بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 142

ثقة»۱ خوانده شده و صبغه روایاتش اخلاقی است، دوازده حدیث از ۲۵ روایتش را برقی نقل کرده است.

حفص بن بختری

اکثر روایات او را ـ که کوفی‏تبار است و در بغداد رشد یافته ـ محمد بن ابی‏عمیر نقل کرده است. هر هفت روایت برقی از او در محاسن و نیز تنها روایتش در بصائر به واسطه ابن ابی‏عمیر است. مرحوم کلینی در نقل احادیث حفص بر طریق «علی بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابی‏عمیر» اعتماد کرده است و ۷۹ روایت از مجموع ۱۲۲ روایت او را با این سند آورده است.

خلف بن حماد اسدی

او نیز «کوفی ثقه»۲ خوانده شده و حجم گسترده روایات او ـ که بیشتر فقهی است ـ در منابع حدیثی به واسطه‏ محمد بن خالد، محمد بن سنان و عمرو بن ابراهیم منتقل شده است. برقی هشت روایت از او در محاسن، شش روایت در بصائر، هفت روایت در امالی صدوق و ۲۶ روایت ـ از مجموع ۴۵ روایت او ـ در کافی از خلف بن حماد دارد.

نضر بن سوید صیرفی

وی از اجلای اصحاب امامیه به شمار می‏رود و نجاشی او را «کوفی ثقة صحیح الحدیث» می‏خواند.۳ یکی از دو طریق شیخ به کتاب او به این شرح است: «رواه محمد بن علی بن الحسین عن ابیه و محمد بن الحسن عن سعد (بن عبد‏اللّٰه) و الحمیری و محمد بن یحیى و أحمد بن إدریس عن أحمد بن محمد عن ابی‏عبداللّٰه محمد بن خالد البرقی و الحسین بن سعید جمیعاً عن النضر بن سوید».۴ ویژگی این طریق آن است که تعداد قابل توجهی از سه نسل مشایخ عمده و برجسته قم در آن حاضرند. علاوه بر این، امتیاز این طریق آن است که هم برقی و هم حسین بن سعید در آن حاضرند و انعکاس و اقبال به هریک از این دو در

1.. نجاشی، ص۴۳۸، شمارۀ ۱۱۷۸.

2.. همان، ص۱۵۲، شمارۀ ۳۹۹.

3.. همان، ص۴۲۷، شمارۀ ۱۱۴۷

4.. طوسی، فهرست، ص۴۸۱، شمارۀ ۷۷۲.

صفحه از 154