بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 145

راویان را منتقل کرده است و دیگری به علت اخذ روایات و گنجاندن آن در مصادر ابتدایی و اصلی حدیث. گرچه در برخی موارد مثل مقایسه او با حسین بن سعید در روایات کتاب بصائر، اعتماد نقل از حسین بن سعید قوت می‏گیرد. گرچه این اعتماد می‏تواند معلول عوامل متعددی باشد.

ب) در این بررسی برجستگی شخصیت محمد بن خالد در کنار حسین بن سعید و ابراهیم بن هاشم به‏عنوان اصلی‏ترین مجاری انتقال میراث این بزرگان مشهود است.

ج) نیز این بررسی و جمع روایاتی که برقی از ثقات ذکر شده دارد نشان می‏دهد ادعای روایت از ضعفا به معنای حجم گسترده روایت از ضعیفان یا روایت از ضعفای متعدد نیست و تنها می‏تواند معطوف به روایت او از راویان ضعیف انگشت شمار باشد که در قیاس با حجم روایت از ثقات بسیار اندک است. بحث از این مسئله که روایت از ضعفا طبق اندیشه‏ای خاص بوده است گذشت.

سه. حضور در منابع روایی شیعه

در مصادر مهم روایی شیعه برقی در چهره دانشوری کلامی ـ فقهی و اخلاقی جلوه می‏کند. در این بخش به رصد روایات او در کتاب‏های کافی، محاسن، بصائر، آثار صدوق و تهذیب و استبصار می‏پردازیم و ضمن مقایسه آمار این منابع، به ترسیم جایگاه و شخصیت او نزد صاحبان مهم‏ترین منابع عقیدتی، فقهی و اخلاقی آغازین شیعه خواهیم پرداخت.

الف. روایات برقی در کافی

وی در ۵۴۴ سند از روایات کتاب شریف کافی حضور دارد. تفکیک روایات او در مجلدات کتاب به قرار جدول ۴ است.

جدول ۴

صفحه از 154