بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 135

جدول ۲

توجه به آمار پیشین و دقت در تراث راویانی همچون قاسم بن عروه و حسین بن یزید نوفلی که کاملاً فقهی است و مقایسه آن با تراث شخصیتی همچون وهب بن وهب نشان‏دهنده اختلافات عقیدتی میان برقی و جریانی است که احمد اشعری به آن تعلق دارد. این نتیجه در ذهن نگارنده بسیار قوی می‏نماید که اعتماد شخصیتی همچون احمد اشعری در میراث عقیدتی نیز بر پیروی از خط فقه‏مداری است که به نقل عقاید نیز می‏پردازد. این ادعا در بازخوانی احادیث احمد اشعری۱

1.. ذکر یک نکته ضروری به نظر می‏رسد: به باور بسیاری از محققان عنوان احمد بن محمد در صدر روایات کتاب بصائر منصرف به احمد بن محمد بن عیسی اشعری است نه احمد بن محمد بن خالد برقی؛ چه آنکه برخی اشهر و اظهر را در انصراف به احمد اشعری می‏بینند (ملا علی کنی، توضیح المقال، ص۹۸). سه دلیل در این میان مطرح است:
الف) اثبات روایت مستقیم احمد برقی از حسین بن سعید مشکل می‏نماید، در حالی که فراوانی نقل احمد بن محمد از حسین بن سعید در بصائر به چشم می‏خورد (این عدد بالغ بر ۱۸۸ مورد است)؛
ب) اصرار بر تعبیر از احمد برقی به احمد بن ابی‏عبداللّٰه و احمد بن محمد بن خالد در اسناد دیده می‏شود؛ این در حالی است که فراوانی نام کرد احمد اشعری با احمد بن محمد و احمد بن محمد بن عیسی است؛
ج) اشتراک در عصر و طبقه، راویان را ملزم می‏سازد قرینۀ تمییز را ذکر کنند، پس نبود قرینه نشانۀ انصراف به راوی مشخص است.

صفحه از 154