بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 141

هدایت قدم به قدم امیرالمؤمنینعلیه السلام در روشن ساختن حقیقت قدر برای اوست.۱ روایت از او در کمال الدین بر جمع شدن کمالات انبیا در امام علیعلیه السلام دلالت دارد.۲

ملاحظه این دو روایت نشان می‏دهد برقی ضمن توجه به شخصیت عبدالملک روایاتی از وی نقل می‏کند که پذیرش آن اگر به تنزیه وی منجر نشود، به حکم اقرارِ مخالف، خالی از اشکال است. این خود نشان از دقت برقی در تعامل با میراث حدیثی راویان دارد. از همین جا می‏توان به معناداری روایت او از ضعیفانی همچون وهب بن وهب نیز پی برد.

علی بن محمد ابوقتاده قمی

اگرچه عدد روایات وی در کتب اربعه به ۴۱ روایت ـ با احتساب روایات تکراری ـ می‏رسد، برقی تنها یک روایت از او در کتاب مجالس دارد. احمد اشعری دو روایت از او در کتب اربعه و احمد برقی هفت روایت در مجالس شیخ از او نقل کرده‏اند. این احتمال در ذهن قوت می‏گیرد که روایاتِ در اختیار او به سبب هم‏طبقه بودن با محمد بن خالد از طرق دیگری به دست وی رسیده و نقل شده باشد.

عمرو بن ابراهیم ازدی

عبارت «کوفی ثقه» در حق وی، با ملاحظه کم‏روایتی او و گزارش سه روایت در کافی و دو روایت در محاسن از جانب برقی، نشان از اعتنای او به راویان ثقه اما کم روایت دارد.

احمد بن نضر خزاز

تمام دوازده روایت او در محاسن را محمد بن خالد نقل کرده است، اما هیچ‏یک از پنج روایت او در بصائر را وی نقل نکرده است. در کتاب شریف کافی او شش روایت از احمد دارد که از چهار روایت محمد بن عبدالجبار و ابراهیم بن هاشم بیشتر است. ناگفته نماند ۳۳ روایت او در این کتاب را محمد بن سالم که مصاحب او بوده، نقل کرده است.

هارون بن جهم

محمد بن خالد برقی دوازده روایت از سیزده روایت او در محاسن را نقل می‏کند. وی که «کوفی

1.. صدوق، توحید، ص۳۶۵، ح۳.

2.. همو، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۵.

صفحه از 154