بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 144

حماد بن عیسی جهنی

مسیر اصلی انتقال تراث حماد بن عیسی به قم ابراهیم بن هاشم است. حماد بن عیسی که «کان ثقة فی حدیثه صدوقاً»۱ ۵۷۲ روایت را به واسطه ابراهیم بن هاشم به قم منتقل کرده است. فضل بن شاذان با نود روایت، احمد اشعری ۴۲ روایت و علی بن مهزیار و محمد بن خالد با ده روایت در رتبه‏های بعدی جای دارند. گستره نقل روایات او در تهذیب نیز از الگویی مانند کافی پیروی می‏کند. این در حالی است که در محاسن و بصائر روال به گونه دیگری است. در محاسن محمد برقی با ۴۴ و احمد با دوازده روایت بیشترین حجم نقل روایات او را دارند و ابی‏محمد تنها با سه و محمد بن علی بن فضال با دو روایت دیگر روایات او را منتقل کرده‏اند. در بصائر عباس بن معروف با ۲۸، حسین بن سعید با نوزده و محمد بن عیسی با هفت روایت حجم عمده روایات حماد بن عیسی را نقل کرده‏اند. این در حالی است که جمیع احادیث و مصنفات عباس بن معروف را احمد بن خالد به فهرست ابن بطه رسانده است.

عبدالرحمن بن ابی‏نجران

وی که گویا از نسل متأخر راویانی است که برقی کتابش را روایت کرده است، با عبارت بلند «ثقة ثقة معتمداً علی ما یرویه، له کتب کثیرة»۲ در قلّه وثاقت و اعتماد قرار دارد. میراث او را بیشتر شاگردان برقی نقل کرده‏اند و تنها یک روایت از او در کتاب محاسن به نقل برقی گزارش شده است. در کافی احمد اشعری با ۱۳۶ روایت، حسین بن سعید با ۳۱ روایت و احمد برقی ۲۸ روایت از عبدالرحمن آمده است.

تحلیل نقل میراث ثقات

بررسی راویان نشان می‏دهد محمد بن خالد در مسیر نقل میراث ثقات دیگری همچون قاسم بن برید بن معاویه عجلی، محمد بن مرازم بن حکیم، مطلب بن زیاد زهری، یوسف بن عقیل و ایوب بن حر جعفی نیز قرار دارد که به سبب حجم کم روایات جمع‏بندی و مقایسه را دشوار می‏سازد.

آمار راویان چهارده‏گانه مذکور نشان می‏دهد:

الف) برقی از دو حیث در کانون توجه بوده است: یکی به سبب اعتماد بر طریقی که میراث

1.. همان، ص۱۴۲، شمارۀ ۳۷۰.

2.. نجاشی، رجال، ص ۲۳۵، شمارۀ ۶۲۲.

صفحه از 154