بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 134

جدول ۱

مطالعه روایات محمد برقی نشان می‏دهد او در همه مواردی که ارسال حدیث کرده الفاظی همچون «رفعه»، «عمن ذکره» و «عمن حدثه» آورده است. پس ارسال او نمی‏تواند مصداق تدلیس باشد.

علاوه بر این، ملاحظه جدول پیشین نشان می‏دهد بیشترین حجم گزارش ارسال در کتاب کافی است که خود بر فرض صحت روایات و صدور مفاهیم آن تنظیم شده است.

جمع‏بندی مباحث پیش‏گفته نشان می‏دهد دو اتهام عمده بر برقی، انعکاس فراگیری در منابع ندارد. گرچه همین اتهامات ـ به‏ویژه نقل از ضعفا ـ جایگاه او را نزد هم‏طرازانش تضعیف کرده است.

حجم روایات احمد اشعری از مشایخ عمده برقی در کتب اربعه و گونه نقل مستقیم و با واسطه او در جدول ۲ منعکس شده است.

صفحه از 154