عنوان البرقی یافت میشود. با لحاظ عدد روایات کتاب بصائر که ۱۸۸۱ روایت معرفی شده، آمار نقل روایات او در این کتاب به ۱۵/۵ درصد میرسد.
د. روایات برقی در آثار صدوق
اوج حضور برقی در میراث حدیثی شیعه، در منابع مدرسه قم و بهویژه آثار صدوق است. حجم گسترده روایات او نه تنها از محمد بن خالد برقی بلکه خاندان او شایان توجه و اعتناست، تا جایی که یکی از طرق درخور اعتنای ایشان به واسطه علی بن احمد بن عبداللّٰه بن احمد بن ابیعبداللّٰه برقی است که چهار نسل از این خاندان را در بر میگیرد. شواهد نشان میدهد صدوق به دستخط احمد بن محمد دسترسی مستقیم داشته و شرح برخی روایات در معانی الاخبار را به وی منتسب کرده است.
تعداد روایات برقی در تألیفات صدوق به قرار زیر است:
الامالی ۷۰ روایت، الخصال ۶۹ روایت، علل الشرایع ۳۸ روایت، معانی الاخبار ۳۴ روایت، التوحید ۲۸ روایت، ثواب الاعمال ۲۸ روایت، کمال الدین و تمام النعمه ۱۸ روایت، عیون اخبار الرضاعلیه السلام ۱۳روایت. مجموع این ۲۹۸ روایت که غالباً به روایت فرزندش احمد در کتب صدوق انعکاس یافته، نشان اعتنای خاص صدوق به اوست.
او درطریق هفت راوی مهم و پر روایت مشیخه کتاب من لایحضره الفقیه یعنی جابر بن یزید جعفی، محمد بن مسلم ثقفی، عبداللّٰه بن ابییعفور، فضیل بن یسار، حسن بن زیاد (صیقل)، عمرو بن شمر جعفی و صفوان بن مهران جمال حضور دارد. نیز در طریق راویان دیگری همچون ابوبصیر، حکم بن حکیم، اسماعیل بن رباح، سلیمان بن عمرو احمر، سعید نقاش، نعمان بن سعد، علی بن عبدالعزیز، ایوب بن حر، عبداللّٰه بن حماد انصاری، عمر بن قیس بن ماصر و اسماعیل بن مهران قرار دارد.۱ علاوه بر این، نام وی در ده روایت کتاب من لایحضره الفقیه به چشم میخورد که از جمله آن، مکاتبه وی با امام جوادعلیه السلام است.
1.. تذکر یک نکته ضروری است: شمارش روایت بر حسب مشیخۀ صدوق و سلسلۀ اسنادی است که به راویان مذکور ختم میشود و محمد بن خالد در آن جای گرفته؛ و گرنه شمارگان روایات راویان فوق و حضور ایشان در دیگر طرق مشیخه آمار دیگری را به دست میدهد.