»۳ توصیف شده و دفاع از وی را سخت می‏کند. اما روایات برقی از او در حیطه عقاید به عدد انگشتان یک دست هم نمی‏رسد و عمده روایاتش در حوزه فقه است.

شخصیت جنجالی محمد بن سنان و قضاوت‏های چندگانه اصحاب رجال درباره او نیز معروف است. وجود روایات غیبت در میراثی که محمد بن خالد برقی از محمد بن سنان نقل کرده نیز سؤالات و ابهاماتی در ذهن می‏آفریند که احتمال انتساب ضعف به او به سبب نقل چنین روایاتی را قوت می‏بخشد. میزان قوت این انتساب برای خرده‏گیری بر برقی گذشت.

سه. برقی و اعتماد بر مراسیل

این نسبت را نیز ابن غضائری مطرح کرده و از جمله ضعف‏های برقی شمرده است. در اهمیت این اتهام همین بس که مرحوم خویی در توجیه ترجیح علامه مبنی بر پذیرش قول شیخ و اعتنا نکردن به فرمایش نجاشی معتقد است، کلام نجاشی تصریح در تضعیف او نیست و به سبب اعتماد برقی بر مراسیل و نقل روایات ضعیف او را «ضعیف فی الحدیث» خوانده است. آیت‏اللّٰه خویی آن‏گاه نتیجه می‏گیرد توثیق شیخ بدون معارض باقی می‏ماند.۴ در مقام پاسخ به اتهام یاد شده به دو محور بحث کبروی و بحث صغروی می‏پردازیم.

محور اول: قوت اتهام اعتماد بر مراسیل

این انتساب درباره بزرگانی از اصحاب امامیه از جمله محمد بن ابی ‏عمیر (گرچه در مورد وی قطع به وجود روایت مسند مطرح است)، احمد بن محمد خالد برقی، محمد بن احمد بن یحیی بن عمران اشعری و حسن بن محمد بن جمهور نیز مطرح شده است.

1.. همان، ص۴۳۰، شمارۀ۱۱۵۵.

2.. طوسی، فهرست، ص۳۰۳.

3.. ابن غضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص۱۰۰.

4.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۶، ص۶۷.

صفحه از 154