بازخوانی سیرۀ حدیثی محمد بن خالد برقی - صفحه 146

این آمار نشان می‏دهد اولاً گستره حضور او در عقاید، فقه و اخلاق منتشر است. ثانیاً مقایسه روایات عقیدتی او در بصائر و کافی از طرفی و روایات فقهی او در کافی و تهذیب از طرف دیگر آماری نزدیک به هم را به دست می‏دهد که بیانگر جایگاه خاص او در اندیشه‏های متنوع صاحبان آن است. اما در هر حال، چهره غالب او را می‏توان اخلاقی دانست.

با آنکه حضور او در کتاب التوحید و کتاب فضل العلم بسیار کم‏رنگ است، جمع‏آوری و دسته‏بندی این روایات نشان می‏دهد در اکثر عناوین مهم کتاب الحجه روایات او منعکس است.

ب. روایات برقی در محاسن

می‏توان ادعا کرد بالغ بر ۲۵ درصد روایات کتاب محاسن به نقل احمد بن محمد برقی از پدرش است. محمد بن خالد برقی در ۲۸۴ سند از مجموع ۱۰۷۱ روایت جلد اول محاسن حضور دارد که معادل ۵۱/۲۶ درصد روایات آن است. در جلد دوم نیز آمار به همین ترتیب است. حضور او در ابواب مختلف این مجلد در جدول ۵ آمده است.

جدول ۵

از نقاط شایان توجه در این آمار حجم روایات در کتاب العلل است که می‏تواند متأثر از این نکته باشد که در زمره تألیفات محمد برقی عنوان کتاب العلل به چشم می‏خورد.

ج. روایات برقی در بصائر

او مجموعاً در ۹۷ سند از روایات بصائر الدجات صفّار حضور دارد که از این بین ده روایت با عنوان محمد بن خالد، پنج روایت با عناوین احمد یا احمد بن ابی‏عبداللّٰه عن ابیه، و ۸۲ روایت با

صفحه از 154